ENAP priekšnieka Pētera Bauskas parakstītajā vēstulē par ziņu pieprasīšanu Satiksmes ministrijai (SM) prasīts «izvērtēt par projekta norisi atbildīgo amatpersonu atbildību un iespējamo zaudējumu, savlaicīgi neveicot projekta īstenošanu». Spriežot pēc ENAP pieprasītās informācijas, varētu tikt izvērtēta arī SM valsts sekretāra vietnieka Dina Meriranda atbildība, jo viņš ir valstij piederošo PV kapitāldaļu turētāja pārstāvis.
Dāvana Ziemassvētkos
Pērnā gada decembra sākumā PV valde, kas amatos stājās pusgadu pēc dīzeļvilcienu modernizācijas līguma parakstīšanas, bija nobriedusi līgumu lauzt, no izpildītājiem - pilnsabiedrības DMU vilcieni - pieprasot vairāku banku izsniegtās līguma izpildes garantijas kopumā par 7,5 miljoniem eiro, liecina Dienas rīcībā nonākušie dokumenti.
Taču toreiz vēl Laimdotas Straujumas valdība īsi pirms Ziemassvētkiem, 22. decembrī, nolēma līguma izpildes termiņu pagarināt līdz šā gada 30. jūnijam. Lēmumu valdībā demisionējušā satiksmes ministra Anrija Matīsa vietā virzīja iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis. Dažas dienas iepriekš, 16. decembrī, Rīgā bija ieradies viens no dīzeļvilcienu modernizācijas projektu ieguvušā līguma uzņēmējiem, Igaunijas miljonārs Oļegs Osinovskis, kuru Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) tur aizdomās par pusmiljona kukuļa došanu bijušajam Latvijas dzelzceļa šefam Uģim Magonim. O. Osinovskis dienās pirms valdības lēmuma Rīgā ieradās nemanīts, bet aktīvi risināja biznesa sarunas un, īsi pirms izlidošanas uz Maskavu tiekoties ar Dienu, neslēpa, ka projekta turpināšanu apspriedis arī ar PV valdes locekli Māri Bremzi. Lielākā daļa - gandrīz 4,3 miljoni eiro no soda, ko vēlējās iekasēt PV, - bija līguma izpildes un avansa garantijas Nordea bank Igaunijas filiālē, kas sistu tieši pa O. Osinovska kabatu.
Kur palikušas 400 sēdvietas?
M. Bremze - pēc Dienas rīcībā esošajiem iekšējiem uzņēmuma dokumentiem - aktīvi aizstāvēja līguma laušanu. Pašreizējā PV valde šo 22 miljonus vērto projektu ir mantojusi no iepriekšējās uzņēmuma vadības Arta Birkmaņa, Aigara Štokenberga un Silvijas Dreimanes sastāvā, kas atkāpās pusgadu pēc līguma parakstīšanas, bet saistībā ar citu neveiksmīgu iepirkumu - par jauno pasažieru vilcienu iegādi. «Iepriekšējās PV valdes izvēlētie darījuma izveidošanas principi, projekta realizācijas gaita un modernizācijā izmantotie inženiertehniskie risinājumi neļauj pārliecināties par to, vai modernizēto dīzeļvilcienu ekspluatācijas izmaksas visā dzīves ciklā būs saprātīgā līmenī - tieši otrādi, tās var izrādīties nepamatoti augstas un summāri var pārsniegt jaunu dīzeļvilcienu iegādes un dzīves cikla izmaksas, (..) modernizētajos dīzeļvilcienos ir samazināts sēdvietu skaits summāri par 400 sēdvietām,» balstoties arī uz advokātu biroja Glimstedt analīzi, valdei decembrī rakstīja M. Bremze.
Pēdējos mēnešos noskaidrojušies vēl jauni fakti: pirmajiem trim dīzeļvilcienu sastāviem tika atklāti defekti, kuru novēršanai tika izmantoti agregāti un komponentes no piektā un sestā modernizējamā dīzeļvilcienu sastāva. 28. jūnijā, kad nu jau Māra Kučinska vadītā valdība atkārtoti ļāva uzņēmējiem pagarināt darbu izpildi līdz 30. septembrim, aizvietošanai domātās detaļas no Krievijas piegādātājiem vēl nebija saņemtas.
Sertificē paši modernizētāji
Lielākā daļa no 19 modernizējamiem vagoniem jau ir sertificēti, bet, kā pārliecinājās Diena, uzņēmums Baltijas testēšanas centrs, kas šo sertifikāciju veicis, daļēji pieder tiem pašiem uzņēmējiem, kuri vagonus modernizē, attiecīgi a/s Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR) padomes priekšsēdētājam un līdzīpašniekam Eduardam Bozem (25,3%) un RVR valdes priekšsēdētājam Gatim Kamarūtam (12,9%).
21,9 miljonus eiro vērto līgumu par dīzeļvilcienu vagonu modernizāciju pirms divarpus gadiem ieguva trīs uzņēmumi, kas izveidoja pilnsabiedrību DMU vilcieni, kuru pārstāv dalībnieki ar specifisku reputāciju. Pirmo - a/s Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcu (DLRR) - kontrolē Igaunijas miljonārs O. Osinovskis. Otra pilnsabiedrības dalībnieka - RVR - padomes priekšsēdētājs ir Krievijas pilsonis E. Boze, bet 33,6% RVR pastarpināti caur kompāniju East-West industrial group kontrolē Rīgas vicemēra Andra Amerika partijas Gods kalpot Rīgai valdes loceklis Aleksandrs Brandavs. Visbeidzot trešais modernizētājs - a/s VRC Zasulauks - pieder tai pašai RVR (49%) un arī projekta pasūtītājam - pašai a/s Pasažieru vilciens (50,9%), kas ir neierasta prakse.