Pētījumā norādīts, ka laika posmā kopš 2004. gada piecu veidu elektronikas - televizoru, personālo datoru, spēļu konsoļu, viedtālruņu un planšetdatoru - pārdošanas apjomi pasaule aug vidēji par 12% gadā, un tiek prognozēts, ka globālie ieņēmumi no šo iekārtu pārdošanas šogad sasniegs gandrīz 550 miljardu eiro. Tas ir aptuveni par 36 miljardiem eiro vairāk nekā 2013. gadā un divas reizes vairāk nekā 2007. gadā. Tajā pašā laikā šajā tirgū ir asa konkurence starp dažādiem elektronikas preču veidiem, un Deloitte uzskata, ka šogad pasaulē sāksies kārtējā globālā naudas plūsmu pārdale starp konkrētām preču grupām.
Tiek prognozēts, ka 2014. gadā savas pozīcijas turpinās zaudēt tradicionālā sadzīves elektronika - televizori un personālie datori (PC). It īpaši televizoru pārdošanas apjomu kritumu nespēs apturēt nedz 3D tehnoloģijas, nedz iespējas pieslēgt tos internetam, nedz pat to darbības vadība ar balsi vai žestiem. Kopš 2011. gada, kad pasaulē tika pārdoti televizori kopumā par 84 miljardiem eiro, šis rādītājs lēnām, taču nenovēršami samazinās, un šogad būs «tikai» nedaudz vairāk par 76 miljardiem eiro. Tāpat lēnām, taču konstanti samazinās PC pārdošanas apjoms, un šogad gaidāms tā kritums par 4%.
Lieto 24 mēnešus
Dominējošo lomu tirgū tikmēr turpinās spēlēt viedtālruņi, kuri jau faktiski iekarojuši pasauli, un arī šogad to pārdošanas apjoms turpinās palielināties, taču jauns bums nozarē nav gaidāms. Atbilstoši prognozei 2014. gadā viedtālruņu pārdošanas apjomi vēl pieaugs par 12%, līdz 300 miljoniem vienību jeb nepilniem 275 miljardiem eiro naudas izteiksmē, tomēr turpmāk gaidāma tirgus stabilizēšanās - turpmākajos četros gados kopumā pārdošanas apjomi kāps tikai par 15%, 2018. gadā sasniedzot nepilnus 315 miljardus eiro.
Gaidāmā tirgus stabilizēšanās lielā mērā skaidrojama ar faktu, ka vidēji statistiskais patērētājs viedtālruni izmanto ievērojami ilgāk nekā to parādīšanās tirdzniecībā sākotnējā posmā, kad katrs jaunais modelis bija jūtami labāks par iepriekšējo. Laikā no 2007. līdz 2013. gadam vidējais viedtālruņa lietošanas ilgums ir palielinājies par 25%; vēl pirms pieciem gadiem tas kalpoja 19 mēnešu, bet tagad jau 24 mēnešus.
Domājams, ka galvenie viedtālruņu tirgi nākamajos piecos gados būs tā dēvētās attīstības valstis, bet attīstītajās ekonomikās viedtālruņu tirgu palīdzēs uzturēt vecāka gadījuma cilvēki. Tiek lēsts, ka šajā gadā rietumvalstīs dubultosies viedtālruņu īpašnieku skaits 55 gadus vecu un vecāku cilvēku vidū un līdzīga tendence būs vērojama arī turpmāk. Tiesa, šīs prognozes var izrādīties pārspīlēti optimistiskas, jo gados vecāki cilvēki, kas savulaik nesteidzās ar pāriešanu uz «parastajiem» mobilajiem tālruņiem, uz viedtālruņiem pāriet vēl negribīgāk. Lai iekarotu rietumvalstu senioru sirdis un attīstības valstu patērētājus, ražotājiem un tirgotājiem nešaubīgi nāksies pazemināt viedtālruņu cenas, jo rietumvalstu seniori pamatā ir taupīgi, bet attīstības valstu patērētāji - ar zemāku maksātspēju nekā līdzšinējie galvenie viedtālruņu pircēji.
Vismaz 90 miljardu eiro
Interesanti, ka Deloitte uzskata - 2014. gadā ceturtā daļa no visiem pārdotajiem viedtālruņiem būs tā dēvētie planšetofoni jeb fabletes (phablet - angļu valodā; no vārdiem PHone un tABLET) - viedtālruņi ar ekrāna izmēriem no piecām līdz septiņām collām. Gaidāms, ka ieņēmumi no fablešu pārdošanas pārsniegs 90 miljardu eiro, kas ir divreiz vairāk nekā 2013. gadā un desmit reižu vairāk nekā 2012. gadā.
Šīs ierīces ir īpaši populāras Āzijas un Klusā okeāna reģiona valstīs, kur (neskaitot Japānu) tikai 2013. gada otrajā ceturksnī tika pārdoti 25 miljoni fablešu - vairāk nekā planšetdatoru vai piezīmjdatoru. Konkrētajā reģionā fablešu pārdošanas apjomi pērn dubultojās ik ceturksni un gada laikā palielinājās kopumā par 620%. Ierīces ir izplatītas arī Tuvajos Austrumos, Singapūrā un Indijā, kur tās 2013. gada otrajā ceturksnī aizņēma 30% viedtālruņu tirgus. Tiesa, attīstītajās valstīs fabletes tiek uzskatītas par samērā eksotiskām ierīcēm un nav īpaši izplatītas - 2013. gadā tās aizņēma tikai 8% viedtālruņu tirgus Eiropā un 10% - Ziemeļamerikā. Pēc ekspertu domām, fablešu popularitāte Āzijā lielā mērā skaidrojama ar mobilo spēļu popularitāti šajā reģionā, to spēlēšanai vislabāk der tieši fabletes.
Aksesuāru uzbrukums
Atbilstoši prognozei šogad pasaulē kopumā tiks pārdots aptuveni desmit miljonu vienību tā dēvētās valkājamās elektronikas jeb viedo briļļu, viedo aproču un viedo pulksteņu gandrīz 2,2 miljardu eiro vērtībā, turklāt lielāko daļu ieņēmumu veidos viedo briļļu pārdošana. Patērētāji varētu iegādāties aptuveni četrus miljonu šādu ierīču, kuru vidējā cena būs ap 360 eiro. Tiks pārdots arī apmēram tikpat daudz viedo aproču, kuru ražotājus gan gaida mazāka peļņa, jo aproču vidējā cena būs ap 100 eiro, savukārt pieprasījums pēc viedajiem pulksteņiem būs uz pusi mazāks - to pārdošanas apjomi tiek prognozēti divu miljonu vienību apmērā, bet vidējā cena - nepilni 150 eiro.
Deloitte uzskata, ka viedās brilles sākotnēji vairākumam patērētāju šķitīs pārāk dārgas, tomēr šai ierīcei tiek paredzēta daudzsološa nākotne. Jau vidēja termiņa perspektīvā tiek prognozēta plaša viedo briļļu izmantošana arī tautsaimniecībā, un 2017. gadā tās ļaus korporācijām ietaupīt līdz 730 miljoniem eiro
Savukārt viedie pulksteņi, visticamāk, arī ilgtermiņa perspektīvā paliks specializētu ierīču statusā, un to pārdošanas apjomi būs jūtami zemāki nekā brillēm. Pētījumā norādīts, ka cilvēki atsakās no prakses meklēt informāciju uz plaukstas locītavas, uzskatot, ka meklētajai informācijai jāatrodas redzeslokā - viedo briļļu, viedtālruņa vai datora ekrānā.