Cenšas būs objektīvi
«Mūsu reitings tiek sastādīts, lai sabiedrība zinātu, kurā skolā vecāki varētu laist talantīgus bērnus, lai šis talants labāk attīstītos,» par Lielās pūces ceļojošo balvu, kas tiek piešķirta 1. vietas ieguvējiem Ata Kronvalda fonda izstrādātajā reitingā, stāsta fonda prezidents Henriks Danusēvičs. Balva, kas iedibināta 1989. gadā, skolas iedala divās grupās - lielās un mazās skolas atkarībā no skolēnu skaita vidusskolas klasēs.
Pērnajā mācību gadā Lielās pūces balvu kā ierasts ieguva Rīgas Valsts 1. ģimnāzija. «1. ģimnāzija nekad nav atdevusi balvu citiem,» saka H. Danusēvičs. «Katrā ziņā skolai tas ir liels būtisks un likumsakarīgs darbs ar talantīgiem skolēniem. Tas ir skolēnu un skolotāju darba novērtējums,» - tā 1. ģimnāzijas direktors Māris Brasla par stabilo turēšanos reitinga augšgalā. Ar vārdu «likumsakarīgs» viņš domā darbu ar audzēkņiem, nevis pašmērķīgu iekļūšanu reitingā. Siguldas Valsts ģimnāzijas direktors Vilnis Trupavnieks, kura vadītā skola reitingā ierindojas 2. vietā, nevilcinoties atzīst - skolotājiem un skolēniem tas ir liels morāls gandarījums. Par reitinga objektivitāti šaubas viņu nemāc, jo labāko skolu izvēle balstās uz «skaidra un precīza nolikuma». Turklāt talantu attīstība, ko vērtē Ata Kronvalda reitings, ir nozīmīga skolas darbības lauka daļa.
Draudzīgā aicinājuma fonda skolu reitinga izstrādātājus zināmas bažas par objektivitāti tomēr māc, tādēļ patlaban noris darbs pie jauna reitinga izstrādes, kas būs balstīts uz centralizēto eksāmenu rezultātiem. Pēdējos desmit gadus Draudzīgais aicinājums pasniedzis balvas skolām, kas ieguvušas labus rezultātus skolēnu olimpiādēs. Taču novembrī gaidāmi rezultāti uz centralizētajiem eksāmeniem balstītajam reitingam, kas, pēc fonda vadītāja Jāņa Endeles domām, vecākiem palīdzēs izraudzīties skolu, kurai ir augstākie rezultāti viņu atvasi interesējošajā jomā. Viņš atzīst, ka neviens reitings nav uzskatāms par absolūto patiesību, tomēr tas būšot objektīvāks par līdz šim pastāvējušajiem.
Trūkst skaidru kritēriju
«Skolas, protams, priecājas, ka tām ir augsti rezultāti, bet ko tas patiesībā nozīmē,» uz skaidru kritēriju trūkumu reitingos norāda Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) priekšsēdētāja Ingrīda Mikiško. Viņa stāsta, ka Pasaules Izglītības darbinieku arodbiedrības jūlijā notikušajā kongresā Dienvidāfrikā dalībnieki, 157 valstu pedagogi, bijuši vienisprātis, ka reitingi «nav laba lieta», jo tādējādi tiekot izplatīti nepareizi kvalitātes standarti. Savukārt lielākās problēmas varot radīt tieši tie reitingi, kuros uzlikta ārkārtīgi augsta latiņa. «Ja prasības ir pārāk augstas, mācīšana var būt vērsta uz sasniegtajiem vērtējumiem,» saka I. Mikiško.
«Reitingi ir bāzēti uz dažu bērnu sasniegumiem. Tie ir nevis visas skolas, bet gan atsevišķu bērnu sasniegums,» par šobrīd pastāvošajiem reitingiem saka Iespējamās misijas programmas attīstības vadītāja Zane Oliņa. Viņa norāda, ka reitings neņem vērā skolu radīto pievienoto vērtību, demogrāfiju un skolēnu iepriekšējās zināšanas. Pēdējais esot īpaši būtisks, jo pierādīts, ka jaunākajās klasēs ieliktais pamats ļoti būtiski ietekmē skolēnu zināšanas vēlāk. Taču reitingu augšgalā redzamas tās mācību iestādes, kas skaitās prestižas tieši vidējās izglītības iegūšanai, spilgtākais piemērs - Rīgas Valsts 1. ģimnāzija. Z. Oliņa uzskata, ka reitingi nav jāiznīcina kā kaitējoša nezāle, jo ir iespējams tos padarīt objektīvākus, piemēram, iekļaujot tajos jaunāko skolēnu diagnosticējošo darbu rezultātus.
Drošāk klausīties paziņās
«Tas ir labi, ka šādi reitingi tiek publicēti, bet vecākiem nav skaidrs, kā īsti viņi top, tāpēc mēs uzticamies draugu, radu, paziņu rekomendācijām,» atzīst biedrības Vecāki par izglītību valdes locekle.
«Vislabākais reitings tomēr ir no «no mutes mutē»,» viņa uzskata. Izvēloties skolu mikrorajonā vai ārpus lielajām pilsētām, vecāku vidū šādiem reitingiem nozīme sarūkot vēl vairāk. «Piemēram, ja es dzīvoju Ķekavā un zinu, ka visi vecāki savus bērnus laiž tajā skolā, jo tā ir vislabākā, tad par to otru es nemaz nedomāšu,» saka biedrības pārstāve.
S. Titova uzskata, ka oficiālo reitingu godalgoto vietu ieguvēji lielos vilcienos tomēr esot arī vecāku favorīti. «Piemēram, 1. ģimnāzija reitingā ir pirmajā vietā. Mēs, vecāki, arī to zinām, ka par 1., 2. ģimnāziju Rīgā nekā labāka nav,» viņa stāsta.