Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +19 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 27. septembris
Ilgonis, Ādolfs

Seja, eja, izeja

Haruki Murakami ir vienlīdz pielūgts, kā noliegts rakstnieks, vismaz attiecībā uz «nopietno» rakstnieku līgu. Tomēr daudzo kritiķu skepse, analizējot poētiskā smalkuma trūkumu viņa rakstības stilā un jauniešu literatūrai raksturīgo naivitāti, nespēj sacensties ar joprojām augošo popularitāti.

Murakami dubultkodi

Japāņu autors literatūrā debitēja 1979. gadā, bet plašu slavu savā zemē un atpazīstamību Rietumos ar savu īpašo stilu, kurā reālisms un sociāla modrība mijas ar fantāziju un maģisko, ieguva ar 80. gadu otro pusi. Viņš šobrīd ir kulta rakstnieks - viņa grāmatas gaida, tulko un - pats svarīgākais - ar baudu lasa visā pasaulē. Nule latviski izdoti divi romāni - Kafka liedagā un 1Q84, par kuriem joprojām diskutē arī citur pasaulē. Šīs diskusijas (un skandāli) ir arī viena no atslēgām Murakami popularitātes izpratnei un viņa tekstu lasījumam - jāatšķir dubultais kodējums, kas vispār raksturo mūslaiku globalizētās pasaules kultūru. Līdzās dominējošajam Rietumu vai, precīzāk, amerikāņu kultūras kodam (ar XX gs. dumpinieciskuma elementiem), ko viņš apguvis tuvu «drēbei», studējot un tulkojot literatūru, kā arī interesējoties par populāro, subkultūrām, sportu, medijiem un mūziku, Murakami ietver savos darbos arī japānisko kodējumu, vismaz (arī ironizējot un pakļaujoties klišejām) daļu no tā, kas atpazīstams kā «japānisks» globālajā kultūrā - sensitīva askēze līdz nesaudzīgam naturālismam estētikā, samuraju ētika, sintoisma ietekme pasaules uztverē, izziņā un ikdienas traktējumā utt.

Pieskaroties teksts iebrūk uz iekšu

Teksts lasās viegli un ātri. Aprakstītie notikumi paliek atmiņā, raisa precīzas sajūtas, emocijas un pārsteidzoši efektīvi darbina iztēli. Vairāku stāstošo balsu vienlaicīgums, drastisks temps, ko nereti pabalsta aprakstīto notikumu banalitāte, kā arī izturēts ritms, ko pasvītro dalījums nodaļās, sižetisko līniju mijas un neretie tekstuālie atkārtojumi - šie laikā balstītie rakstības paņēmieni sabiezina uztveres telpu un rada papildu iespējas. Domāju, ka daudzi lasītāji šīs iespējas varētu tulkot kā «aizrauj». Tomēr vārdam «aizrauj» ir dažādas konotācijas. Haruki Murakami gadījumā tas nenozīmē (tikai) just līdzi varoņiem un baiļoties par sarežģījumu iznākumu. Nav jau īsti skaidrs, kā, kam un kādēļ just līdzi. Šie uztraukumi dīvainā kārtā vēršas pret sevi, jo itin kā skopi, vienkārši un fragmentēti sarakstītā teksta kondensētais daudzslāņainums, tikko pieskaroties, iebrūk uz iekšu (tādai jēgas iebrukšanai hipotētiski pakļauts arī katrs tekstā nosauktais priekšmets atsevišķi), un lasītājs paliek viens ar savām bailēm, ilgām, bērnības sapņiem, dzīves jēgu, neapmierinātību, dēmoniem, pavasara vētru aiz loga un kautrīgo rakstnieka smaidu fonā, kas kā ironiska Češīras kaķa grimase pavada visu lasīšanas gaitu. Viņš nekādi nevar palīdzēt - viņam kaut kā jānovada līdz galam savu varoņu likteņi, kas ir tikpat neskaidri kā nākotne, kur varam pieturēties tikai pie dažām «cietajām», vārdā nenosaucamām vērtībām. Un te nu it kā skaidri saredzamās stilistiskās problēmas - tiešums un trivialitāte, kultūras atsauču eklektika un popkultūras klišejiskums - beidz būt problēmas un pabalsta savdabīgu un krāšņu literatūras izdzīvošanas estētiku (vai mums tāda liekas nicināma vai ne).

Izdzīvot klātesošo Citādo

Kondensācija, blīvējums, savienojums - lūk, viena no tēmām, ko rakstnieks risinājis arī romānā Kafka liedagā, aprakstot to kā metaforu (- Ne es, ne tu - neviens no mums nav metafora. Es pamāju. - Protams. Taču, ja pieņemam šo metaforu, tad tas, kas ir starp mums abiem, tiek ļoti saīsināts. 333. lpp.). Metafora - pārnesums, tilts - ir kā mehānisms, kas ļauj saspiest līdz saplūdumam dažādus laikus un telpas. Tā liek izdzīvot klātesošo Citādo - kaķa, spoka vai sociāli distancēta dīvaiņa - perspektīvu vienlīdz reāli. Tā savieno arī ļaunumu un ciešanas vardarbībā un no cilvēciskās izvēles kļūdām savērpj nebeidzamu kafkisku labirintu - darbības, priekšmeti un vietas tekstā iegūst apvēršamu (pārnesto) nozīmi, bet tēli darbojas akli, nezināmu spēku varā. Pats Kafkas vārds romānā arī darbojas kā metafora. Galvenais varonis - zēns, kuru pametusi māte un kas, apritot piecpadsmit gadiem, pamet savu vienaldzīgo tēvu un dodas vienalga kur - pieņem Kafkas vārdu, kā viņš pats skaidro, lai kā vārnēns (Čehu valodā «kafka» nozīmē «vārna». 358. lpp.) tiktu galā ar visu pats. Kamēr Kafka it kā ir tālu prom, tēvs mistiskā veidā tiek nogalināts, bet jauneklim seko tēva lāsts - viņam vēl jāpārguļ ar māti un māsu... Otra romāna līnija seko kara laikā dīvainā negaidījumā cietušā Nakatas ceļam. Arī viņam noteiktā laikā jāpārvar tilts un jānokļūst tur, kur ir ieeja/izeja.

Tieši kas ir ieeja (un izeja) - durvis, grāmatas vāks, «vienkāršā, cilvēciskā» brīvība, divu indivīdu saskarsme, eja ārā no labirinta, pazemes vai bērnības, ļaunā un labā atziņas mirklis vai vienkārši metafora kā nozīmes pārklājums - nav skaidrs un nav arī jāskaidro. Atvērtā īstenība varbūt ir banalitāte vai sods. Haruki Murakami atstāj sev tiesības nepasacīt, vien romāna noslēgumā piešķir katram ierāmētu laimes nospiedumu (gleznu Kafka liedagā) par piemiņu no mātes - lai būtu, kur ieskatīties, kad aizmirstas, ko nozīmē dzīvot.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Ministra dīvainais plāniņš

Spiedošā demogrāfiskā situācija un darbaroku trūkums liek skatīties bērnu kopšanas atvaļinājuma saīsināšanas virzienā, raidījumā Spried ar Delfi šonedēļ, jāatzīst, visai drosmīgi paziņoja labk...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?