«Pie bērniem tā nevarēs ākstīties,» viegli satraukusies par interaktīvās tāfeles zīmuli, kurš sākumā negrib klausīt rokai, saka mūzikas skolotāja Līga Velde. Pēc neilgas minstināšanās viņa sadūšojusies žurnālistu pulciņam nodemonstrēt, kā mūzikas stundas padarīt aizraujošākas ar interaktīvo tāfeli. Kolēģi viņu mierina ar joku - ja stundās pašai kaut kas nesanāk, tad sauc pie tāfeles bērnus. Izrādās, tas neesot joks, jo pat pašu jaunāko skolēnu padomi tehnoloģiju apguvē pedagogiem iepriekšējā gadā, kā arī turpmāk būs liels atbalsts.
Uz to norāda arī atbraukušie uzņēmuma Promethean Izglītības izcilības centru eksperti - jauno tehnoloģiju apguve būs daudz veiksmīgāka, ja saliks kopā iesācējus, kuri sadarbojoties soli pa solim tās atklās. «Par ekspertu iesācējs domās - ja es izdarīšu kaut ko nepareizi, tad viņš uz mani bļaus. Vai arī eksperts viņam teiks - tas taču ir tik vienkārši, bet viņam tas nebūt nebūs vienkārši,» kādēļ tehnoloģijas lietderīgāk iepazīt ar tikpat nepieredzējušiem kolēģiem un skolēniem, skaidro uzņēmuma eksperts Džims Vins. Promethean ir viens no pasaules vadošajiem interaktīvo tehnoloģiju ražotājiem, kas nodarbojas arī ar to lietotāju atbalstu. Uzņēmums darbojas 100 pasaules valstīs, savukārt Izglītības izcilības centri kopumā ir 50.
Pirmajā Austrumeiropas centrā, Valmieras pamatskolā, visas tehnoloģijas - interaktīvās tāfeles, datori, datu kameras - atrodas ikvienā klasē, taču «drošības pēc» blakus tām pie sienas ir arī parastās «krīta un lupatas» tāfeles. Tiesa, vismaz žurnālistiem izrādītajās klasēs vecmodīgās tāfeles šķiet neskartas, no kā varētu secināt, ka drošības garantam tās paredzētas gadījumiem, kad pazūd elektrība. Dž. Vins stāsta, ka jauno tehnoloģiju apguves laiks katram skolotājam var krasi atšķirties. «Ja esmu bijis skolotājs 25 gadus un izmantojis tikai krītu un grāmatas, tad nevar gaidīt, ka pārmaiņas notiks vienas nakts laikā. Katram skolotājam ceļa garums, kad no vecmodīga skolotāja viņš kļūst par 21. gadsimta skolotāju, ir atšķirīgs,» viņš stāsta.
«Es šeit uzzīmēšu maģisko skaitli, bet jums tas ir jāpatur prātā,» saka otrs eksperts Džons Koliks. Pēc tam viņš uzraksta vienādojumu, kurā X vietā jāieliek «maģiskais» jeb bez redzamām līnijām iepriekš uzvilktais skaitlis un jāpasaka rezultāts. Kad viņš ir uzrakstījis rezultātu, uz interaktīvās tāfeles uzaust «maģiskais», un skolēns var pārliecināties, vai viņam bija taisnība. «Tā skolēnus var pamodināt piektdienas rītā matemātikas stundā,» apgalvo eksperts. Tehnoloģijas sniedzot ieguvumu ne tikai skolēniem, kuriem mācīties kļūst aizraujošāk, bet arī skolotājiem. Pēc tam, kad viņi tās ir «izkoduši» un apguvuši visas piedāvātās iespējas, tad pedagogu ikdiena kļūstot vieglāka. Piemēram, stundas laikā skolotājs varot nodarbināt katru skolnieku atbilstoši viņa prasmēm un interesēm, jo viņam ir daudz plašākās iespējas nekā iepriekš, kad nācās izlīdzēties ar grāmatu un darba burtnīcu.
Valmieras pamatskolā, kuras būvniecība ilga aptuveni divus gadus, mācās 465 bērni. Ēkas būvniecība un aprīkošana ar tehnoloģijām kopumā izmaksāja 10 miljonu latu. Vienādās daļās 80% no tiem finansēja valsts un Valmieras pašvaldība, atlikusī daļa iegūta no Eiropas Savienības līdzekļiem.