Viņu dzīvokli Pārdaugavas koka mājā, protams, izgaismo elektrība, taču skaistajās dizaina lustrās ir ieskrūvētas enerģiju taupošās spuldzītes, un gaitenī ir maza ierīce, kas skaita «apēstos» kilovatus. Gāzes patēriņu apkures sistēmā regulē termostats. Šo sarakstu varētu turpināt visai ilgi.
Jānis un Liene Brizgas ir tā dēvētie atturīgie patērētāji, kas ikvienā ikdienas darbībā personīgo komfortu mēģina salāgot ar tā ietekmi uz vidi.
Lieki netērēt resursus
«Cenšamies samazināt savu ekoloģisko pēdu,» saka Liene. Viņas dzīvesbiedram pat ir Excel tabula, kurā tiek aprēķināts ģimenes radīto oglekļa izmešu apjoms. Ja Jānis - beidzis LU Ekonomikas un vadības fakultāti, pašlaik Latvijas Universitātē raksta doktora darbu par ilgtspējīgu patēriņu - dodas darba braucienā ar lidmašīnu, viņa annālēs parādās skaitļi arī par šo «operāciju». Lidojumu ietekme uz klimata pārmaiņām ir viena no nozīmīgākajām, tomēr Jānim ir grūti atteikties no šādiem ceļojumiem darba dēļ, stāsta sieva. Daudz vieglāka ir arī maciņam draudzīgā izvēle nepirkt jaunu sadzīves tehniku, kamēr vecā vēl funkcionē, vai jaunu apģērbu, kamēr valkājamais ir labā izskatā.
Darbdienas pēcpusdienā apciemojot Lieni, kura mājās auklē pusotru mēnesi veco Maiju, pirmo iespaidu rada kāda it kā pavisam nebūtiska detaļa. Bēbis ir ietērpts dzeltenā kokvilnas rāpulītī un zaļās adītās zeķītēs. Komplekts, kas savulaik bijis mugurā arī Brizgu vecākajam dēlam piecgadīgajam Jurģim un vidējam trīsgadīgajam Kārlim, šūts tepat Latvijā.
Pēc diviem puikām sagaidījusi meitiņu, Liene, kura ir stilīga, jauna sieviete, nosmej - viņa atšķirībā no vīra tomēr mēdz cīnīties ar kāri iegādāties bērniem jaunu apģērbu, no kura viņi izaug zibenīgā ātrumā. Meitenīšu drēbes taču ir tik skaistas! «Tā ir viena no patēriņa jomām, kur saražo visvairāk preču. Un kur tas viss paliek?» sevi bremzē Liene. Viņa vismaz mēģina vispirms aci mest uz zaļajiem produktiem, bioloģiskās kokvilnas izstrādājumiem, kādus tagad piedāvā pat lielās Eiropas veikalu ķēdes, piemēram, H&M.
Divi atturīgo tipi
Mārketingā ir divu «atturīgo patērētāju» tipu klasifikācija. Liene saka. ka pati vairāk varētu piederēt pie LOHAS (The lifestyle of health and sustainability)* - cilvēkiem, kas strikti neiegrožo preču patēriņu, bet veikalos cenšas izvēlēties videi un veselībai draudzīgas un sociāli atbildīgas alternatīvas. Vīrs Jānis sliecas uz piederību LOVS (The lifestile of voluntary simplicity)** - tie ir cilvēki, kas domā plašākā mērogā, lieki netērē nekādus resursus, dzīvo pēc iespējas vienkārši, lai samazinātu savu ietekmi uz vidi.
«Vai esi redzējusi dāņu dokumentālo filmu par ģimeni, kas atsakās no naftas produktiem? Ne tikai pāriet uz biodegvielu automašīnai, bet - pilnīga groteska - met ārā pat plastmasas mērkrūzi, jo plastmasa arī ir ražota no naftas,» jautā Liene. Kā opozīcija rietumvalstu negausīgajam patēriņa kultam ir parādījušies ļaudis, kas iespējamā līmenī grib aizmirst par postošajiem civilizācijas labumiem, dodas dzīvot pie dabas, pat alās. Paši audzē pārtiku, nepiesārņo vidi ar kaitīgiem izmešiem.
Madonā augusī Liene, kura savi uzskata par pilsētas meiteni, un rīdzinieks Jānis pārtikas atkritumus liek kompostā un pagājušogad tika pie mazdārziņa, taču dzīvi lauku būdiņā vēl nav sākuši. Viņi cenšas ievērot mērenību savā galvaspilsētas ikdienā. «Pareizticīgajiem un katoļiem pirms Lieldienām ir gavēnis, kāpēc lai cilvēki šajā laikā nesāktu arī vides resursu patēriņa gavēni?» Lienei patīk šis aicinājums, ko izdomājuši britu zaļie.
Caurskatāma dzīve
Studēdama politikas zinātnes Centrāleiropas Universitātē Budapeštā, Liene sāka interesēties par dažādām sabiedriskajām kustībām, bet zaļajai domāšanai kā dzīvesveidam viņu vairāk pievērsa Jānis, kurš ir strādājis Pasaules Dabas fondā, sarakstījis zaļas dzīvošanas padomu grāmatu.
«Downshifting***,» Liene piemin vēl kādu pēdējā laikā populāru terminu, kas sabalsojas ar ekoloģijas idejām. No labi atalgota darba sabiedrisko attiecību uzņēmumā Hill and Knowlton viņa aizgāja ne jau krīzes vai trīs mazuļu dēļ. Cilvēki, kas bija sākuši zināmās rīdzinieku aprindās populāro interneta veikalu Dabas dobe, no zemniekiem līdz pircēju durvīm piegādājot lauku labumus, meklēja šim biznesam jaunus īpašniekus. Brizgas veikala koncepcijai atbilda ideāli. Itin viss, ko līdztekus bez ķimikālijām audzētu kartupeļu maišelim, diļļu buntei vai ķirbja šķēlei vēlētos redzēt šī veikala mērķauditorija, interesēja arī Lieni un Jāni. Biovīni, ekoloģiskā kosmētika, videi draudzīgas mājas tīrīšanas līdzekļi, vaska sveces un dabiski aromāti - uzņēmums, kura valdes priekšsēdētāja tagad ir Liene, citiem pārdod to, ko vislabprātāk izvēlas arī viņa pati. «Rimi neesmu iegājusi ļoti sen,» viņa pasmaida.
«Savas dzīves caurskatāmība,» Liene saka par pazīstamu zemnieku piegādātu biezpiena trauciņu un nedaudz smilšainu burkānu saišķi. Liene nav radikāle - viņas lielākie bērni savu reizi dabū gan kinderolu, gan čupačapu. Ja gribēs, no tām varēs atteikties paši. Viņai ir padomā Jurģim drīz palasīt, kāda Mendeļejeva tabula slēpjas konfektē uz kociņa.
*Veselīgs un videi draudzīgs dzīvesstils - angļu val.
**Labprātīgi vienkāršs dzīvesstils - angļu val.
*** Apgriezienu samazināšana - angļu val.