Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +17 °C
Apmācies
Svētdiena, 22. septembris
Maigurs, Mārica, Māris

Reģionos strādāt ir vieglāk

Mēdz teikt, ka apavu iegādes apjomi ir viens no sabiedrības labklājības reālajiem rādītājiem. Vadoties pēc šī kritērija, Latvijā labklājība aug?

Mainās iedzīvotāju iepirkšanās paradumi. Vērtējot pēc tā, ka daudzi pircēji apavus pērk atlaižu laikā, jāsecina, ka Latvijas iedzīvotāji kļūst racionālāki. Dažādas atlaižu akcijas kļūst par aizvien spēcīgāku magnētu. Kādreiz izpārdošanas bija tikai dažas reizes gadā, mainoties sezonai, tagad bieži ir arī starpsezonu izpārdošanas. Kopumā Latvijā pircēju vidū dominē vēlme nopirkt pēc iespējas kvalitatīvāku preci par pēc iespējas zemāku cenu. Maz ir tādu pircēju, kuri lepojas, ka ir kādu preci nopirkuši par augstu cenu, daudz vairāk ir tādu cilvēku, kuri lepojas, ka vērtīgu preci nopirkuši lēti un izdevīgi. Pircējiem psiholoģiski nepieciešams gandarījums, ka par preci nav pārmaksāts.

Kāda ir vidējā viena pirkuma summa apavu veikalos?

Vasaras apaviem - 35-50 eiro, ziemas apaviem - 60-70 eiro. Pēdējā laikā pieaug arī dārgo apavu - cenā pāri 100 eiro - pirkumu skaits, bet tie nav vairākumā.

Tuvākajā laikā saistībā ar valūtu kursu svārstībām un nestabilo ģeopolitisko situāciju gaidāms apavu cenu kāpums?

Apavu materiāli kopumā kļūst dārgāki, bet tas nav milzīgs kāpums - gadā apmēram par 3% pret iepriekšējo gadu. Turklāt nelielu cenu kāpumu tirgotāji, ja vēlas, var amortizēt. Protams, eiro un dolāra kursa svārstības ietekmē apavu cenas, jo mūsu nozares uzņēmumiem, arī mums, daudzi darījumi notiek dolāros, bet preces Latvijā, kā zināms, pārdodam pa eiro.

Mēs, Euroskor Latvijā, daudzus gadus pozicionējāmies kā vadošais apavu tirgotājs mūsu valstī, bet tagad situācija mainījusies un mēs atsakāmies no šī mērķa - būt lielākajam tirgotājam. Redzam, ka tirgus ir tik liels, cik ir, un lielāks tirgus nekļūst. Arī iedzīvotāju pirktspēja ir tik liela, cik ir, un būtiski nepieaug. Rezultātā apavu tirgotāju vidū konkurence ir asa un apavu tirdzniecības uzņēmumam, sasniedzot vērā ņemamu biznesa apjomu, katrs nākamais solis kļūst dārgs un neefektīvs. Nolēmām, ka turpmāk fokusēsimies uz efektivitāti, nevis uz biznesa apjoma palielināšanu. Labāk - lai darbojas 30 veikalu, kuri kopumā ir rentabli, nekā 35 veikali, no kuriem pieci nav rentabli.

Pastāv uzskats, ka veikala veiksmes pamatā ir, pirmkārt, atrašanās vieta, otrkārt, atrašanās vieta un, treškārt, atrašanās vieta. Piekrītat?

Jā, taisnība, un šis princips vērojams pat viena tirdzniecības centra ietvaros.

Tomēr esat aizvēruši veikalus Rīgas centrā.

Jā, psiholoģiski grūts lēmums bija aizvērt divus no trim veikaliem Tērbatas ielā. Tagad tur palicis tikai viens veikals. Tomēr šāds lēmums bija jāpieņem, jo gribam, lai Euroskor vārds saistās ar efektivitāti.

Jūsu vadītajam uzņēmumam ir veikali daudzviet reģionos, bet no reģionu pilsētām aiziet pat banku filiāles, jo esot maz apmeklētāju. Apavu veikalos ir pietiekams pircēju skaits?

Protams, nevar nepamanīt, ka reģionos iedzīvotāju skaits samazinās. Tomēr mūsu nozares uzņēmumam reģionos strādāt ir vieglāk nekā Rīgā tāpēc, ka tur konkurence nav tik asa kā galvaspilsētā, turklāt mums ir laba atpazīstamība ārpus Rīgas.

Pirms apmēram divarpus gadiem Dienai stāstījāt, ka aktuāla kļūst apavu iegāde internetā. Kā ir attīstījusies tirdzniecība internetā?

Interneta tirdzniecības apgrozījums joprojām nav tik liels, lai tam būtu nozīmīga loma kopējā apgrozījumā. Tomēr tirdzniecība internetā ir augoša niša. Katru gadu, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, internetā pārdotās produkcijas apjoms pieaug apmēram par trešdaļu. Interesanta ir tendence, ka daudzi cilvēki interneta veikalu izmanto kā reklāmas platformu - izpēta piedāvājumu tur, bet gala lēmumu, kuras kurpes nopirkt, pieņem veikalā. Internetā parasti pērk vai nu tik lētas preces, ka vērts riskēt, vai arī jau zināmas preces - saistībā ar kurām ir pilnīga pārliecība par zīmola kvalitāti un apavu gadījumā - par izmēru. Ar tirdzniecību internetā daudzviet pasaulē - Latvijā gan pagaidām minimāli - ir saistīta problēma, ka ļoti daudzas preces atrodas ceļā, jo pircēji izmanto tiesības preces sūtīt atpakaļ tirgotājam, piemēram, pircējs izvēlas piecus pārus kurpju ar domu, ka paturēs to vienu pāri, kas vislabāk derēs, bet četrus pārus jau iepriekš izlēmis sūtīt atpakaļ tirgotājam un tā arī dara. Tāpēc aizvien pieaug to preču skaits, kas ceļo no pārdēvēja pie pircēja un pēc tam atkal ceļo, lai atgrieztos no pircēja pie pārdevēja.

Martā uz Latviju importēti apavi vairāk nekā 11 miljonu eiro vērtībā, vēsta Centrālās statistikas pārvalde. Tā nav maza summa, ņemot vērā, ka mūsu valstī ir nepilni divi miljoni iedzīvotāju. Vai tirgū konkurē tikai ievestie apavi, bet to konkurence ar pašmāju ražojumiem faktiski nepastāv?

Importētā produkcija manā ieskatā ir vairāk nekā 99% apjomā. Latvijā apavu ražošana kā rūpniecības nozare tiešām nepastāv, apavu ražotāju ir maz, no esošajiem uzņēmumiem dažiem ražošana notiek niecīgos apjomos, vēl daži ražo šauras nišas produktus. Jāņem vērā, ka apavu ražošana ir sarežģīta, jo tajā bez roku darba iztikt nav iespējams. Ja kāds uzņēmējs izlemtu, ka tieši Latvijā attīstīs vērienīgu apavu ražošanu, tad būtu jārēķinās ar to, ka vietējais tirgus ir mazs, tāpēc būtu ļoti sarežģīti saražoto produkciju pārdot lielos apjomos, turklāt arī iekarot eksporta tirgus ar mūsu valstī ražotajiem apaviem būtu grūti. Lai Latvijā ražotie apavi būtu konkurētspējīgi eksporta tirgos, nepieciešama ļoti laba kvalitāte, sava īpaša pievienotā vērtība, turklāt vēl arī patērētājam pieņemama cena, bet tas nav viegli panākams. Jāņem vērā, ka Latvija nav vienīgā Eiropas valsts, kurā praktiski nepastāv apavu rūpniecība. Tā ir visas Eiropas tendence. Izņēmums ir, piemēram, Rumānija un Polija, kur ir spēcīgas apavu rūpniecības tradīcijas un ražošana notiek lielos apjomos. Globālā mērogā vērtējot, aizvien nostiprinās tendence, ka apavu ražošana plašos apjomos notiek Tālajos Austrumos. Turklāt Eiropas valstīs ražotie apavi parasti ir dārgāki par Tālajos Austrumos ražotajiem apaviem.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāvji Dienai stāstījuši, ka par apavu kvalitāti saņem daudz sūdzību. No jūsu skatpunkta raugoties, ražotāji, kuri strādā nekvalitatīvi, grauj pircēju uzticēšanos tirgotājiem?

Mums kā tirgotājiem kvalitātes problēmas jārisina gan ar ražotājiem, gan pircējiem. Tādu gadījumu, kad pircēji vēlas nopirktos apavus apmainīt pret citiem, nav daudz. Ja tiešām ir kāda problēma, tad paši ar pircējiem veidojam dialogu. Visa produkcija 100% apmērā nav kvalitatīva nevienam uzņēmumam nevienā nozarē, jo gadīties var gan tehnoloģiskas nepilnības, gan cilvēciskas kļūdas. Apavu nozarē tiek uzskatīts, ka līdz 1% nekvalitatīvas produkcijas ir pieļaujams. Kas attiecas uz pircējiem, tad svarīgi ir, lai pircēji izprastu saistību starp cenu un kvalitāti. Apavi, kuru cena ir augstāka, parasti ir kvalitatīvāki, jo to ražošanai tiek izmantoti augstvērtīgāki materiāli, labākas tehnoloģijas, turklāt kvalitātes uzraudzība ir labāka nekā lētai produkcijai. Protams, var būt izņēmumi, bet tie tiešām ir izņēmumi. Nopērkot lētus apavus, nevar cerēt, ka pēc divu gadu regulāras valkāšanas apavi būs gluži kā jauni.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

SIA Euroskor Latvijā

Reģistrēta: 1991. gadā
Īpašnieks: SIA AZ Holding, kuras īpašnieki ir Jānis Andersons (75% AZ Holding kapitāldaļu), Ēriks Zarahovičs (20% kapitāldaļu) un Raitis Zarahovičs (5% kapitāldaļu).
Darbinieku skaits: 126
Apgrozījums 2013. gadā: 9,69 miljoni eiro, kas ir par 4% vairāk nekā 2012. gadā.
Peļņa 2013. gadā: 39 783 eiro, kas ir ievērojami mazāk nekā 2012. gadā, kad peļņa bija 166 618 eiro.
Latvijā darbojas 18 Euroskor veikalu, divi Clarks, trīs Tamaris, pieci Ecco un trīs Lloyd monobrendu veikali. Veikali atvērti 12 pilsētās Latvijā, darbojas arī Euroskor interneta veikals.
Avoti: Euroskor Latvijā, LETA, Lursoft

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?