Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +15 °C
Apmācies
Svētdiena, 22. septembris
Maigurs, Mārica, Māris

Noraust putekļu kārtu

«No vēlmes caurskatīt Latvijas Laikmetīgās mākslas centra (LLMC) arhīvu ir izaugusi vērienīga starptautiska izstāde,» par Rīgas mākslas telpas Lielajā zālē atklāto ekspozīciju Pazudis arhīvā saka LLMC direktore Solvita Krese. Šajā izstādē piedalās mākslinieki un mākslinieku grupas no deviņām valstīm, kuri piedāvā pilnīgi jaunus vai iepriekš realizētus un īpaši šai ekspozīcijai adaptētus darbus.

Latvijas Laikmetīgās mākslas centra direktore uzskata, ka lielākajai daļai cilvēku vārds «arhīvs» asociējas ar apputējušu dokumentu krāvumu, kurš nevienu neinteresē, un neviens īsti nezina, ko ar to iesākt, taču pēdējos gados mākslinieki ir sākuši pētīt arhīvus un sapratuši, ka tas ir ļoti labs izejmateriāls viņu radošajām izpausmēm. «Tas ir kā zelta stienis, kas ielikts bankā un kura vērtība tikai pieaug,» salīdzina Solvita Krese.

Modrības saglabāšana

«Tiks jaukta arhīvu krātuvēs ierastā kārtība, lai taptu jauni un pārsteidzoši stāsti, caur kuriem saprast un interpretēt ne tikai vēsturi, bet arī šodienu un nākotni,» izstādes sākotnējo ideju atceras tās kuratores Inga Lāce un Andra Silapētere, kura atklāj, ka LLMC arhīva aizsākumi ir meklējami 1993. gadā. Tajā laikā tika nodibināts Sorosa Mūsdienu mākslas centrs - Rīga, kas attīstīja laikmetīgās mākslas norises un pievērsās to dokumentēšanai.

«Tā ir ļoti liela ziņkāre iepazīt vietu, kur tu dzīvo, un saprast, kas tajā ir noticis gan mākslā, gan arī citās sfērās,» par pievēršanos arhīva pētīšanai piebilst Inga Lāce. Viņa uzsver, ka šī nodarbe atgādina, ka vēsturē eksistē daudzi paralēli stāsti, nevis viena patiesība, kas var tikt ierakstīta mācību grāmatās un ko var izstāstīt stundās. «Tā ir modrības saglabāšana,» viņa norāda uz nepieciešamību ik pa laikam pārskatīt mūsu vēsturi.

Māksla kāzu kleitā

Mākslinieki savos darbos ir pievērsušies gan publiskās, gan arī personīgās vēstures caurskatīšanai. «Straujās pārmaiņas mākslā deviņdesmitajos gados [..] sabiedrībā izraisīja reakciju, kas svārstījās no aizrautīgas intereses līdz asai kritikai,» raksta izstādes kuratores. Šī tēma tiek analizēta Haralda Matuļa darbā, atspoguļojot deviņdesmito gadu sākumā un vēl joprojām bieži uzdoto jautājumu - kāpēc tā ir māksla?

Savukārt Somijas pārstāvju Pasi un Mammu Rauhalu darbs ir mākslinieku personīgais arhīvs, kurā viņi tiecas izzināt divu cilvēku - precēta pāra - kopdzīvi. Abi autori veic savas mājas rekonstrukciju un ikdienas darbus, ģērbušies kāzu kleitā un uzvalkā un dokumentējot kopīgi īstenotās darbības fotogrāfijās un videoierakstos. Kopumā Rīgas mākslas telpas izstādē ir aplūkojami gandrīz trīsdesmit latviešu un ārvalstu mākslinieku darbi.

Caur lielo lupu

Ekspozīciju Pazudis arhīvā papildinās vairāku notikumu virkne. Sestdien, 13. februārī, pulksten 12 visi interesenti tiek gaidīti uz vēlajām brokastīm ar māksliniekiem un kuratorēm un doties ekskursijā pa izstādi. Nākamajā mēnesī - 23. martā - norisināsies simpozijs Pazudis (un atrasts) arhīvā ar lekcijām un diskusijām, kas aplūkos arhīva potenciālu kultūras, zināšanu uzkrāšanas un vēstures interpretācijas procesā.

Šo izstādi pavada izglītības programma Lielā lupa, kas ļauj dažāda vecuma bērniem un jauniešiem ar spēlēm, interaktīviem medijiem un dažādiem uzdevumiem gan iepazīt Latvijas laikmetīgās mākslas vēstures spožākos notikumus, gan arī tuvāk izprast ekspozīcijā redzamos mākslas darbus. 5. martā ģimenes tiek aicinātas uz radošo darbnīcu kopā ar izstādes mākslinieku Ivaru Drulli.

Sapņu upes piemērs

Līdz ar ekspozīciju Pazudis arhīvā ir atklāta Rīgas mākslas telpas jaunā sezona. «Maksimāli palielināt apmeklētāju skaitu,» vienu no šī gada galvenajiem mērķiem nodefinē šīs izstāžu zāles vadītāja Agita Ikauniece. Viņa atklāj, ka pagājušās sezonas noslēdzošo izstādi, mākslinieces Kristīnes Luīzes Avotiņas multimediālo ekspozīciju Sapņu upe, kura norisinājās vien desmit dienas, ir apskatījuši vairāk nekā 5000 cilvēku.

Šajā sezonā Rīgas mākslas telpas apmeklētājiem tiks piedāvātas vairākas ekspozīcijas. To vidū var minēt Rīgas fotogrāfijas biennāles izstādi Recollection, starptautiskā grafikas festivāla Printmaking IN ekspozīciju Atpakaļ haosā, igauņu performanču mākslinieka Anonymous Boh personālizstādi Zvaigžņu putekļi, urbānās mākslas ekspozīciju Kiwie - Black Diary un citas.

Aktuālajiem notikumiem var sekot līdzi interneta vietnē www.makslastelpa.lv.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Pēc tam būs kūka

Koncertzāles Cēsis mākslinieciskā vadītāja Inese Zagorska (66) par koncertzāles 10 gadu jubileju, kultūras harmoniju, vēstures mantojumu, jaunām tradīcijām un nākotni.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?