35% ceļu satiksmes negadījumu vainojami ir laika vai ceļa apstākļi, ilustrējot ātri citu pēc citas skrejošās prezentācijas, izmet Continental riepu izstrādes vadītājs doktors Burkarts Vīss. Es tobrīd karsti vēlos, kaut Contidrom vismaz reizi nonāktu stūrgalvīgie Latvijas ceļu policisti. Tie paši, kas atsakās saskatīt eļļas lāmu, stāvošu lietusūdeni un tumsnēju bedri, kas ievīlusi neuzmanīgos, sasitusi automašīnas un sabojājusi visiem dienu. Vajagot, redz, «braukt ar galvu»... Continental (tāpat kā es) acīmredzot dod priekšroku vecajai, klasiskajai metodei braukt ar automašīnu - un ar labām riepām, kuru izstrāde ir inženieru ģēnija un miljonu eiro jautājums.
Tuvu ideālam
«Vai zini, ka mēs jau 2000. gadā bijām uztaisījuši riepas, kas no 100 km/h apturēja golfu mazāk nekā 30 metros?» jautā doktors Burkarts un piebilst: «Tikai tās riepas joprojām nav ražošanā.»
Ņemot vērā, ka jau pie bremzēšanas ceļa 34 metru garumā sasnieguma autori piepūšas kā pāvi un sāk lūkoties apkārt pēc balvas par mūža ieguldījumu satiksmes drošībā, es nebrīnos, kāpēc tādu riepu veikalā nav. Koncentrēšanās uz bremzēšanu izjauktu citu īpašību balansu, vai arī melnais ripulis maksātu pārāk dārgi. Vai arī nostrādātu abi faktori kopā.
Continental tomēr ticis platu soli tuvāk ideālajai riepai, jo dzeltenajā angārā, kur man neļauj fotografēt, var veikt 100 000 bremzēšanas testu gadā. Pavisam īsts VW Golf piejūgts pie tērauda sliedes. Jaudīgs elektromotors ievelk mašīnu līdz pat 120 km/h, un, mehāniskas kājas spiests, vāģis bremzē. Tā cauru dienu, kaut vai 365 dienas gadā. Sliedes galos ir grozāmas diskveida platformas, kas atrisina automašīnas apgriešanas problēmu.
Un tas vēl nav viss. Zinātnes nolūkos bremzēšanas tests jāveic uz dažādiem segumiem, tāpēc atjautīga rullīštransportiera sistēma 7 minūtēs nomaina 120 tonnu smago un 65 metrus garo celiņu pret citu. Pirms lietošanas to var uzkarsēt līdz 25 grādiem pēc Celsija, lai imitētu karstu vasaras dienu. Caur logu blakus hallē pamanu ledus mašīnu no hokejhalles. Vai tiešām...? «Jā,» gandarīti izmet viens no Continental darbiniekiem un paskaidro, «tur ir mīnus desmit grādu, un ledus celiņš ir gludāks par visgludāko ledus arēnu. Bet es tev nedrīkstu stāstīt, kā mēs to panācām!»
Spēles ar alfabētu
AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer) atklāšana sākotnēji bija ieplānota 2013. gadā, jo šis tas vēl bijis jāpilnveido. Tomēr unikālo centru nolemts izrādīt par godu 1. novembrim, kad Eiropas Savienībā (ES) stājās spēkā riepu etiķetēšanas regula. Continental ir šobrīd vienīgais zināmais riepu lielražotājs, kurš atklāti pateicis, ka no etiķetēm uz ziemas riepām nav nekādas jēgas. Labākajām vasaras riepām iespējams panākt labākos slapjās saķeres un degvielas patēriņa rādītājus A+A, turpretim pat vislabākā «ziemene» netiks augstāk par C+C, un arī tikai tad, ja būs t. s. ātrā jeb Centrāleiropas ziemas riepa.
Pie mums Latvijā izplatītās mīkstās frikcijas riepas par to var pat nesapņot, un, tā kā D vērtējumu neizmanto, ziemas riepa ar E burtu etiķetē jau ir labs produkts. «Patērētāji to nezina,» uzsver Continental R&D nodaļas vadītājs Deivids O'Donels un turpina, «viņi vēlas ziemas riepas ar «pirmajiem» burtiem. Bet gadās, ka parādās kāds ražotājs no Āzijas, kurš vasarā vispār nespēj neko jēdzīgu parādīt, un uztaisa riepas ar, piemēram, B+B. Tie, protams, ir meli, taču ļoti bīstami meli, jo starp A un F marķētiem riepu bremzēšanas ceļiem ir 18 metru atšķirība. Tie ir vismaz pieci mašīnu garumi.»
Kurš aizšļūks tālāk
Lai saprastu, ko tas nozīmē dabā, nekāda AIBA nav vajadzīga. Divi identiski Audi A3 bremzē no vienāda ātruma. Auto ar mistiskajām Āzijas izcelsmes riepām aizripo daudz tālāk par mašīnu, kas aprīkota ar kādu Conti produktu. «Tā vēl ir tikai puse nelaimes,» saka Continental PR šefs Aleksandrs Bālmans, «tur, kur pirmā mašīna jau stāv, otrā vēl arvien brauc ar 35 km/h. Padomā, kas varētu notikt uz ceļa.»
Padomāt var arī pie BMW stūres, kas visu laiku jāķer kā rallijā, jo uz aizmugurējās ass uzliktas tās pašas diskutablās riepas. Trasē, protams, ir jautri, un visi izdriftējas no sirds par prieku fotogrāfiem. Taču veikt «aļņu testu» ar tik kleini apriepotu mašīnu es nekādi neņemtos.
Continental sarīko arī braucienu ar jaudīgiem spēkratiem, kas aprīkoti ar ielas braukšanai atļauto pussliku Conti ForceContact. Ja vien ne Nissan Z370, es teiktu, ka Audi RS3 ir pirmais auto, kas radīts tieši šīm riepām. Vai arī otrādi - riepas radītas tieši šim auto.