«Dēliņ, cik tas skaistais auto maksā?» taujā tipiska «tantiņa ar sunīti», kas savās ikrīta pastaigās jau ievērojusi sniegbalto Solihulas monumentu uz riteņiem. «123 000 eiro,» mirkli apsvēris, nolemju saukt lietas īstajos, nevis cenu lapas vārdos. «Apžēliņ,» tantuks pārkrustās. Esmu spiests piekrist. Lai gan Range Rover Sport aizmugurē vīd Autobiography emblēma, kas liecina par visizmeklētāko modeļa izpildījumu, cena ir ļoti augsta. Lielākais Range Rover modelis, kurš ar savu 100% alumīnija virsbūvi un notievēšanu par 420 kg mazliet aizēnoja Sport debiju, ir vēl dārgāks. No ārpuses to nevar redzēt, taču Sport ticis izstrādāts paralēli lielajam «reindžam». Tas ir varens tehnoloģiskais lēciens no iepriekšējā modeļa, kurš bija uzlikts uz dzelzceļa vagona rāmja no Land Rover Discovery. Tagad RR Sport ir vienīgais savā klasē ar alumīnija virsbūvi. Man gan ir aizdomas, ka pa īstam tas sajūsmina tikai alumīnija piegādātājus. Tikpat labi «braucošā muižiņa» varētu būt taisīta no koka vai izlieta no alvas un svina. 2,4 tonnas ir par 300 kg mazāk nekā pirms tam, taču tik un tā nav maz.
Tādus automobiļus neražo un neiekārto ļaudīm, kas ķer pie sirds, ieraugot cenu 100 tūkstošu eiro robežās. Range Rover Sport pērk tie, kas rīkojas ar vērienu, parkojas uz «zebrām» un brīvdienās lido uz Āfriku šaut īstas zebras. Viņiem svarīgs Izmērs un Saturs, un tie te ir. RR Sport riteņu bāze izaugusi par 18 centimetriem, tātad bērniem aizmugurē nebūs jāsēž tik tuvu atzveltnē iemontētajiem televizoriem.
Priekšā saglabāta īpatnējā sēdpozīcija, kas par 80% ir tipiskais Range Rover tronis, par 20% - zema, starp durvīm un platu viduskonsoli iespīlēta sporta auto poza. Redzamība ir lieliska, kā no upju kuģa komandtiltiņa, un tas, kas nav apšūts ar ādu, ir apdarināts ar alumīnija imitāciju. Britu interjers nav perfekts, toties ir krietni viesmīlīgāks un personīgāks par vācu konkurentu saloniem. Grozāmās Jaguar ripas vietā ātrumus komandē elektroniska svira, kuras princips līdz pat P taustiņam augšgalā imitē BMW, taču nedarbojas tikpat precīzi. RRS bāzes modelī TDV6 (258 ZS) līdzās svirai neesot Terrain Response pilnpiedziņas izvēlnes.
Tam nav arī Dynamic pakotnes pazemināto pārnesumu, aktīvo stabilizatora sviru, vektoru vadības un bloķējama pakaļējā diferenciāļa. Tas viss aizstāts ar lētāku, vieglāku un izdarīgāku pilnpiedziņu ar Torsen centrālo diferenciāli, kas droši vien tāpat izcili pilda savas funkcijas. Ja arī ar to nevar iebraukt dziļi mežā, tas nekas. Ar Autobiography es to tāpat nedarītu, citādi, kas zina, automātiski izbīdāmais slieksnis iedursies kādā celmā. Toties bez adaptīvajiem amortizatoriem un pneimopiekares Range Rover Sport zaudētu apbrīnojamo stabilitāti un līganumu. Var tikai pabrīnīties, kā tik liels un smags auto klausa stūrei, izvairās no zvārošanās un bez piepūles sasniedz 100 km/h mazāk nekā septiņās sekundēs.
BMW marsiešu radars
Range Rover Sport nav bez trūkumiem. Navigācija ir morāli novecojusi un lēna, bet dažas salona detaļas neatbilst astronomiskajai cenai. Tomēr «reindžs» iekšienē ir lādzīgi omulīgs, kamēr tā jaunākais sāncensis BMW X5 sākumā gandrīz atbaida ar vēsu, līdz pēdējam sīkumam pārdomātu salonu.
Abas automašīnas saista ne tikai viens dīleris, bet arī vēsture. Līdz XX gadsimta 90. gadu vidum BMW vispār neinteresējās par SUV tipa spēkratiem, līdz nopirka Land Rover. Laulība vēlāk izjuka, toties pasaule tika pie pirmā X5. 1999. gada modelis tagad nonācis tur, kur nonāk visi vecie BMW, - mikrorajonos -, bet jaunākais ar kodu F15 ticis pie modernākas priekšpuses, LED lukturiem, jaunākiem motoriem un lēruma «gadžetu». Iespaidīgākais no tiem ir unikālais gājēju radars. Vērojot, kā X5 ar īpašu staru «aposta» tumsā patvērušos riteņbraucēju, prātā nāk Herberta Velsa «Pasauļu kari».
Nevainojams, neinteresants
Lai gan tērauda X5 sver tikpat, cik alumīnija RR Sport, tas šķiet gan mazāks, gan izveicīgāks. Te īpaši nopelni ir izslavētajai BMW balstiekārtai, kur bez gudras gadu gaitā pārbaudītas kinemātikas atrodamas arī dažādas pneimoatsperes, pašlīmeņojoši amortizatori, kā arī (par piemaksu) perfektas stūrēšanas un saķeres komplekts, vārdā Dynamic Handling. Izņemot pašu lētāko modeli sDrive 25d, visiem X5 ir xDrive pilnpiedziņa, kas spēj momentā nosūtīt 100% griezes uz jebkuru automašīnas galu. Ierīce priekšējā paneļa vidū būtībā jau ir mazs dators, turklāt ar teicamu izšķirtspēju (aizrādījums Range Rover kantainajiem pikseļiem), un sēdpozīcija aprāda, kuras markas automašīnās tā jau gadus divdesmit ir perfekta. Dzinēji, protams, ir fenomenāli - vienalga, vai uz durvīm rakstīts 30d vai 40d. Pat visjaudīgākajā versijā M50d, kas ar 3 turbīnām saražo nedīzelisku 381 ZS, degvielas patēriņš viegli noturas deviņu litru robežās. Tomēr perfektajam BMW X5 kaut kā pietrūkst. Tas kļuvis par inteliģentu, taču ne pārāk aizraujošu automobili.