Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +16 °C
Skaidrs
Trešdiena, 25. septembris
Rauls, Rodrigo

Trolejbusu iepirkums nekļūšot par Rīgas nastu

Negatīvu sabiedrības reakciju izraisījušais Rīgas pašvaldības sabiedriskā transporta uzņēmuma SIA Rīgas satiksme (RS) trolejbusu iepirkums tomēr nesadārdzināšot uzņēmuma izmaksas, tāpēc rīdziniekiem nav iemesla satraukumam par iespējamo biļešu cenu kāpumu vai finansiālām uzņēmuma grūtībām, uzsver uzņēmuma un Rīgas domes pārstāvji. Tiesa, RS finanšu pārskati liecina, ka pēdējos astoņos gados tā kopējais parādu slogs ir audzis lielākos tempos nekā ieņēmumi. Turklāt kredītu nastu drīzumā palielinās arī plānotais jaunu autobusu iepirkums, kura apjoms un izmaksas vēl nav zināmas.

Optimistiskās prognozes par trolejbusu iepirkuma izdevīgumu galvenokārt tiek pamatotas ar to, ka jaunajam 131,8 miljonus eiro vērtajam iepirkumam ir izdevīgi finanšu nosacījumi un jaunajiem trolejbusiem būs zemākas ekspluatācijas izmaksas nekā esošajiem.

Sadārdzina komforts

RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens norādīja, ka galvenais iemesls, kāpēc viena trolejbusa izmaksas sasniedz 808 000 eiro, ir to konstruktīvās īpatnības un izmantotais aprīkojums, kā arī garantijas nosacījumi. Visi jaunie 18 metru garie trolejbusi tiks aprīkoti ar dīzeļģeneratoriem, kondicionēšanas iekārtām, pielāgotu sistēmu elektroniskās norēķinu sistēmas vajadzībām, monitoriem, videonovērošanu, pasažieru skaitīšanu, apkopei nepieciešamajām rezerves daļām 150 000 kilometru nobraukumam, tāpēc arī to cena ir krietni lielāka nekā iepriekš pirktajiem ievērojami vienkāršākajiem 12 metru garajiem trolejbusiem, skaidro L. Bemhens. Viņš uzskata, ka nepieciešamību pēc labāk aprīkotiem un lielākiem trolejbusiem diktē pasažieru skaits, kurš pēdējo triju gadu laikā audzis par diviem miljoniem līdz 46,2 miljoniem, un braucēju prasības pēc komforta. Īpaši nozīmīgi uzņēmumam ir jauno trolejbusu aprīkojumā iekļautie dīzeļģeneratori, kuri ļaus pagarināt vairākus maršrutus un veidot jaunus maršrutu savienojumus. Savukārt uzņēmuma Škoda Electric tirdzniecības vadītājs Petrs Kasenčaks uzsver, ka Rīgai piegādātie trolejbusi nav starp dārgākajiem, piemēram, Romai un Bostonai uzņēmums piegādājis trolejbusus, kuru cena pārsniedz miljonu eiro.

Slavē lēto finansējumu

Komentējot trolejbusu iepirkumam veltītos pārmetumus, Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) uzsvēra, ka RS ir norēķinājusies par vairākām no savām iepriekšējām saistībām, turklāt apjomīgā darījuma finansēšanas nosacījumi esot izdevīgi. Par Škoda nodrošināto finansējumu RS būs jāmaksā fiksēta likme 2,2% gadā, kurai vēl tiks pieskaitīta mainīgā Euribor likme. Ņemot vērā likmes iespējamās svārstībās, uzņēmums iespējamās izmaksas par aizdevumu neuzņēmās prognozēt, savukārt Dienas aprēķini liecina, ka, par pamatu ņemot šī brīža Euribor 12 mēnešu likmi, kopējās izmaksas par vienu trolejbusu veidotu aptuveni 902,4 tūkstošus eiro, attiecīgi kopējā darījuma summa par 163 trolejbusu iegādi 13 gadu laikā sasniegtu ap 147,1 miljonu eiro. L. Bemhens Dienai skaidroja, ka trolejbusi tiks piegādāti pakāpeniski, savukārt aizdevuma procenti tiks rēķināti tikai jau par piegādātajiem trolejbusiem, tāpēc jaunā pirkuma ietekme uz uzņēmuma budžetu palielināsies pakāpeniski.

Papildus RS kredītu nastu drīzumā palielinās arī 175 jaunu autobusu iepirkums, kurā piegādātāju uzņēmums vēl nav izvēlēts un kura kopsumma pagaidām vēl nav zināma. Plānots, ka 70% autobusu būs 18 metru garie, bet 30% - standarta īsie autobusi. Iepriekšējos autobusu iepirkumos no 2001. līdz 2004. gadam Rīga iegādājās 384 autobusus par aptuveni 77 miljoniem eiro.

Parādi būtiski auguši

Lai gan RS pārstāvji ir optimistiski par uzņēmuma spējām segt no jauna uzņemtās apjomīgās saistībās, uzņēmuma finanšu pārskati liecina, ka kopumā laika posmā no 2005. līdz 2011. gadam uzņēmuma ilgtermiņa kredītsaistības ir dubultojušās no 50,15 miljoniem līdz 101,49 miljoniem latu, bet apgrozījums kāpis tikai par 45% - no 63,9 miljoniem līdz 92,8 miljoniem latu. Jāatgādina, ka šajā periodā Rīgas satiksme veica apjomīgo 20 zemās grīdas tramvaju iepirkumu par 52 miljoniem eiro un iegādājās 150 trolejbusus par 59,2 miljoniem eiro. Papildus tam aptuveni 90 miljonus eiro uzņēmums aizņēmās, lai modernizētu tramvaju infrastruktūru, pielāgojot to jauniegādāto tramvaju vajadzībām.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Rīgas satiksmes finanses

Provizoriskie finanšu rādītāji 2012. gadā
Apgrozījums Ls 106 milj.
Plānotie zaudējumi
Ls 12,7 milj.
Faktiskie zaudējumi
Ls 3,5 milj.
Rīgas domes dotācija
Ls 57,75 milj.
Izmaksas par kredītsaistībām Ls 14,5 milj.

Uzņēmuma ilgtermiņa kredītsaistības pa gadiem

2005. gads Ls 50,15 milj.
2006. gads Ls 57,14 milj.
2007. gads Ls 62,78 milj.
2008. gads Ls 75,78 milj.
2009. gads Ls 90,34 milj.
2010. gads Ls 88,98 milj.
2011. gads Ls101,49 milj.
Avots: Rīgas satiksme

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?