Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Stiprāku premjeru, nevis prezidentu

Valsts prezidents ir nācis klajā ar priekšlikumiem, kas būtiski palielina premjera un patiesībā arī paša prezidenta pilnvaras. Vai mēs ar to īstenībā neiegūstam jaunu Satversmi?

Es teiktu, ka tie iederas Satversmes sistēmā. Bet ar dažiem nosacījumiem. Eiropā aizvien lielāku uzsvaru liek uz racionālā parlamentārisma idejām, palielinot valdības pilnvaras. Nevis prezidenta. Bet tieši valdības pilnvaras. Tiktāl, kur ir šis parlamenta neracionālais elements, ja tā var teikt. Premjers tāpat ir politiski atbildīgs parlamentam. Jo parlamentam jebkurā gadījumā ir iespēja ar balsu vairākumu viņu mainīt. Kas mani satrauc? Vai prezidenta pilnvaras šeit būtiski nepalielinās? Par premjeru es neuztraucos, jo premjers ir Saeimai politiski atbildīgs, iecelts ar parlamenta lēmumu. Pēc idejas prezidentam nevajadzētu spēlēt aktīvu lomu ministru izvēlē. Ja prezidents grib spēlēt aktīvu lomu ministru izvēlē, tad mums ir jārunā par to, ka prezidents tiek ievēlēts Saeimā ar divām trešdaļām balsu vai pat visas tautas vēlēšanās.

Prezidenta priekšlikums paredz, ka ministrus amatā iecels prezidents pēc premjerministra ieteikuma.

Jautājums, kādā tradīciju izpratnē tas tiks īstenots. Arī šobrīd pēc Satversmes Valsts prezidents izvēlas Ministru prezidenta kandidatūru. Bet ar tradīcijām ir saistīts tas, ka prezidents nevar izvēlēties, ko vien viņš grib. Viņam ir kaut kādas iespēju robežas. Pretējā gadījumā viņam pašam var iestāties politiska atbildība, parlaments var pateikt - klau, tu uzvedies nekonsekventi, tu uzvedies valstij kaitnieciski, un mēs varam palūgt tevi aiziet. Taču mūsu praksē ir bijuši arī tādi gadījumi, kad premjers pat lūdz prezidentu, lai viņš iebilst, ja koalīcija viņam politiski uzspiež kādu viņam ļoti netīkamu ministra kandidātu. Tas parasti ir bijis aizsardzības un ārlietu ministra apstiprināšanas gadījumos. Tad prezidents ar savu autoritāti pasaka nē premjera vietā, kurš politiski nevar pateikt nē savām koalīcijas partijām. Taču te prezidents drīzāk ir kontrolētājs pret ļoti smagiem gadījumiem, nevis aktīvs ministru izvirzītājs. Ja prezidents grib spēlēt pa visu laukumu šajās pilnvarās, tad tas nebūs atbilstoši mūsu republikas Satversmei. Prezidentam ir nevis kreatīva, bet kontroles funkcija. Protams, nekur aprakstīts tas pilnvaru apjoms īsti nav. Tas atkarīgs no prezidenta. Bet tas būtu pareizi jāsaprot, citādi mēs izkāpjam laukā no šīs parlamentārās republikas. Pamatlieta būtu, ka premjers ministrus ieceļ pats, bet prezidents dot savu svētību. Bet ne vairāk.

Kā jūs vērtējat priekšlikumu atjaunot slēgtās valdības sēdes un tikai izņēmuma gadījumos ļaut valdībā referēt ierēdņiem, bet pamatā to darīt tikai ministriem?

Ļoti atbalstu. Atklāta sēde un ierēdņu viedokļa dominance valdībā nepalielina Ministru kabineta darba efektivitāti. Patlaban ministri nevar brīvi runāt, baidoties, ka kaut ko nepareizi pateiks. Un tad valdības jautājumu apspriešana tiek pārcelta uz citu vietu - koalīcijas padomi vai kādiem neoficiāliem tikšanās saietiem, kur tiek apspriesti faktiski valdības jautājumi. Tiem ir jātiek apspriestiem institucionāli formālā, nevis neformālā ceļā. Par ierēdņu iespējām izteikties. Man ir tāds novērojums no prakses. 2008. gada krīzes naktī bija valdības un Saeimas Budžeta komisijas apvienotā sēde. Un varēja manīt, ka ministri bez saviem ierēdņiem ir kā bez rokām un bieži vien neseko dokumentiem, kas caur viņiem iziet. Ministriem pašiem būtu ne sliktāk par ierēdņiem jāspēj argumentēt par tām tēmām, par kurām viņi lemj.

Vai tā nav pretruna, ja mūsu sistēmā, kurā nevienai partijai nav vēlētāju dots absolūta vairākuma mandāts, vienas partijas premjeram iedod ārkārtīgi plašas pilnvaras? Vai tā nav nesamērīgi liela priekšrocība vienai partijai, kas neatbilst vēlētāju dotajam mandātam?

Tā ir nevis pretruna, bet šī modeļa veiksme. Jo tas racionalizē to, kas ir neracionāls. Ja parlaments ir sadrumstalots, ir jādomā, kā šo sadrumstalotības negatīvo efektu var novērst. Un kā citādi to var novērst? Neraustot valdību ar lietām, kas parlamentā ir labas, bet valdībā kaitīgas.

Kā ir iespējams Saeimā pieņemt šos prezidenta piedāvātos ierosinājumus?

Te var būt dažādi risinājumi. Var būt, ka pieņem vienu, bet noraida citu. Groza Saeimas Kārtības rulli vai Ministru kabineta iekārtas likumu, bet negroza Satversmi. No paketes var izdalīt lietas, kuras var izdarīt, arī negrozot Satversmi. Bet ir lietas, kuras var darīt, tikai grozot Satversmi. Parasta likuma pieņemšanai ir vajadzīgs parastais vairākums, bet Satversmes grozīšanai divu trešdaļu vairākums. Līdz ar to prasības ir ļoti augstas. Jāsaprot, ka šis dokuments ir iesniegts tā saucamās likuma ierosināšanas jeb 47. panta ietvaros, nevis kā likumprojekts. Tas nozīmē, ka Saeimas sēde par to balsos tikai tad, ja Saeimas komisijas par to būs pašas sagatavojušas savus likumprojektus. Šajā gadījumā tas ir pat loģiski. Bet tas ir kā labs romāns, kuru jūs varat nolikt plauktā un paņemt jebkurā laikā. Tos tikpat labi var pieņemt arī nākamā Saeima.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?