Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +17 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 25. septembris
Rauls, Rodrigo

Nevis neglīta, bet interesanta vieta

Divus urbānās fotogrāfijas projektus, kas tapuši Zviedrijā, līdz 3. martam iespējams aplūkot Latvijas Fotogrāfijas muzejā. Zviedrijā dzīvojošais vācietis Tobiass Hofsess, kas šobrīd darbojas fotogrāfijas un žurnālistikas jomā, izstādē Mīlu Slusenu piedāvā savu skatu uz pērnā gadsimta 30. gados būvēto sabiedriskā transporta centru Stokholmā, par kura turpmāko likteni joprojām rit spraigas diskusijas.

Savukārt zviedru mākslinieks Matss Eriksons savā piecu fotogrāfiju sērijā Šērholmena, Zviedrija fiksējis šodien vairs neeksistējošu treileru parku Birojs (The Office), kuru Stokholmas priekšpilsētā pirms dažiem gadiem radīja bezpajumtnieku grupa.

Abi fotogrāfi bija ieradušies Rīgā uz izstāžu atklāšanu, kas notika 7. februārī. Darbi būs apskatāmi līdz 3. martam.

Slusenas identitāte

Hamburgā dzimušais Tobiass Hofsess ir politologs, kurš pašlaik strādā par žurnālistu un pašnodarbināto fotogrāfu. Studiju gaitas viņu aizveda uz Berlīni un Atlantu ASV. Kopš 2006. gada T. Hofsess dzīvo Stokholmā, kur ir notikušas vairākas viņa darbu izstādes, tajā skaitā Mīlu Slusenu - 2010. gadā fotogrāfijai veltītajā mākslas telpā Galleri Kontrast.

Savā fotogrāfijā T. Hofsess apvieno dokumentālo un māksliniecisko stilu, un tāds ir arī viņa stāsts par Slusenu - sabiedriskā transporta centru Zviedrijā, kas apvieno metrostaciju, dzelzceļa mezglu, autobusu termināli un gājēju ceļus. 2009. gada pavasarī pilsētas lēmums Slusenu nojaukt un aizstāt to ar jauna dizaina būvi izraisīja debates sabiedrībā. T. Hofsess atzīst, ka līdz šim brīdim nosvērtajā zviedru sabiedrībā viņam bija ārkārtīgi pietrūcis spraigu, kontroversiālu diskusiju. Komentējot savus pirmos iespaidus par Stokholmas «neglīto pīlēnu» Slusenu, viņš stāsta: «Slusena tik ļoti atšķīrās no pārējās pilsētas - cilvēki pārvietojas, nodūruši skatienu, paātrinātā gaitā, noķer autobusu, vilcienu, lai ātrāk tiktu prom uz mājām vai darbu. Daudzi man bija teikuši, ka tā ir neglīta vieta. Man tā šķiet interesanta.»

Debates T. Hofsesu iedvesmoja, un viņš sāka piedalīties diskusijā ar fotogrāfiju palīdzību, cenšoties pasargāt un dokumentēt rajonu tādu, kāds tas ir šobrīd. Viņš stāsta, ka pats gluži vai pazudis Slusenas tuneļos, tverdams neparastas krāsas, gaismu, formas un citas interesantas detaļas, kuras, fiksētas fotogrāfijās, ļauj uz Slusenu paskatīties no cita skatpunkta. Būves liktenis joprojām nav skaidrs. Mākslinieks uzskata, ka piemiņu par šo vietu vajag saglabāt - ja nepieciešams, uzlabot arhitektūras dizainu, bet ne iznīcināt, jo ar jebkurām radikālām vietas izmaiņām tiek zaudēta arī daļa no tās identitātes. Visā Eiropā ir daudz vēsturisku celtņu, kuras atšķirībā no šī gadījuma bieži vien atsauc atmiņā nepatīkamus notikumus, tomēr no vēstures nevar tikt vaļā, vienkārši nojaucot arhitektūras celtnes. Tāpēc fotogrāfa ieteikums ir «divreiz padomāt, pirms no kaut kā atbrīvojas».

Atbildīgi par neiederīgo

Izstādē Šērholmena, Zviedrija skatāmi Matsa Eriksona darbi no viņa projekta, kas saistīts ar viņa doktora darbu Lundas Universitātes Tēlotājmākslas fakultātē. Fotogrāfijas atklāj mākslinieka pētniecisko darbu interešu loku, kurā ietilpst arhitektūra, dzīves telpa un sociālie apstākļi.

Stokholma līdzīgi kā citas lielpilsētas mūsdienās arvien izteiktāk tiek pakļauta tādām pārmaiņām kā mājokļu reformas, īres maksas paaugstināšana, komerciālisma izplatība un citiem faktoriem, kas norobežo atsevišķas sociālās grupas no pilsētas. Ironiskā kārtā šo izstumto grupu eksistence kļūst no tās atkarīga. M. Eriksons stāsta par treileru parku Birojs, kas, bezpajumtnieku izveidots, funkcionēja priekšpilsētā trīs gadus līdz brīdim, kad 2011. gadā tas tika likvidēts un iedzīvotāji - izklīdināti. M. Eriksons tajā saskata alternatīvu sabiedrību, kas būvēta kā pretestība neredzamajām «pilsētas» telpas robežām. Fotogrāfijās nav redzami cilvēki, vienīgi dzīvojamās zonas, tādējādi liekot domāt par mūsu atbildību telpu veidošanā, kuras klasificējam kā neiederīgas. Dialogu ar fotogrāfijām veido videoeseja ar kāda nometnes iemītnieka dzīvesstāstu, bet pats runātājs ekrānā nav redzams.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vislabākā sistēma neglābs no tumsonības

Ikvienam normālam cilvēkam, noklausoties no difterijas mirušā četrgadnieka vecāku versiju par notikušo, bezpalīdzīgām skumjām pievienojas dusmas un vēlme, lai šis bezjēdzīgais pieaugušo pašie...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?