No bankrota teju izmukušais amerikāņu autoražotājs General Motors (GM) pēc vairāku simtu salonu slēgšanas meklē aizvien jaunus zaudētās tirgus daļas atgūšanas veidus. Sadarbībā ar virtuālo izsoļu lapu eBay autokoncerns sācis tirgot automašīnas internetā. Pirmajā solīšanā izlikti 20 tūkstoši jaunu GM auto, par kuru cenu ar lapas starpniecību var vienoties ar uzņēmuma Kalifornijas filiāļu pārstāvjiem.
Patīk aptaustīt
Izsoles princips nav gluži tāds, kāds citās eBay sadaļās. Preces tiek izliktas pārdošanā uz noteiktu laiku, taču pircējiem nav jāmēģina pārsolīt citam citu. Dīleri noteikuši kārdinošu cenu daudziem GMC, Chevrolet, Buick un Pontiac modeļiem, taču klients var mēģināt piedāvāt arī zemāku cenu.
Automašīnu tirgus analītiķi uzskata, ka jaunais tirdzniecības veids patiešām var paglābt no lielākām nepatikšanām GM, kas taupīšanas nolūkā slēdza 40% pārstāvniecību un atteicās no leģendārā zīmola Pontiac.
Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas prezidents Aksels Rubulis sarunā ar Dienu pauda neticību šī projekta sekmēm. «Mašīna ir emocionāls pirkums. Cilvēkiem patīk to izmēģināt, apskatīt,» A.Rubulis negaida brīnumainas pārdošanas rādītāju izmaiņas, lai arī ASV iedzīvotāji tīri labi apguvuši interneta sniegtās iespējas. Viņš pieļauj, ka Latvijā revolucionārus tirdzniecības veidus varētu meklēt atsevišķi jauni, radoši cilvēki, taču vispārēju tendenci tirgot auto internetā kā lētāku alternatīvu salonu uzturēšanai nesaskata.
GM pārstāvji tomēr optimistiski vērtē virtuālo tirdzniecību. «Patlaban 70-80% pircēju pirms nākšanas uz salonu ir izpētījuši spēkratu internetā,» aģentūra AP citē kompānijas preses pārstāvi Džonu Makdonaldu, «skaidrs, ka klienti ir internetā.»
Nav naudas, nav auto
GM ideja patiešām nav jauna. Laikraksts The Wall Street Journal ziņo, ka eBay šādiem nolūkiem izmanto vairāk nekā 30 tūkstoši mazo auto tirgotāju un ar lapas starpniecību jau pārdoti vairāk nekā trīs miljoni auto. Tiesa, galvenokārt lietotu. GM pienesums ir tāds, ka tā ir pirmā lielā korporācija, kas pircējiem piedāvā izsoļu lapu reālu salonu vietā.
Ļoti iespējams, ka pavisam drīz amerikāņu paraugam sekos arī eiropieši, jo arī Vecās pasaules autobūves uzņēmumiem klājas grūti. Neskaitot Volkswagen un Fiat, eiropiešiem šā gada otrajā ceturksnī tirdzniecības apjomi bija vāji.
«Mēs gaidījām, ka pēc vājā šā gada pieprasījums pēc automašīnām Eiropā atgriezīsies 2010.gadā, taču ļoti ticams, ka ekonomikas atkopšanās Eiropā ieilgs un pozitīvais efekts, ko šogad dos dažādas valdību stimulēšanas programmas, izraisīs negatīvas sekas 2010.gada autotirdzniecības rādītājos,» portālam Autos Insider saka Standard & Poor's analītiķe Barbara Kastelano.
Jaunu pārdošanas ceļu meklēšana gan nenozīmē, ka uzņēmumu stāvoklis strauji uzlabosies. «Lai iegādātos mašīnu, vajadzīgas trīs lietas - pati automašīna, finansējums un ticība nākotnei. Mašīnas ir saražotas, finansējuma iespējas ir mazākas, un ar ticību ir tā, kā ir,» A.Rubulis ir pārliecināts, ka autotirgus atkopsies tikai kopā ar ekonomikas atveseļošanos. Viņš domā, ka vēl vismaz divus gadus pēc krīzes beigām cilvēki neskries pirkt jaunu auto, bet izvēlēsies mazlietotus spēkratus.
Tieši pāris gadu vecu automašīnu tirdzniecībā viņš saskata tirgotāju nākotni. «Dīleru izdzīvošanas formula ir lietoti auto un serviss. Veidot labāku attieksmi pret pircējiem un neplēst no viņiem nesamērīgu cenu par remontu un detaļām.»