«Izlīdzinātais maksājums par elektroenerģijas patēriņu man uzlabojis dzīvi,» apgalvo Velta Jonikāne no Ķekavas. Lai arī seniorei mājās nav datora, viņa nelieto internetbanku un maksājumus nākas veikt Latvijas pastā, Veltas kundze pauž apmierinātību ar elektroenerģijas tirgus atvēršanu. «Pirms tam katru mēnesi pati rēķināju, cik man jāmaksā par patērēto elektroenerģiju. Rēķināju un bažījos, vai neesmu kļūdījusies un nokļuvusi parādnieku sarakstā. Tagad esmu izvēlējusies Latvenergo piedāvāto Elektrum Universālais un izlīdzināto maksājumu varu samaksāt par vairākiem mēnešiem uz priekšu,» paskaidro seniore. Jāpiebilst, ka norēķiniem par elektrību jābūt veiktiem katru mēnesi un var maksāt avansā, bet nevar kavēt ikmēneša maksājumus.
Par pirmajiem šī gada mēnešiem V. Jonikāne ar Latvenergo jau norēķinājusies, nākamreiz jāmaksā martā. «Man nav iebildumu pret to, ka pastā aprēķina tā saucamo komisijas maksu par norēķinu pakalpojumiem. Kas jāmaksā, tas jāmaksā. Arī līdz šim gan par telefonu, gan televīzijas pakalpojumiem esmu maksājusi pastā, jo esmu secinājusi, ka tas man ir visizdevīgāk,» saka Veltas kundze.
Rīdziniece Valda Baltaiskalns stāsta, ka arī viņa neprot izmantot internetbanku, tāpēc visus rēķinus, arī elektroenerģijas, maksā Latvijas pastā vai veikalā Maxima.
Līdzīgi rīkojas pensionāre Astrīda Bērziņa no Cesvaines. «Par elektrības rēķina samaksu Latvijas pastā. Par rēķina apmaksu nākas piemaksāt 50 centu. Taču, manuprāt, arī bankas pakalpojumiem sanāk atvēlēt kādu naudas summu, tāpēc maksu par norēķinu pakalpojumu sniegšanu uztveru kā mūsdienās pašsaprotamu,» atzīst Astrīda Bērziņa. Līdz ar elektroenerģijas tirgus atvēršanu Astrīdas kundze nolēma turpināt izmantot līdzšinējo pakalpojuma sniedzēju Latvenergo. «Neredzēju iemeslu, kāpēc kaut ko mainīt. Dzīvoju dzīvoklī un iepriekš patērēju līdz 100 kilovatstundām (kWh) mēnesī. Latvenergo man atsūtīja līgumu ar izlīdzināto maksājumu, kā vidējo rādītāju aprēķinot 88 kWh. Salīdzināju, un tas atbilda maniem aprēķiniem,» stāsta Astrīda. Viņa turpina: «Tiesa gan, maksa par elektroenerģiju tagad paaugstinājusies par septiņiem eiro. Vēl nezinu, kā rīkošos tālāk, paskatīšos, kā klājas tiem, kuri izvēlējušies citu produkta veidu.»
Savukārt seniore Vēsma Kokle-Līviņa no Alūksnes atklāj: «Ne datoru, ne internetu nepārvaldu. Visus rēķinus un to samaksu, kā arī elektroenerģijas pakalpojuma sniedzēja izvēli esmu atstājusi dēla ziņā. Viņš kārto šīs lietas.» Arī Zaiga no Rīgas, kura savu uzvārdu atklāt nevēlējās, atzīst - līdz šim viņa pa telefonu meitai nosaukusi nolasītos rādījumus par izmantoto elektroenerģiju. Meita dzīvo ārzemēs, un, kādā veidā norēķinās par elektroenerģiju, Zaigas kundze pat nezinot.
Kā stāsta Ikšķiles pensionāru biedrības Saulgrieži vadītāja Janīna Lapiņa, iespējas norēķināties internetbankā bez pakalpojuma sniegšanas maksas ietaupa senioru pieticīgos līdzekļus, tāpēc daudziem vecāka gadagājuma ļaudīm tas bijis labs pamudinājums apgūt datorprasmes.
«Savukārt seniori, kas ar datoru joprojām nestrādā, paļaujas uz bērniem un mazbērniem, kuri samaksā viņu rēķinus. Vientuļajiem senioriem nākas doties uz pasta nodaļu, jo tā ir lētāk,» novērojusi Janīna Lapiņa.
Jāpiebilst, ka tiem senioriem, kuri vēlas lietot internetu, bet kuriem mājās nav datora, iespēja rēķinu samaksāt internetbankā ir pieejama, piemēram, bibliotēkās.