_ Tikpat raitā tempā mani uzņem viņa «komandā». Jau tās pašas nedēļas beigās, kad esmu izgājusi divas dienas ilgas apmācības ar labākajiem paņēmieniem, kā klienti jātin ap pirkstu, mani sūta ielās. Pareizāk sakot - kāpņu telpās, kas ir šī amata galvenais darbalauks.
Pārrunas notiek patukšās, taču plašās biroja telpās Pulkveža Brieža ielā. «Vai zini, uz kurieni esi atnākusi? Aptuveni saproti, ar ko mēs nodarbojamies,» ar platu smaidu taujā Roberts. Atbildu, ka nekas daudz sludinājumā nebija minēts. Viņš paskaidro, ka pārstāv firmu (nosaukumu nemin), kas sniedz pārdošanas pakalpojumu uzņēmumam Baltcom. «Nekas taustāms tas nav, kā mēs sakām - mēs pārdodam emocijas,» Roberts nebeidz smaidīt. Emociju pārdošana nozīmē klauvēšanu pie daudzdzīvokļu mājinieku durvīm un centienus noslēgt ar viņiem līgumu par televīzijas, interneta vai telefona izmantošanu. Baltcom noteikti nebūšot vienīgais šī uzņēmuma klients, jo padomā esot lieli attīstības plāni. Tādēļ priekšnieks Edgars meklējot apsviedīgus cilvēkus, kas no pārdevējiem izaugs par biroja vadītājiem.
Pēc mirkļa ierodas arī pats Edgars. Solārijā labi iedegušajam puisim ir pāri divdesmit. Uz galda viņš noliek zelta krāsas viedtālruni, kas labi pieskaņots rokas pulkstenim, un sāk pētīt manu CV. Tā kā es studēju komunikācijas zinātni, tad šāds darbs man paplašināšot komforta zonu. «Zini, kas ir komforta zona? Es domāju, ka jā. Mācīta esi. Respektīvi, ja kādreiz tev vajadzēs vadīt kādu sapulci vai kaut ko, tev nebūs problēmu iziet. Tāpēc tas ir diezgan ir izdevīgi,» viņš paskaidro. Izglītības kontekstā Edgars piebilst, ka «teorija, tas viss ir sūds. Tagad mūsdienās galvenais ir praktika». Pēc aptuveni 20 minūšu ilgās intervijas, kuras laikā par manām kompetencēm neviens īsti nepainteresējas, tās pašas dienas vakarā saņemu zvanu no Roberta ar prieka vēsti - esmu uzņemta komandā.
Divas dienas pēc pārrunām sākas «bezmaksas» apmācības, kurās man piebiedrojas Linda. Viņa patiešām ir 1. kursa studente, apgūst mārketingu Alberta koledžā. Sākumā Edgars iepazīstina ar pieciem soļiem, kā jāizskatās visai pārdošanas procedūrai no brīža, kad klients atver durvis, līdz līguma slēgšana. Viņam seko Jānis, kurš, pēc visa spriežot, ir panākumiem bagātākais pārdevējs un stāsta par «impulsa faktoriem», ar kuru palīdzību pārdot. Būtiskākais esot panākt klientā alkatību, lai rodas sajūta, ka šo pakalpojumu nedrīkst palaist garām. Jānim šis triks lieliski esot izdevies mājā, kurā dzīvo aktieris Andris Bērziņš: «Tas no UgunsGrēka. Nu, kas ir Donātam tēvs.» Visi mājas iedzīvotāji viņam cirtuši ciet durvis, līdz nonācis pie A. Bērziņa dzīvokļa. Tā kā aktieris ar viņu noslēdzis līgumu, Jānis izdomājis apstaigāt dzīvokļus pa otram lāgam un stāstīt, ka «Andris Bērziņš paņēma un teica, ka jums tas varētu interesēt». Pateicoties tam, šo māju Jānis esot pametis par sešiem līgumiem bagātāks.
Darbības lauks neaprobežojas tikai ar konkrētās mājas dzīvokļiem, jo katrs pretimnācējs ir potenciālais klients, uzskata Jānis. Īpaši tas attiecoties uz omītēm, kuras sēž bariņos uz soliņiem un pļāpā. Veiksme garantēta, ja izdodas saprast, kura no visām ir «barvede». Vēl kas svarīgs par omītēm - reizēm viņas mēdz aizrunāties, tad jāliek manīt, ka steidzies. Viens no paņēmieniem esot paskatīties rokas pulkstenī. Tā varot darīt arī tad, ja pulksteņa uz rokas nemaz nav, jo cilvēks padomās, ka steidzies, pamāca Jānis. «Es padomātu, ka debils,» komentē viņa kolēģis Ivo. «Jā, attapīgs cilvēks tā padomātu. Bet lielākā daļa cilvēku... viņi ir tādi prasti,» saka Jānis. Rezumējot pirmo mācību dienu, Jānis apgalvo, ka no klienta ir jāizspiež pēdējā sula.
Otrajā mācību dienā ar Lindu pie biroja durvīm dirnam teju pusstundu, līdz ierodas Jānis ar sekretāri Liānu un atvainojas par kavēšanos. Katrai viņš iedala pa bukletam un iepazīstina ar piedāvāto pakalpojumu cenām. Pēc neilga laika pievienojas Roberts, vēlāk arī Edgars. Šoreiz uz galda viņš noliek Borjomi pudeli un Robertam saka, ka nejūtas pārāk labi, jo vakar atpūties Četros baltos kreklos. Jānis mums tikmēr stāsta, ka pēc sešām nedēļām no pārdevēja varēsim kļūt par treneri, vēl pēc pusgada spīd menedžera asistenta amats, pēc četriem mēnešiem arī menedžera gods. Par vienu līgumu pārdevējs uz rokas var nopelnīt 6-50 latus, dienā varot noslēgt 2-4. Uz biroja ziņojuma dēļa rakstīts, ka marta čaklākais pārdevējs noslēdzis 44 līgumus. Otrā apmācība ir galā. Divas dienas pēc tās man būtu jāsāk strādāt pieredzējušāka kolēģa virsvadībā.