Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +2 °C
Apmācies
Pirmdiena, 11. novembris
Rainers, Nellija, Ojārs

Seniori dzelzceļa tuvumā - riska grupa

Vilciens ir ne vien viens no ātrākajiem, bet arī videi draudzīgākajiem transporta veidiem. Laikā, kad pasaulē aktuāla tēma ir globālās klimata pārmaiņas, šis aspekts nav mazsvarīgs. Taču dzelzceļa tuvumā ir jāievēro piesardzība, jo negadījuma sekas saskarē ar vilcienu var būt letālas vai ļoti traumatiskas un ietekmēt visu turpmāko cilvēka dzīvi. Va/s Latvijas dzelzceļš ir sākusi sociālo kampaņu par drošu dzelzceļa šķērsošanu. Šīs kampaņas mērķis ir mazināt uz dzelzceļa bojāgājušo un ievainoto cilvēku skaitu un veicināt drošības pasākumu ievērošanu, šķērsojot dzelzceļa sliedes.

Kampaņa uzrunā seniorus

Šoreiz Latvijas dzelzceļš sociālajā kampaņā uzrunā seniorus, aicinot būt īpaši uzmanīgiem - nepārvērtēt savas spējas dzelzceļa tuvumā. Viens no galvenajiem nelaimes gadījumu iemesliem uz dzelzceļa ir tas, ka cilvēki pietiekami nenovērtē situāciju un pārvērtē savas spējas - kustības ātrumu un reakciju -, domādami, ka laikus pagūs šķērsot sliedes. Šajā gadījumā īpaši jāizceļ vecāka gadagājuma cilvēki, kuru maņas ar vecumu kļūst vājākas. Tāpēc šogad sociālā kampaņa par drošību uz dzelzceļa, kas vienlaikus notiek vairāk nekā 40 pasaules valstīs, īpaši orientēta uz senioriem. Kampaņā atjautīgā un draudzīgā veidā seniori tiks mudināti nepārvērtēt savas spējas dzelzceļa tuvumā un apzināties, ka ar gadiem reakcijas ātrums un fiziskās spējas samazinās, tāpēc šķērsojot dzelzceļu, jābūt īpaši modriem un piesardzīgiem. Tādēļ seniorus uzrunā arī ārsti - Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas Acu un Ausu slimību klīniku vadītāji Guna Laganovska un Dins Sumerags, kā arī Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesors un satiksmes psihologs Ivars Austers, kurš uzskata, ka vecāka gadagājuma cilvēku ieradumus un uzskatus ir grūti mainīt, jo tie nostiprinājušies gadu laikā un visērtāk ir turpināt rīkoties, kā ierasts. Vienlaikus, ja tiek saprasts savas rīcības riskantums, tas kopā ar piesardzīgu uzvedību māca bērniem un mazbērniem rīkoties atbilstoši noteikumiem.

Aicina veikt sociālo pieskatīšanu

Lai noskaidrotu, kāda ir pašu iedzīvotāju attieksme pret drošību dzelzceļa tuvumā un paradumi gan izmantojot vilcienu satiksmi, gan šķērsojot sliedes, LDZ sadarbībā ar Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS šā gada pavasarī veica aptauju Iedzīvotāju rīcība riskantās situācijās, kurā uzrunāja 1000 respondentu no visas Latvijas vecumā no 18 līdz 76 gadiem. 84% aptaujāto vismaz reizi mēnesī iznāk šķērsot sliedes vai atrasties to tuvumā, un visvairāk to dara mehanizēto transportlīdzekļu vadītāji - 50% visu aptaujāto. Paši aptaujātie stāsta, ka noteikumus par dzelzceļa šķērsošanu viņi pārkāpj reti, taču 11% no respondentu, kam sliedes nākas šķērsot vismaz reizi mēnesī, atzīst, ka ir to darījuši vietās, kur nav gājēju pārejas vai pārbrauktuves.

Interesanti, ka cilvēkiem šķiet - citi noteikumus pārkāpj daudz biežāk nekā viņi paši -, tā domā aptuveni puse respondentu. Turklāt 16% to aptaujas dalībnieku, kam vismaz reizi mēnesī iznāk šķērsot dzelzceļu vai atrasties sliežu tuvumā, esot redzējuši, ka citi cilvēki bieži pārkāpj satiksmes noteikumus, esot kopā ar bērniem.

«Pēc aptaujas datiem, cilvēkiem šķiet, ka citi noteikumus pārkāpj biežāk, nekā to dara paši respondenti. Tas ir daudz vairāk nekā tas, cik lielā mērā to attiecina uz sevi (23% aptaujāto).

Vērtējums par sevi un citiem būtiski atšķiras, lai gan tiem vajadzētu sakrist, jo šajā pētījumā tika aptaujāta liela reprezentatīva izlase. Kontekstā ar dzelzceļa šķērsošanu, no vienas puses, sevi redzam kā labākus un pareizākus par citiem, no otras puses, - citu nepareizo uzvedību izmantojam kā attaisnojumu savai riskantajai rīcībai, pārspīlējot to, cik bieži citi to dara, - ja citi biežāk, tad viss puslīdz labi. Visi tā dara, es tikai mazliet,» uzskata Ivars Austers un uzsver - drošība nav tikai individuāls jautājums, bet drīzāk kolektīvs - visas sabiedrības jautājums. Sociālajām kampaņām būtu jāaktivizē sociālās pieskatīšanas mehānisms - jāaicina ikviens aizrādīt tiem, kas grasās īstenot vai īsteno sociāli nepieņemamu darbību. Piemēram, riskantai dzelzceļa šķērsošanai vajadzētu kļūt par tikpat nepieņemamu uzvedību kā braukšanai pie stūres alkohola reibumā vai nepiesprādzējot drošības jostu. Aicinot veikt sociālo pieskatīšanu, tas vienlaikus veicinātu, ka pieskatītāji paši nepārkāpj noteikumus. «Sociālās pieskatīšanas kontekstā ir interesanti, kā aptaujātie vērtē dažādu rīcību riskantumu. Kā ļoti riskantu 82% aptaujāto novērtēja ūdenstilpes, kas klāta ar plānu ledu, šķērsošanu pavasarī, 68% - šosejas šķērsošanu intensīvas satiksmes laikā neatļautā vietā un tikai 34% - dzelzceļa šķērsošanu neatļautā vietā. Dzīvē nelaimes gadījumā seku smagums ir diametrāli pretējs cilvēku vērtējumam par vides riskantumu,» atklāj LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesors un satiksmes psihologs.

Piesardzīgāki, bet ietiepīgāki

Aptaujas dalībniekiem arī tika uzdots jautājums par savas redzes un dzirdes novērtējumu, kopumā to vairākums uzskatīja par labu un ikdienas darbībām netraucējošu. Lai gan atbilstoši aptaujas datiem seniori mazāk riskē dzelzceļa tuvumā un ir piesardzīgāki nekā jaunākas paaudzes cilvēki, tomēr, pēc LDZ statistikas, ar katru gadu palielinās to negadījumu skaits, kuros cietuši vecāka gadagājuma cilvēki. «Vecāki cilvēki kopumā ir mazāk tendēti uz risku, ir konservatīvāki par citām vecuma grupām. Seniori apgalvo, ka ievērojami retāk pārkāpj noteikumus. Negatīvā statistika skaidrojama ar to, ka ar gadiem cilvēki kļūst neelastīgāki attiecībā uz savu dzīvi - senioriem ir tendence nemainīt gadu gados izveidojušos ieradumus, arī sliktos. Ņemot to vērā, īpaši kritiski, ka ar gadiem maņas vājinās un arvien problemātiskāk ir izvērtēt riskus un savas spējas,» atgādina I. Austers. Sociālā kampaņa mudina izvērtēt savas spējas, maņu stāvokli un reakcijas ātrumu pašiem senioriem, aicinot mainīt negatīvos paradumus, ja tādi izveidojušies, taču vienlaikus uzrunā arī sabiedrību kopumā - iesaistīties un parunāt par drošību ar savas ģimenes senioriem, kā arī, redzot pārkāpumus dzelzceļa tuvumā vai problēmas senioram, šķērsojot sliedes, iesaistīties un palīdzēt situāciju atrisināt.

Karstā un aukstā domāšana

Ik gadu uz dzelzceļa notiek desmitiem negadījumu, un vairāk nekā 90% gadījumu galvenais iemesls ir pašu cilvēku vieglprātība, neuzmanība, kā arī savu spēju pārvērtēšana. Kopumā visu vecuma grupu aptaujātie apzinās, ka šķērsot dzelzceļu neatļautā vietā un laikā, kad, piemēram, var redzēt tuvojamies vilcienu, ir bīstami, tomēr daļa no viņiem tik un tā to mēdz darīt.

«Šo fenomenu var skaidrot ar terminu sociālajā psiholoģijā - aukstā (racionālā) un karstā (emocionālā) domāšana. Ne vienmēr tas, ko domājam un sakām, atbilst tam, kā rīkojamies, jo rīcība ir situatīva, bieži balstīta emocijās, nevis pamatotā spriedumā. Piemēram, ar prātu apzināmies, ka, ja slēgta pāreja, dzelzceļa pārbrauktuvi nedrīkst šķērsot, bet vienlaikus, ja iepirkumu maisā ir kūstošs saldējums, emocijas nereti ņems virsroku - īstermiņa ieguvums - vesels saldējums - aizstās ilgtermiņa ieguvumu (veselība, dzīvība). Indivīds aukstās domāšanas stāvoklī nevar paredzēt, kā rīkosies karstās domāšanas stāvoklī, tāpēc tas, ko cilvēki saka par sevi, mēdz nesakrist ar viņu rīcību,» skaidro profesors.

LDz sociālās kampaņas noslēgumā - Starptautiskajā drošas dzelzceļa šķērsošanas dienā, kas šogad būs 10. jūnijā, - Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja teritorijā notiks pasākums, kurā īpaši tiks gaidīti seniori, lai Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas mediķu vadībā veiktu bezmaksas redzes, dzirdes un reakcijas ātruma eksprespārbaudi.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Statistika neiepriecina

Šā gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā uz dzelzceļa notikuši 11 negadījumi, kuros cietuši deviņi cilvēki, no tiem septiņi gājuši bojā.
2015. gadā Latvijā uz dzelzceļa notikuši 36 negadījumi, kuros cietuši 37 cilvēki, 19 gājuši bojā.
2014. gadā Eiropas Savienībā uz dzelzceļa notikuši 2213 negadījumi, kuros bojā gājuši 1928 cilvēki, kas ir par 9,5% mazāk, salīdzinot ar 2013. gadu.
Vairāk nekā 90% negadījumu galvenais iemesls ir pašu cilvēku vieglprātība, neuzmanība, kā arī savu spēju pārvērtēšana.

Lieto droši!

Drošības principi jāņem vērā, pat gaidot vilcienu. Nedrīkst stāvēt tuvu perona malai, jo, vilcienam pārvietojoties, tā izraisītā vēja plūsma ir spēcīga un pārāk tuvu esošus objektus - gan cilvēkus, gan bez uzraudzības atstātus velosipēdus, bērnu ratiņus un somas - var paraut zem vilciena.

Kravas vilciena kopējais svars mēdz būt 3000-6000 tonnu, un parasti tas brauc ātri. Sadursmē ar vilcienu cilvēka iespēja izdzīvot ir 40 reižu mazāka nekā sadursmē ar citu sauszemes transportlīdzekli. Atkarībā no vilciena svara un uzņemtā ātruma bremzēšanas ceļš var būt no 200 metriem līdz pat diviem kilometriem.

Ja jāšķērso sliedes, to drīkst darīt tikai tam paredzētā vietā. Katrā apdzīvotā vietā, kuru šķērso dzelzceļš, ir viena vai vairākas gājēju pārejas vai tunelis, vai gaisa tilts. Nonākot pie gājēju pārejas vai pārbrauktuves, vispirms jāapstājas. Arī tad, ja vilciens it kā vēl nav sadzirdams. Ja nav ne barjeras, ne luksofora, jāpaskatās uz abām pusēm, vai netuvojas vilciens. Ja barjera nolaista vai luksoforā mirgo sarkanā gaisma, pāri iet nedrīkst arī tad, ja šķiet, ka vilciens nav manāms.

Nedrīkst rāpties stāvošam vilciena sastāvam pa apakšu vai kāpt tam pāri. Labāk laikus ieplānot piecas minūtes, lai aizietu līdz tuvākajai dzelzceļa pārejai, nekā riskēt ar dzīvību. Iespējams, vilciens stāvējis divas trīs diennaktis, bet agri vai vēlu tas atsāks braukt, un tas var notikt brīdī, kad cilvēks lien apakšā vai arī atrodas uz jumta

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Pievilcīgākā dibena daļa

Lai cik ļoti tas nepatiktu feministēm, sievietes augums allaž piesaistījis heteroseksuālu vīriešu un bieži vien arī citu sieviešu uzmanību. Jo īpaši atsevišķas tā daļas. Piemēram, pēcpuse ieinteresē...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?