Projektam ir liels atbalsts Polijā, Igaunijā un Somijā, bet tā pietrūkst Latvijā. Kāpēc?
Nav bijis politiskās intereses tam pieķerties.
Kāpēc?
Droši vien interese bijusi par citiem virzieniem, piemēram, austrumu-rietumu, kas Latvijas biznesam izdevīgāks. Nav šaubu, ka tas ir jāattīsta, tomēr domāju, ka plašākas sabiedrības interesēs ir arī iespēja civilizēti nokļūt Rietumeiropā un kaimiņvalstīs.
Kaimiņvalstīs Rail Baltica kontekstā tiešām viss notiek. Nenotiek tikai Latvijā.
Vai tas nav pārāk optimistiski? Piemēram, ja runājam par Lietuvu...
Tas stāsts ir vienkāršs. Viņus interesē Eiropas platuma sliedes līdz Kauņai, kur būs liels loģistikas centrs. Tur tādā «latviešu-lietuviešu stilā» notiek diskusijas par to, kur tieši Kauņā šim centram jāatrodas, bet domāju, ka viņi tiks skaidrībā un tad strauji virzīsies uz priekšu.
Vienlaikus ir spiediens no Igaunijas un Somijas - ka lietām ir jānotiek, ka šim dzelzceļam ir jāsāk materializēties. Iepriekš somi teica: mums lielākā daļa kravu nāk no Krievijas, mēs tās pārkraujam kuģos un sūtām pa jūru.
Bet tagad ir sapratuši, ka daļa kravu veidojas pašā Somijā, un tās jāsūta ne tikai uz t. s. tālo Rietumeiropu, bet arī Centrāleiropu, un te dzelzceļš paver labas iespējas.
Otrkārt, «atrakcijas» ar vulkāna izvirdumu un aviodispečeru streikiem somiem atklāja, ka viņi atsevišķos gadījumos ir diezgan «nogriezti» no Eiropas.
Ja runājam par pasažieru pārvadāšanu, ir dzirdētas šaubas, vai būs pietiekama braukt gribētāju plūsma.
Mūsu reģions vienmēr būs cilvēkiem trūcīgāks nekā Rietumeiropas t. s. piecstūris, un attiecīgi būs atšķirīgi atmaksāšanās sliekšņi. Ar zināmiem nosacījumiem - ja noņemam infrastruktūras izmaksas - noteicošais ir pārvietošanās ātrums, un tad projekts var būt rentabls. Tas būtu - no Rīgas divarpus stundu līdz Tallinai, piecarpus stundu līdz Varšavai. Tas var konkurēt ar lidmašīnu un auto, un, ja vilcienu laiž divreiz dienā (turp un atpakaļ), projektam ir pamats.
Būtisks ir Eiropas finansējums. Ja notiek muļļāšanās, vai Briselei nevar apnikt?
Tāpēc jau Latvijā it bieži ierodas projekta koordinators Pāvels Teličkas kungs, lai atgādinātu, ka Brisele vēlas no mums kaut simbolisku rīcību, kas apliecinātu mūsu interesei par projektu.
Ir tā, ka patlaban Eiropā notiek TEN-T projektu revidēšana, bet ir puslīdz skaidrs, ka dalībvalstis saglabās tiesības uz vienu projektu savā teritorijā. Un mūsu reģiona gadījumā tas var būt tikai Rail Baltica.
Un ne Rīga-Maskava?
Tas nav reāli. Bet, atgriežoties pie Rail Baltica, ir politiskās indikācijas, ka projekts būs.
Intervēja Māris Zanders