TNGIIB konstatējis, ka aviācijas nelaimes gadījuma pamatcēlonis bijis «cilvēka faktors», kas izpaudās pilota kļūdaini pieļautajā lēmumā, izvēloties bīstamāko maršrutu - pārlidot kokiem apaugušu augstieni ar nestabili darbojošos dzinēju. Motodeltaplāna pilota lidošanas pieredze bijusi neliela, un lidojumus pilots veicis reti.
Negadījums notika pagājušā gada 2. oktobrī Daugavpils novada Vecsalienes pagastā. Tur deltaplāns bija aizķēris koku galotnes un avarējis. Divi cilvēki - pilots un K. Streičs - pēc avārijas palikuši karājoties kokos vairāk nekā desmit metru augstumā. Režisors ar galvu uz leju karājies aptuveni divas stundas. Ugunsdzēsēji pēc signāla saņemšanas par negadījumu ieradās notikuma vietā apmēram pēc 40 minūtēm, jo bija grūtības precīzi noteikt tā atrašanās vietu. Apkārtnes reljefa dēļ piebraukt pie avarējušā motodeltaplāna un izmantot izbīdāmās kāpnes, lai noņemtu cietušos, nebija iespējams, tādēļ glābšanas pasākumi aizņēma daudz vairāk laika. Režisors no smagajām traumām vēlāk slimnīcā mira. Pilotu slimnīcā nogādāja ar krūškurvja sasitumu.
Izmeklētāji secinājuši, ka motodeltaplāns Kvant 03S nav reģistrēts Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā. Šā iemesla dēļ saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem lidojumu ar gaisa kuģi nebija atļauts veikt, ziņo BNS. Izmeklētāji arī secinājuši, ka lidojums no Daugavpils lidostas veikts bez iepriekšējas paziņošanas lidlauka ekspluatantam un nebija reģistrēts lidojumu reģistrācijas žurnālā.
Secināts, ka dzinēja periodiskās tehniskās apkopes reglamenta darbi bija veikti saskaņā ar reglamenta darbu veikšanas plānu, bet tos neveica sertificēts personāls. Tehnisko apkopi veica un tehnisko dokumentāciju noformēja gaisa kuģa pilots. Pēc veiktajiem izpētes darbiem konstatēts, ka motodeltaplāna dzinēja iekārtas ir tehniskā kārtībā, tādējādi tā tehniskais stāvoklis nevarēja kļūt par aviācijas nelaimes gadījuma cēloni. Dzinēja temperatūras paaugstināšanās un jaudas zudumi, iespējams, notikuši sarmas izveidošanās dēļ dzinēja karburatoros, veicot lidojumu, kad bija paaugstināts gaisa mitrums.
Ziņojumā arī minētas vairākas lidojumu drošības rekomendācijas. Tās adresētas Civilās aviācijas aģentūrai. Eksperti rekomendē veikt ārpuskārtas sertificēto vispārējās aviācijas lidlauku kontroli, lai konstatētu, vai ir noteikta izlidojošo pasažieru personas datu reģistrācijas kārtība un vai šādi dati tiek reāli fiksēti, kādā veidā tiek veikta izlidojošo gaisa kuģu un personu reģistrācija.
Valsts policijas Latgales reģiona pārvaldes pārstāve Inguna Pužule BNS pastāstīja, ka TNGIIB ziņojums policijā ir saņemts un policija ar to iepazīstas. Turpinās izmeklēšana iepriekš sāktajā kriminālprocesā.
Diena.lv