Tieši šādā kontekstā var vērtēt ceturtdien galīgajā lasījumā pieņemtos Politisko partiju finansēšanas likuma grozījumus. No 2012. gada politiskās partijas, par kurām iepriekšējās Saeimas vēlēšanās būs nobalsojuši vismaz 2% vēlētāju, ik gadu saņems valsts budžeta finansējumu. 50 santīmu par katru vēlēšanās iegūto balsi. Kopējais valsts finansējuma apmērs būs nepilns pusmiljons latu gadā. Ņemot vērā spēku samēru 9. Saeimā, jau tas vien, ka ir atbalstīts valsts finansējums partijām, teju vai neticams fakts. Kaut vai tāpēc vien, ka likums paredz ne tikai burkānu, tas ir, valsts finansējumu, bet arī pātagu - šī finansējuma noņemšanu par tādiem pārkāpumiem kā, piemēram, priekšvēlēšanu izdevumu «griestu» pārsniegšanu. Kaut vai tāpēc, ka vairāk nekā desmit gadu ilgušās diskusijas ir devušas niecīgu taustāmu rezultātu. Tātad - saldās zāles, iespēju papildināt partijas kasi, pacienti, kaut viebjoties, beidzot ir norijuši.
Tomēr pacienta slimība ir ielaista, tās sekmīgai ārstēšanai ir nepieciešama kompleksa terapija, slimniekam netīkamas un pat sāpīgas manipulācijas - no valsts finansējuma partijām jēga būtu tikai tad, ja pacients piekristu Tieslietu ministrijas darba grupas sagatavotajam ārstēšanas plānam.
Tas paredzēja jau esošos priekšvēlēšanu aģitācijas izdevumu «griestus», kuru augstums tiek mērīts naudā, papildināt ar kvadrātcentimetros un, pats galvenais, ētera minūtēs mērāmiem priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumiem. Skatot Politisko partiju finansēšanas likuma grozījumus, parlamenta vairākums noraidīja Saeimas deputātes Ilmas Čepānes (PS) ierosinājumu priekšvēlēšanu aģitācijai tērējamo summu samazināt par 25 procentiem. Par aģitācijas «fizisko» apmēru ierobežošanu vispār netika runāts.
Tas nozīmē, ka priekšvēlēšanu reklāmām katra 10. Saeimas vēlēšanās startējošā partija varēs iztērēt mazliet vairāk nekā 570 tūkstošus latu. Ņemot vērā reklāmas cenu kritumu, tā ir milzīga summa. Ar to pietiks, lai televīzijas un radio ēterus pārplūdinātu ar priekšvēlēšanu reklāmu, lai uz katra otrā afišu staba izkarinātu glīti nogrimētu un profesionāli sapostu potenciālo deputātu portretus.
MMS Communications Latvia prognozē, ka politiskajai reklāmai šogad tiks atvēlēts no 2,8 līdz 4,6 miljoniem latu. «Starpība, kas tiks formāli fiksēta reklāmas tirgū, veidosies no netiešām partiju investīcijām, kuras mēģinās formāli nodalīt no oficiālās politiskās reklāmas un kuras būs balstītas uz dažu personu un biedrību aktivitātēm,» tā jau aprīlī bija secinājuši minēto aprēķinu veicēji.
Lielāko gabalu no priekšvēlēšanu reklāmas pīrāga, viņuprāt, jau tradicionāli nokodīs televīzijas. Tātad - tuvojoties 2. oktobrim, reklāmas pauzēs televizoru ekrānos pamīšus gozēsies te rūpju grumbu izvagotas pieres, te rūgtā smaidā savilktas lūpas, te cīņas sparā mirdzošas acis. Protams, tās būs politiķu pieres, lūpas un acis. Jau esošie atgādinās, ka allažiņ rūpi turējuši par tautas likteni un nacionālām vērtībām, jauniesauktie solīsies iztīrīt Saeimas Augeja staļļus, likt amatos tikai un vienīgi profesionāļus, palielināt algas, samazināt nodokļus, nolikt pie vietas starptautiskos aizdevējus un bankas.
Samērojot priekšvēlēšanu reklāmās notriecamo naudu ar summu, kuru no aiznākamā gada politisko partiju finansēšanai atvēlēs valsts, kļūst acīmredzami, cik nenozīmīgs tām būs valsts finansējums - visām partijām kopā gada laikā tiks atvēlēts mazāk, nekā vienai partijai atļauts iztērēt Saeimas vēlēšanās. Vienai vēlēšanu kampaņai nepieciešamo partija nespēs sakrāt pat četru gadu laikā. Sponsoru nauda tām vēl arvien būs galvenais ienākumu avots, bet partiju sponsori pie mums nav nekādi labdari. Viņi allažiņ grib kaut ko pretī - kādu sev izdevīgu likumprojektu izbīdīt, kādā iepirkumu konkursā uzvarēt. Beigu beigās par to visu maksā nodokļu maksātāji, kurš gan cits...
Priekšvēlēšanu aģitācijas periods ir jau sācies, tagad mainīt spēles noteikumus ir jau par vēlu. Toties pēc vēlēšanām gan priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika un kvadrātcentimetru «griestu» noteikšanai, kā arī priekšvēlēšanu aģitācijas izdevumu limita samazināšanai vajadzētu būt nākamajam 10. Saeimas darbam pēc 2010. gada budžeta pieņemšanas. Varbūt, apzinoties, ka līdz nākamajām vēlēšanām vēl tālu, pacients būs kļuvis paklausīgāks.