Pēc dramatiska notikuma savas filmas uzņemšanas laukumā Kims Kiduks aizgāja no kinoindustrijas un sāka vientuļnieka dzīvi nomaļā būdā - bez ērtībām.
Šāgada Kannu festivāls kļuva par Kima Kiduka atgriešanos - viņa filma Arirang, ko Kims Kiduks filmēja ar fotoaparātu Canon savā askēzes periodā - un filmēja viņš pats sevi, savus monologus, pārdomas par mākslu un sevi mākslā, - ieguva vienu no festivāla balvām.
To saņemot, Kims Kiduks no skatuves ar plašu vērienu dziedāja dziesmu par kalnu Arirang!
Šķiet, ka šī atzinība būs atgriezusi Kimu Kiduku mākslā, jo viņš ir kļuvis atvērts dažādu mazāku festivālu piedāvājumiem - jūlijā korejiešu režisors viesojās Karlovi Varu festivālā Čehijā, tagad grasās braukt uz Rīgu.
Otrs Baltijas pērles uzaicinātais - skandalozais dāņu režisors Larss fon Trīrs - gan tādu entuziasmu nav izrādījis un paliks mājās. Lai nu kā, ar festivālu zvaigznēm ir kā ar bitēm, nekad neko nevar zināt, - vismaz līdz tam brīdim, kad «ekskluzīvais viesis» patiešām ir ieradies. Taču uzstādījums aicināt pasaulslavenus viesus liecina, ka Baltijas pērlē atgriežas laiki, kad festivāls uz Rīgu veda ne tikai filmas, bet arī zvaigznes.
Tās aptuveni 45 filmas, kuras desmit dienās varēs skatīties Baltijas pērlē, ir lieliskas.
Īpašs festivāla nopelns ir interese un cieņa pret klasiku. Tā nav tā klasika, ko šur tur rāda pa kaktiem mājas formātā no DVD, bet īstas, 35 mm filmu lentes, kas smagās metāla kārbās ceļos uz Rīgu no pasaules sinematēkām. Kleopatra ar Elizabeti Teilori, Vējiem līdzi ar Vivjenu Lī, Gilda ar valdzinošo, visu laiku visprovokatīvākā striptīza iemiesotāju Ritu Heivorti, Kā nozagt miljonu ar Odriju Hepbernu, Nelabais ir sieviete ar Marlēni Dītrihu - šī izlase demonstrēs gan leģendu harismu, gan ļaus iepazīt hrestomātiskas kinovērtības.
Programmā tradicionāli būs filmas no Kannu festivāla konkursa programmas - Pedro Almodovara Āda, kurā dzīvoju, Larsa fon Trīra ģeniālā Melanholija u. c. Turklāt festivāls ļaus iepazīt filmu, kas savulaik lika apklust uz divdesmit gadiem šāgada Kannu festivāla uzvarētājam amerikāņu režisoram Terensam Malikam. Tā ir viena no visu laiku lielākajām komerciālajām neveiksmēm Debesu dienas. Savukārt Terensa Malika jaunāko darbu - šāgada Kannu uzvarētāju Dzīvības koks varēsiet redzēt citā festivālā - Arsenāls (10.-18. septembris).
Par to, vai diviem starptautiskiem kinoforumiem ir lietderīgi norisināties teju vienlaikus, ir vērts dikutēt. Ko arī darīsim turpmāk.