Automašīna Country Tourer mums iepatikās jau atjauninātās Insignia testos Vācijā pagājušā gada vasarā. Koncepcija gan ir teju 20 gadu veca un kā šlāgera plate nodrillēta visās izmēru un cenu kategorijās no Škoda Octavia Scout un Subaru Outback līdz Volvo XC70 un Audi Allroad Quattro.
Mazliet resnākas riepas (235/50 R18), nekrāsota plastmasa visapkārt virsbūves peldlīnijai un, protams, pilnpiedziņa, kā apgalvo Opel - adaptīvā. Kāda nu kuram, taču vismaz vidējā klasē, kurā reiz tika iesēta cross-country universāļu ideja, tā ir obligāta. Respektējot žanra īpatnības, Opel pat iejaucis speciālu zaļpelēku krāsu, jo XC kategorijas vecmeistarus taču arī krāso kā helikopterus no Korejas kara laikiem.
Opel runasvīra apgalvojumu, ka dažviet pat puse Insignia Tourer turpmāk tiks pārdota lauku versijā, uztvērām kā pārklausīšanos. 5%, nu labi - varbūt 10%. Bet 40 vai 50%? Nesmīdiniet, tā mašīna taču maksā vismaz 30 000 eiro! Taču uz autobāņa smiekli pieklusa. Apbruņots ar 250 zirgspēku benzīna turbodzinēju, Country Tourer kreisajā joslā pļāva dusmīgus BMW, kas līdz pēdējam negribēja padoties LED gaismu strauji pieskrējušajam zibsnim. Apbrīnojama stabilitāte, komforts un skaņas izolācija ierindo Country Tourer virs ierindas Insignia vagoniem un zem pārjaudīgā OPC. Bet cenas, jaudas un saprāta attiecībā «lauķis» ir pat pārāks.
Ar sniega sajūtu
Vācijā pat kokakola garšo citādi, un kas zina, kā Country Tourer uzvedīsies Eiropas nomales vēl nomaļākajos ceļos? Testa automašīna, loģisku apsvērumu vadīta, gan bija saglabājusi dārgo ādas salonu, taču zem motorpārsega iekārtojies 2 litru dīzelis ar 2 turbīnām un 195 zirgspēkiem. Tas ir vienīgais Country Tourer dzinējs no trim, kam nav iespējama manuālā pārnesumkārba, un es pēc tādas arī neilgojos.
Statuss prasa automātu, turklāt tā vienkārši ir ērtāk, jo īpašiem ceļa apstākļiem Insignia aprīkota ar ātrumu lāpstiņām zem stūres. Plivinoties pa apledojušu ceļu starp Aizputi un Liepāju, turklāt cenšoties neatpalikt no Rallija Liepāja iekšējā pulksteņa, rokas režīmu nācās lietot bieži.
Masīvs un ātrs, Country Tourer burtiski izaicina dabas elementus, taču dara to mierīgā, Volvo XC70 līdzīgā lācīgā garā. Taču 4x4 sistēmā noticis kaut kāds apvērsums. Pirmās Insignia ar pilnpiedziņu bija visai nelīdzsvarotas. Lai gan ieķērušās zemē ar priekšējiem riteņiem, tās piepeši sitās sāņus kā mustangs, tā stipri mazinot uzticību transmisijas adekvātai rīcībai uz slidena ceļa. Country Tourer arī nav nekāds Audi - ne tam vektoru vadības, ne kosmisku sporta diferenciāļu. Un tomēr - kāds rūpnīcā pārspraudis vadiņus tā, ka mašīna saož briesmas pirms vadītāja vai vismaz ne vēlāk par viņu. Country Tourer aprakstā par to nekā daudz nav, taču pats piedzīvoju, ka auto pievelk vienu pakaļējo riteni un tūdaļ zibenīgi noslēdz starpasu sajūgu, lai piesviestu aizmugurējai asij līkuma izvilkšanai nepieciešamo griezi. Panelī pat ESC lampiņa nenomirgoja, tomēr kaut kāda impulsu apmaiņa automašīnas iekšās noteikti notika. Iespējams, savu artavu kontakta virsmas saglabāšanā deva FlexRide piekare, tomēr es nepiedēvētu adaptīvajiem amortizatoriem pārdabiskas spējas. Divas nedēļas vēlāk kopā ar DBS direktoru Arturu Priednieku svīzdami mēģinājām to pašu auto sasviest slīdē. Velti - Country Tourer trasē uzvedās kā truls mūlis, kuru ūdensrata griešanas vietā mēģina piespiest startēt vēršu cīņās korridā. Tikpat labi varētu piespiest dreifēt dīvānu.
Jaunā dīzeļa uznāciens
Atliekot malā sīkos Opel elektronikas niķus, bremzēto Intellilink saskarni un citas no General Motors mantotas tehniskas mistērijas, var droši apgalvot, ka Country Tourer patlaban ir labākā Insignia modifikācija. Ar vienu piebildi. 195 ZS megadīzelis Latvijā nav vajadzīgs, jo nav necik ekonomisks (8-9,5 l/100 km), turklāt ir skaļš. Mūsu apstākļos pietiek ar 163 ZS versiju, kas nav daudz klusāka, toties ir ievērojami lētāka. Turklāt tikai ar «vieglo» dīzeli Country Tourer ir ievērojami lētāks par tuvāko konkurentu VW Passat Alltrack, bet nesen parādījusies Octavia Scout tik un tā maksās mazāk par Opel. Sausais dīzeļdzinēju tarkšķis, kuru pamazām sākām uztvert kā Opel karmas sastāvdaļu, tomēr nav mūžīgs. To skaisti apliecina koši sarkans minivens Zafira Tourer, kura svarīgākais aksesuārs bija nevis OPC stila diski, bet gan jaunais 1,6 litru dīzeļdzinējs (135 ZS). Savā ziņā tas pat liek mulst - kluss, ātrs, ekonomisks un nedārgs, tāds, kādam jābūt īstam mūsdienu dīzelim. Bet... vai tiešām Opel to var? Siltas jūtas pret slābani pirkto minivenu modina arī plūstošā vadāmība, kas ir labāka nekā Insignia.