Opel Astra sedana statuss un uzdevums ir tik nenoteikts, ka pat Opel pārstāvji to dēvē dažādi. Opel «el-vē» Astra ar atsevišķu bagāžnieku ir sedans, taču nav atrodama primārajā modeļu izvēlnē. Savukārt dīleri to klasificējuši kā Astra 4D. Diez vai automašīnā atradusies ceturtā dimensija, jo Astra nekādi nepretendē uz paranormālas parādības godu. Gluži otrādi, tā ir parastāka par parastu, tāpēc cenu lapā nolemts izcelt četru durvju esamību, nosaucot automašīnu kā pēdējās paaudzes printeri.
Tas ir visai prātīgi, ņemot vērā, ka jaunmodīgais, reizē ar Insignia ieviestais Sports Tourer rada daudz izplūdušāku priekšstatu par universāļa tipa virsbūvi nekā gadu desmitiem lietotais un visiem saprotamais Opel «šķūnīšu» apzīmējums Caravan.
Tomēr kaut kāds «poltergeists» sedanā atradās gan. Bremzējot un «paātrinoties» no paneļa puses ik reizi atšķindēja klusināts, tomēr skaidri sadzirdams priekšmeta pārvietošanās troksnis, lai gan nebiju ielicis auto kabatiņā ne saulesbrilles, ne atslēgas, pat ne monētu. Lai gan varēju mistisko parādību norakstīt uz iedomām vai Opel montāžas kvalitāti, otrajā dienā neizturēju un ņēmos teju četrrāpus izošņāt sedana salonu garu slēptuves meklējumos. Taču paranormālie viesi laikam bija izvēlējušies ceļot zem cita auto grīdas. Glāžu turētājam gan grīda izrādījās dubulta, un seklajā nišā atradās līdz nelabumam šurpu turpu nobraukājies Coca-cola pudeles korķis.
Dizaina noslēpumi
Astra sedans ir viens no retajiem, kuru varētu nosaukt par Sports Sedan. Šādā izskatā Astra parasti iznāk pēdējā, tuvojoties modeļu paaudzes norietam, turklāt tikai tajās valstīs, kas nostalģiski ilgojas pēc nelielām automašīnām ar atsevišķu bagāžnieku. Tādējādi Astra sedans mūžīgi bijis dizaina pārpratums. Iepriekšējais variants, piemēram, izskatījās tā, it kā būtu ražots Ķīnā. Turpretim jaunais sedans izceļas ar drosmīgu plūdlīniju un pat elegantām proporcijām.
Tajās gan jaušams arī kaut kas līdzīgs tiem Āzijas auto, kas izskatās tā, it kā būtu nākuši no saldējuma automāta. Ja vispār ir kaut viena Astra, kas būtu cienīga saukties par mazo Insignia, tad tas ir sedans.
Galu galā auto garums ir gandrīz 4,7 metri, bet izšķērdīgā komplektācija liek sedanam izskatīties dārgākam, nekā tas ir. Pareizāk sakot, dārgākam, nekā tam vajadzētu būt, jo 30 000 eiro (~ Ls 21 000) par Opel Astra varētu noskaitīt tikai derībās zaudējis cilvēks.
Slepenais slēdzis
Tā kā sedana salons ar podziņu biezokni panelī ir identisks hečbekam, vispirms gribas iebāzt degunu bagāžniekā. Tas nemaz nav tik vienkārši, jo vāks atveras tikai ar pulti vai pogas panelī. Bet, tā kā poga apmetusies plastmasas septiņjūdžu mežā, es to atradu tikai trešajā dienā. Ar atvērtu bagāžnieku Astra uzvēdī atmiņas par tādiem franču mazcenas spēkratiem kā Peugeot 301.
Taču Astras vākam vismaz ir iekšējais apšuvums un neticami augsta bagāžnieka mala - laikam, lai pa ceļam neizkristu kāds čemodāns, ja Eco pogas vietā panelī nejauši nospiežat to, kas atsper vaļā bagāžnieka vāku. Lai automašīnā varētu pārvadāt pagarinātus priekšmetus, sēdekļi ir nolokāmi pa daļām, bet atzveltnes vidū atrodas tas, par ko premium automašīnās plēš nereālas summas, bet citos automobiļos bieži aizmirst vispār, - slēpju lūka.
Rūcu, tātad eksistēju
Lai gan Astrai pieejami vismaz divi labi benzīna dzinēji, turklāt ar automātiem, attēlos redzamais sedans spītīgi aprīkots ar 1,7 litru ECOTEC dīzeli. Šīs dzinēju paaudzes jaunībā tas vēl bija samērā adekvāts dzinēju pārstāvis. Tagad skaļais un robustais agregāts izskatās tāds, kuru joprojām ražo vai nu aiz žēluma, vai naudas trūkuma, vai abiem kopā.
1,3 vai 2 litru dīzeļa izslēgšana no sedana ēdienkartes uzskatāmi demonstrē četrdurvju modeļa vietu Astras ģimenē - ar novecojošu dīzeli (pēdējā modernizācija tam atnesa 130 ZS jaudu) un tikai manuālo pārnesumkārbu tas sēž nevis pašā galda galā, bet viens pats virtuvē. Nav jau arī brīnums, jo Opel saimei tikko pievienojies brīnumbērns un nākotnes cerība Mokka, kuru visi lolo un lutina. Tā nu sedans izgāž savu nīgrumu pār pasažieriem, neuzkrītoši terorizējot tos ar troksni. Stundu pabraucot pa šoseju, radās tāda pati sajūta kā lidmašīnā - sarunāties var, taču nākas pacelt balsi.
Pieļauju, ka daļu fona rada arī demoautomašīnas visai platās riepas - gribētos, lai tas, kurš izvēlējās šo 18 collu greznību, pats pavizinātos pa ledu Žagarkalna apkaimē. Tomēr arī motors ir pastāvīgi dzirdams jebkurā pārnesumā. Toties tas ir ekonomisks.
Pa šoseju Astra sedan 1.7 CDTI nojoza ar 4,8 litriem uz 100 km, pilsētā aprobežojoties ar sešiem.
Mokka rūgtā ēna
Vai ir vērts maksāt 500 latu vairāk par Astru, kam ir garāks bagāžnieks un četras durvis? Izskata dēļ - noteikti, jo sedans ir garāks un slaidāks par hečbeku. Taču konkurencē Astra 4D atrodas ne īpaši izdevīgās pozīcijās.
Toyota Corolla gan ir tik garlaicīga, ka to varētu mierīgi ražot vienā vienīgā pelēkā krāsā, taču tas ir pazīstams, uzticams un tāpēc iecienīts auto.
Līdzās Jettai jaunais Opel izskatītos pēc skolnieka, kas apvilcis samta vesti ar pārāk spīdīgām pogām. Folksvāgena Bauhaus ir gruntīgāks, arī praktiskāks un lielāks, kaut nedaudz dārgāks. Galu galā sedanu laikmets paiet. Pircēji vēlas krosoverus, tāpēc lūkojas pēc jaunās Mokka, kura nenāk un nenāk no tālās Korejas. Tikmēr Opel salona apmeklētāji skatās pāri un garām sedanam, kurš tā gribēja būt maza Insignia.