Dzirkstelēm svaidīts
Vīri kombinezonos pārnēsā un krāso metāla angāru nesošās konstrukcijas, bet ražošanas telpās griež, metina un skrūvē, radot no caurulēm, šveileriem un stieņiem būvkonstrukcijas, dārza mēbeles un tagad arī velorikšas projekta Dienas starts dalībnieka Romāna Ruzina* uzņēmumam e-Ritenis.
Uz montāžas galda stāv balts, svaigi krāsots rāmis, kam meistars ar rūpju ēnu sejā cenšas pielāgot gofrēta alumīnija grīdas paneli.
Caurumi rāmja statnēm ir izzāģēti, tomēr kaut kas īsti neštimmē, un vīrs, leņķa slīpmašīnai šķiežot spožas dzirksteles, zāģē vēlreiz. Tagad der.
Maskavas eksāmeni
Uzņēmums Metāleksperts, kur tas viss notiek, pieder mūsu šī stāsta galvenā varoņa Romāna Ruzina tēvam kopā ar vēl dažiem partneriem.
Romāns stāsta, ka tēvs ar metālapstrādi nodarbojas visu mūžu, bet uzņēmumu atvēris samērā nesen - pirms aptuveni četriem gadiem. Arī pats Romāns ir nolēmis iet tēva pēdās un Maskavā studē metālapstrādes nozari Aviācijas institūtā.
Romāns Ruzins atzīst, ka pašam skrūvēt un metināt sanāk reti: «Šobrīd tuvojas sesija un jākārto mācību lietas. Es šogad beidzu otro kursu, kopā jāmācās četri gadi. Attiecībā uz velorikšām es vairāk strādāju kā ideju ģenerators un pārdevējs. Meklēju pircējus. Sadarbojos ar Rīgas velorikšu kompānijām, dažas rikšas ir pārdotas arī uz Maskavu un Viļņu.»
Rasējums tapa pēc tam
Projektā Dienas starts Romāns iesaistījās kā elektrisko velosipēdu tirgotājs. Tomēr viņš pats atzīst, ka aktīvākā e-riteņu tirdzniecība notiek pavasarī un rudenī. Vasarā līdzīgi kā daudzās citās nozarēs esot klusuma periods. Tādēļ, laikam kļūstot arvien siltākam, viņš vairāk pievēršas velorikšu tirdzniecībai. «Patiesībā mēs šo tirgu nemeklējām. Eritenis.lv mājaslapā eksperimentālos nolūkos bijām salikuši dažādu elektrisko braucamrīku fotogrāfijas, arī velorikšas un elektriskā automobiļa attēlus. Kāds bija ieraudzījis rikšu un izrādīja interesi par pirkšanu. Savukārt mēs, aptaujājot piegādātājus, secinājām, ka daudz lētāk un izdevīgāk būtu tādu uzražot pašiem. Rikša ir liela un smaga, tai ir dārgas transportēšanas izmaksas, turklāt mums ir labi ražošanas resursi un pieredzējusi «metālistu» komanda,» stāsta Romāns. Tā vairāku nedēļu laikā tapusi pirmā velorikša. Sākumā uzzīmēta skice, tad, improvizējot ar izmēriem un formu, locīts un metināts rāmis, bet kā pats pēdējais tapis arī rasējums.
Rāmis un jumts no Latvijas
No visām rikšas komponentēm Latvijā tiek ražots rāmis, kuru šeit sametina, bet ar pulverkrāsu krāso cits uzņēmums. Ķēdes tiek pirktas Daugavpils Pievadķēžu rūpnīcā, jumtu izgatavo kāda firma, kas pamatā nodarbojas ar reklāmkarogu ražošanu. Riteņi, bremzes, zobrati, pedāļi un citi sīkumi tiek pirkti no velotirgotāja ZZK. Lētākā rikša maksā 800 latu, klāt vēl jārēķina pievienotās vērtības nodoklis. Jau labāks modelis ar disku bremzēm un vēl dažiem uzlabojumiem būs mazliet dārgāks, bet ekskluzīvie retro stila braucamrīki ar elektromotoru piedziņu maksā ap 1400 latiem. Pirmā rikša tapusi mēnesi, tagad pasūtījuma izgatavošanai aiziet aptuveni nedēļa, klāsta jaunais uzņēmējs.
Slepenais vietējais segvejs
Pašreiz Rīgas lidostas muitā Romānu Ruzinu gaida paka, kurā ir pāris elektromotoru, akumulators un mikroshēmas. Tās ir sastāvdaļas pirmajam Latvijā ražotajam elektroskūterim. Pie šā transportlīdzekļa izmēģinājuma versijas konstruēšanas Romāns ķersies, kad būs beigusies sesija augstskolā, visticamāk, pēc Jāņiem. «Es neko daudz par šo projektu stāstīt negribu, tas ir komercnoslēpums. Konceptuālā ziņā tas būs kaut kas līdzīgs slavenajam amerikāņu Segway, tikai daudz lētāks. Esmu pastudējis amerikāņu patentus, un man ir radušās dažas idejas,» atklāj Romāns, taču paliek noslēpumains.
*Šonedēļ Diena.lv visvairāk portāla lasītāju balsu nominācijā Perspektīvākais starts