Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +15 °C
Skaidrs
Trešdiena, 25. septembris
Rauls, Rodrigo

Šveices profesors: mazāk formulu un aprēķinu!

Kad maija beigās Rīgā viesojās fiziķis, Šveices profesors Peters Labude no Bāzeles Ziemeļšveices Pedagoģiskās augstskolas Dabaszinātņu un tehnoloģiju didaktikas centra, viņa lekcija fizikas skolotājiem un pasniedzējiem arī bija veltīta jautājumam - kāpēc tik daudziem skolēniem un studentiem ir grūtības apgūt fiziku? Profesors savā pieejā balstās uz sešiem principiem, kas fizikas (un, domājams, arī citu eksakto priekšmetu) apguvi var padarīt skolēniem saprotamāku un aizraujošāku.

Profesors fizikas izglītības galveno problēmu redz tajā, ka pat daudzi sekmīgi fizikas studenti aiz kokiem neredz mežu - zina formulas, definīcijas, taču neizprot galvenos fizikas principus, to, kā tie funkcionē dabā. Tāpēc jau skolā jauniešiem jāmāca ieraudzīt, kas tieši slēpjas aiz definīcijām, kā tās izskaidrot. Un te noderīgs ir pirmais princips - nodarbību laikā skolēnam vai studentam jāliek lietā savi sākotnējie priekšstati, tas, ko viņš jau zina, ir jutis, piedzīvojis. Ikviens fizikas jēdziens arī vispirms būtu jāsaprot kvalitatīvi, fiziski, un tikai pēc tam jālūko, kā to pierakstīt formulā. Pēc P. Labudes domām, aprēķini un formulas gan jāizmanto pēc iespējas maz.

Otrs princips ir fiziku maksimāli attiecināt uz reālo dzīvi un pašu jauniešu pasauli - dabas un tehniskajām parādībām, ikdienas dzīves procesiem un objektiem. Daudziem skolēniem interesē dabas fenomeni - kāpēc kaut kas notiek -, un šī dabiskā interese jāizmanto.

Trešais princips ir autentiskums - mācību procesā skolēniem jādod iespēja mācīties praktiskas, nevis teorētiskas lietas, un pašiem jāveic izpēte un jāuzdod jautājumi. Piemēram, P. Labude ļāvis skolēniem nirt baseinā un nākt pie secinājuma, ka spiediena maiņu, nirstot dziļāk, nevar izmērīt tikai ar ausīm vien, ka ir nepieciešami eksperimenti un mērījumi ar ierīcēm.

Jauniešu sadarbība, komunikācija, domu un ideju apmaiņa un diskusijas arī ir būtiski fizikas mācīšanas elementi, un tas ir ceturtais šveiciešu profesora definētais princips - kopīga zināšanu radīšana un jaunradīto ideju pārbaude praksē. P. Labude regulāri licis skolēniem strādāt grupās un tikt galā ar tādiem uzdevumiem kā, piemēram, laivas, kas spēj vest ūdens pudeli, uzkonstruēšana.

Piektais princips ir iespējami plašs mācību metožu klāsts, kurās arī pats skolotājs var iejusties dažādās lomās, savukārt sestais princips paģēr, ka arī pārbaudījumu veidiem jābūt daudzveidīgiem un piemērotiem konkrētajiem mācību mērķiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?