Liela daļa Latvijas uzņēmēju nenovērtē profesionāla grāmatveža nozīmi. Elementāru grāmatvedības zināšanu trūkums, pārlieku liela paļāvība uz grāmatvedi un uzticēšanās solītajai pieredzei un vēlme ietaupīt uz grāmatvedības pakalpojumu rēķina ir tikai dažas ar grāmatvedību saistīto pamatproblēmu saknes, ar ko saskaras Latvijas uzņēmumi.
Šīs problēmas var novest ne tikai pie lielām materiālām un administratīvām izmaksām, bet pat pie uzņēmuma attīstības apdraudējuma.
Kļūdas grāmatvedībā nav saistītas tikai ar komplicētu atskaišu veidošanu vai kompleksu risinājumu meklēšanu, bet pat ar vienkāršiem ikdienas grāmatvedības uzdevumiem, kurus kvalificēts grāmatvedis pārzina un, visticamāk, paveiks nevainojami. Taču diemžēl pat elementāras grāmatvedības kļūdas var kļūt par milzu problēmu uzņēmumam, par kurām rezultātā atbildēs tikai uzņēmuma vadība.
Bezdarbs un ekonomiskā krīze ir divi iemesli, kāpēc grāmatveža profesijas reputācija cietusi pēdējos gados. Taču pēc kādiem kritērijiem visbiežāk uzņēmējs vadās, izvēloties savu grāmatvedi? Nereti kritēriji ir divi: lai nebūtu problēmu ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID) un lai nevajadzētu maksāt lielu algu. Vēlams, lai viens grāmatvedis spētu paveikt vismaz trīs cilvēku darbu vienlaikus. Šī ir galvenā darba devēju un pakalpojuma pircēju kļūda. Profesionāls grāmatvedis, kurš daudzus gadus mācījies un strādājis, papildus guvis zināšanas daudzos kvalifikācijas celšanas kursos, bez kuru apmeklēšanas, ņemot vērā straujo likumdošanas normu mainību Latvijā, labs grāmatvedis nav iedomājams, apzinās savu vērtību un nebūs motivēts strādāt «pa lēto» un tikai lai piesegtu no VID.
Kā atšķirt profesionālu grāmatvedi no tā, kurš vēl ir savas profesionālās izaugsmes sākumposmā? Pirmkārt, izstrādājot un ieviešot vienotu grāmatvežu sertifikācijas sistēmu. Šī ir vienīgā iespēja, kā sniegt darba devējam drošības sajūtu, ka viņš var paļauties uz savu grāmatvedi, un vienīgā iespēja, kā rūpēties par profesijas standartiem un, galu galā, reputāciju. Šobrīd, pieņemot darbā grāmatvedi, jebkurš darba devējs var paļauties vienīgi uz savām zināšanām, kā arī uz potenciālā grāmatveža solījumiem un stāstiem par gūto pieredzi un prasmēm! Darba devējam vai pakalpojuma pircējam nav iespēju pārliecināties, ka konkrētais izglītības dokuments atbilst noteiktiem kvalifikācijas standartiem, potenciālais darbinieks regulāri apguvis visus likumdošanas jaunumus, uzlabojis savu kvalifikāciju, par viņu nav saņemtas sūdzības.
Vienlaikus vēlos uzsvērt, ka starp grāmatvedi un uzņēmēju jāvalda savstarpēji atbildīgai partnerībai, kas balstīta abpusējā dialogā un izpratnē par otra darbību un tās specifiku.
* Grāmatvedības un uzņēmuma vadības risinājuma Tildes Jumis pārstāve