Laika ziņas
Šodien
Migla

Tie, kas iemāca mācīties

Pedagoga profesija ir lielu pārmaiņu priekšā - gan pašreizējo taupības pasākumu iespaidā, gan arī apzinoties, ka XXI gadsimtā jāmaina pati pieeja un attieksme pret darbu skolā un to, ko pedagogam jāspēj sniegt audzēkņiem. Skolotājs ir viena no grūtākajām profesijām, kas prasa nemitīgu attīstību, un par labu pedagogu ir neiespējami kļūt, ja cilvēks nav skolotājs pēc būtības.

XXI gadsimta skola

Skolām nav problēmu piesaistīt darbā tos jaunos pedagogus, kas tiešām gatavi darbam skolā, taču ļoti liela daļa no ļoti lielā pedagoģijas studentu pulka apzināti izvēlas skolā nestrādāt, norāda Dienas aptaujātie skolu direktori. Iemesli ir dažādi - daudzi pedagoģiju studē tad, ja nav izdevies iestāties kur citur, kāds ar laiku saprot, ka šī profesija viņam nav piemērota. «Iemācīties būt par skolotāju nevar. Jābūt pedagogam no Dieva. Tad arī ir rezultāts,» ir pārliecināta Draudzīgā aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas direktore Dace Eglīte, piebilstot, ka tie, kas sevi jūt kā skolotājus, arī nemeklēs siltāku vietu, saskaroties ar apstākļu pasliktināšanos skolā. Rīgas 3.vidusskolas (no rudens - ģimnāzijas) direktors Andris Priekulis savukārt atzīst, ka daudzi jaunie pedagogi no darba skolā vairās, jo skolu vide kopumā nav jauna. «Līdz ar to tā strādā, lai pašsaglabātos, nav atvērta. Jaunie tādā negrib ienākt, lai gan daudzi cenšas šo vidi mainīt.»

Uz nepieciešamību mainīties norāda arī Zane Oliņa, kuras vadītā programma Iespējamā misija gatavo skolotājus - no dažādām nozarēm nākošus jaunos līderus - ar atšķirīgu pieeju darbam skolā. «Globalizācijas ietekmē un mainoties skolu tīklam, Latvijas skolotājam būs jāprot tikt galā ar arvien lielāku skolēnu dažādību. Skolās būs vajadzīgi daudzpusīgi skolotāji, kas prot ne tikai pasniegt vairākus mācību priekšmetus, bet kuriem ir plašas intereses, ar ko bērnus aizraut arī ārpus stundām. Arvien svarīgākas kļūst mācīšanās prasmes, tāpēc vajadzēs skolotājus, kas par savu galveno uzdevumu izvirza nevis noteikta faktu apjoma nodošanu skolēniem, bet redz sevi kā mācību procesa virzītājus, kuri ikvienu skolēnu spēj ievesmot augstiem mērķiem un prasmīgi viņu vada šo mērķu sasniegšanā.» Z.Oliņa prognozē, ka nākotnē konkurence par skolēniem starp skolām palielināsies un tās arvien vairāk novērtēs laba pedagoga vērtību, līdz ar to arī augstskolas kļūs prasīgākas pret pedagoģijas studiju reflektantiem. Tāpat XXI gadsimtā cilvēks sava mūža laikā vairs nestrādā tikai vienā profesijā, tāpēc, viņasprāt, nav nekā peļama, ja skolotāja darbs ir tikai viens karjeras posms. Skolas no tā tikai iegūs.

Papīra stratēģi

Līdz šim Latvijas augstskolās sagatavotos jaunos pedagogus skolu direktori vērtē kā teorijā spēcīgus, taču ar nepietiekamām praktiskajām un metodiskajām zināšanām. Metodikā salīdzinoši stipri ir Liepājas Universitātes absolventi, taču itin visiem jaunajiem pedagogiem, pēc ekspertu domām, ļoti noderīga būtu līdzīga rezidentūra kā jaunajiem ārstiem. Strazdumuižas internātvidusskolas - attīstības centra vājredzīgiem un neredzīgiem bērniem direktore Ligita Ģeida norāda, ka augstskolas nesniedz zināšanu pamatu, kā strādāt ar bērniem ar īpašām vajadzībām, savukārt Kuldīgas Centra vidusskolas direktore Brigita Freija secina, ka jaunajiem vēlamas būtu nopietnākas zināšanas psiholoģijā un lielāka atbildības sajūta. Skolu vadītāji gan atzīst, ka sagatavotība ir tikai daļa no skolotāja kompetences, otru daļu var dot vienīgi pieredze un paša personība. Jaunajiem pietrūkst mākas risināt problēmsituācijas, grūtības rodas arī, ja jānovirzās no akadēmiskā stundas plāna. «Viņi ir gatavi papīra stratēģijā, bet ne dzīves,» teic A.Priekulis. Viņš arī vērtē, ka jaunajiem nereti nav plaša redzesloka, personības brieduma, sava mugurkaula, kā arī pieredzes cilvēkresursu vadībā. Ar to tikt galā palīdzētu gan hobiju attīstīšana, gan dalība sabiedriskajās aktivitātēs.

Skolotāja personībai ir liels spēks, un arī skolēni lieliski jūt, vai pedagogs dara darbu, jo par to maksā, vai arī tāpēc, ka viņam patīk mācīt, saka Līva Brūvere, Rīgas 28.vidusskolas skolniece un Rīgas Skolēnu domes aktīviste. Salīdzinot ar pieredzējušākiem kolēģiem, kuri cenšas noturēt skolēnu uzmanību, jaunie pedagogi, viņasprāt, vairāk izmanto neformālu pieeju, arī modernos mācību palīglīdzekļus, meklē dinamiskākas metodes, arī praktisko pusi apgūstamajās zināšanās - piemēram, angļu valodā neliekot kalt gramatiku, bet rosinot runāt.

Pedagoģisko studiju mīnuss pašreiz ir sadrumstalotās programmas, kas sagatavo šaura profila pedagogus, norāda eksperti. Daudz darāmā, pēc viņu domām, joprojām ir arī skolu un augstskolu sadarbības uzlabošanā, organizējot studentu prakses, tāpat augstskolu mācībspēkiem aktīvāk jācenšas pietuvināties mūsdienu skolu realitātei. Šīm lietām vērts pievērst uzmanību, arī izvēloties augstskolu, kurā studēt pedagoģiju.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

> Daugavpils Universitāte: Iesaistījusies UNESCO projektā un studijas balsta un orientē uz ilgtspējīgas attīstības principiem. Nopietns uzsvars uz pētniecību, starpt.sadarbību, studentus rosina meklēt savus ilgtspējīgus ped.risinājumus un piedalīties projekta aktivitātēs. Plaša metodikas apguve, laba mat.tehniskā bāze, kvalitatīvas prakses. Aktīvi, kompetenti, elastīgi pasniedzēji. Studenti: Kvalitatīvas studijas ar praktisku ievirzi un pietiekamu praksi. Studenti nav pārslogoti. Ja pats esi aktīvs, ir iespēja pabūt ārzemēs - apmaiņas studijās vai ilgtspējības projekta ietvaros. Draudzīgi, kompetenti pasniedzēji, arī ar skolas pieredzi, ārvalstu vieslektori.

> J.Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija: Sagatavo mūziķus ar tiesībām pasniegt mūziku savā specialitātē un mūzikas pedagogus, kas pastiprināti apguvuši arī koru vadību. Plašas prakses, cieša sadarbība ar skolām. Labi pasniedzēji mūziķi, mācību grāmatu autori, bet štatā trūkst ped.doktoru. Plaša bibliotēka, prasās vairāk jaunu instrumentu. Jāizvērš starpaugstskolu sadarbība, gribētos vienotas ped.stud.programmas. Studenti: Labs uzsvars uz praktisko un mūzikas mācīšanas metodikām, bet vispārīgajos priekšmetos - vairāk «ķeksīša» pieeja. Atsaucīgi pasniedzēji, kas palīdz atrast prakses vietas.

> Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija: Gatavo sporta skolotājus un trenerus, pilnībā aptverot visu šo profesiju standartu saturu un didaktiku. Mācībspēki - kvalificēti speciālisti, arī ar skolas pieredzi, daudz zinātņu doktoru. Stabila prakšu sistēma 26 bāzes skolās, bet jāpastiprina sadarbība ar darba devējiem. Studenti: Studijas sagatavo reālam darbam skolā, prakses - ļoti praktiskas. Labs kontakts ar pasniedzējiem, īpaši jaunajiem un progresīvajiem, lai gan ir arī «iekonservējušies» mācībspēki. Mīnuss - katedras savstarpēji īpaši nesadarbojas, un tas studentam apgrūtina visu prasību izpildi.

> Liepājas Universitāte: Kvalitatīvas izgl.tradīcijas un pēctecība, akcents uz teorijas un prakses vienotību un darbu mūsdienu apstākļos. Spēcīgi pasniedzēji un visu priekšmetu metodiku kursi, cieša sadarbība un atgriezeniskā saite ar skolām. Attīstīta pētniecības bāze, plaša bibliotēka. Studenti: Laba izgl.kvalitāte, spēcīga metodika - to atzīst arī prakšu vadītāji un skolēni. Prakses gan gribētos ilgākas. Mazs mērogs, tāpēc personīgāks kontakts ar pasniedzējiem. Mācībspēki - dažādi, bet lielākoties mūsdienīgi un zinoši, dod labu ieskatu praktiskajā.

> LLU: Sagatavo skolotājus ar mājturības/mājsaimniecības + informātikas vai vizuālās mākslas pedagoga kvalifikācijām (akcentējot abu profilu kombināciju mājas vidē), kā arī prof.izgl.skolotājus. Studijas vērstas uz darbu un pētniecību laukos. Kompetenti mācībspēki, koleģiālas studentu un pasniedzēju attiecības. Praktisko priekšmetu skolotāju izglītībai ļoti atbilstoša mat.bāze, plaša bibliotēka, laba sadarbība ar skolām. Studenti: Noslīpētas programmas, daudz un kvalitatīvas prakses, jau no 1.kursa reāla saskarsme ar skolas vidi, LLU uzklausa arī studentu ieteikumus. Atsaucīgi, saprotoši pasniedzēji. Laika trūkuma dēļ trūkst dziļuma dažos studiju kursos.

> LU: Gan akad., gan prof.studijas. Izgl.zinātnes jomā - spēcīgākie Latvijā, visvairāk profesoru - vadošo speciālistu. Skolotāju programmās - ļoti plašs specialitāšu spektrs. Ilgas ped.prakses, daudz pasniedzēju praktiķu. Pēdējos gados ievērojami pilnveidota mat.tehniskā bāze, plaša bibliotēka. Jāattīsta ciešākas saites ar skolām - prakses vietu devējām, arī bāzes skolu sistēma. Studenti: Prof.studijās - daudz un pamatīgas prakses, akad.studijās - prasītos vairāk. Ļoti kompetenti, salīdzinoši jauni pasniedzēji ar skolas pieredzi, dod ieskatu visaktuālākajā informācijā. Labs lekciju plānojums, kas veidots, domājot par studentiem. Gribētos labāku aprīkojumu auditorijās.

> Rēzeknes Augstskola: Akad.un prof.studijas līdz pat doktora līmenim. Plaši, daudzveidīgi attīstīts speciālās pedagoģijas virziens (t.sk. sudropedagoģija). Daudz jaunu pasniedzēju, arī ar skolas pieredzi, regulāri ārzemju vieslektori. Prakses līgumi ar skolām un specskolām, puse studiju - praktiskās nodarbības. Renovē telpas, paplašina bibliotēku, plāno, iespējams, apvienot vairākas progr.vienā. Studenti: Kvalitatīvs studiju process, bet trūkst jaunākās literatūras resursu bibliotēkā. Pretimnākoši pasniedzēji,lai gan akadēmiķiem grūti saprast reālo skolas vidi. Gribētos ilgākas, konkrētākas prakses.

> RPIVA: Prof.studijas ļoti daudzās specializācijās (arī dejas pedagoģijā), lielu daļu programmu var turpināt līdz pat doktorantūrai. Uzsvars uz zināšanu pielietojamību, labā līmenī prakses un sadarbība ar skolām. Kvalitatīvi pasniedzēji, pārsvarā praktiķi, doktorantūrā aug jauni mācībspēki. Bibliotēkā rit reorganizācija, ir pieci pētn.institūti, lai gan zinātne nozares situācijas dēļ varētu ciest. Studenti: Ļoti daudz praktisko nodarbību jau no 1.kursa. Pretimnākoši pasniedzēji, māca ļoti praktiski, viegli uztverami, ar reāliem piemēriem un uzsvaru uz metodiku, aktīvi izmanto mūsdienu mācību palīglīdzekļus. Plašas prakses, attīstīta bibliotēka.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Apziņa nekad nemirst

Dvēseles pārdzimšana galu galā varētu būt realitāte, nevis tikai reliģiju propagandēts mīts cilvēku mierināšanai.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?