Šajā zālē turpmāk katru ceturtdienas vakaru ikviens interesents, iepriekš piesakoties un samaksājot, aicināts uz trīs ēdienu vakariņām, ko pagatavos un servēs skolas audzēkņi - topošie pavāri, viesmīļi un maizes cepšanas speciālisti. Jauniešiem šī ir iespēja trenēt praktiskās iemaņas apgūstamajā profesijā, kontaktējoties ar reāliem klientiem. Lai gan daudzās profesionālajās skolās, kur sagatavo pavārus un viesmīļus, audzēkņi mēdz veikt klientu pasūtījumus, lielākoties tie tiek pieņemti uz korporatīvajiem pasākumiem, savukārt vietējiem iedzīvotājiem publiski atvērta zāle, kur notiekošais līdzinās īstai restorāna gaisotnei, ir reti kur.
Laipni lūgti vakariņās!
Jelgavas sadraudzības pilsēta ir Ruelmalmezona Francijā, un tajā atrodas arī profesionālā skola pavāru, viesmīļu, konditoru un maiznieku apmācīšanai. Tajā Jelgavas Amatu vidusskolas audzēkņi un pasniedzēji regulāri papildina zināšanas un ideju par degustācijas zāli noskatījuši tieši tur. Pasniedzējai Ainai Tālumai un viņas kolēģiem zāli iekārtot palīdzējis franču šefpavārs Bruno Šaterons un Mišels Trio no jau minētās skolas.
Jelgavas Amatu vidusskolas audzēkņiem jaunizveidotajā degustācijas zālē katru ceturtdienu tagad notiek praktisko nodarbību stunda. Skolas direktore E. Bišere stāsta, ka pasniedzēju uzraudzībā jaunieši mācās gan strādāt ar klientiem, gan sadarboties savā starpā, kā tas ierasts ēdināšanas iestādēs. «Viesmīļiem jāzina viss par ēdieniem, ko viņi pasniedz, tāpēc viņi ir klāt ēdienu pagatavošanas procesā, tāpat mācās par vīniem un to pasniegšanu, ko arī drīz plānojam degustāciju zālē piedāvāt. Savukārt pavāri apgūst kaut ko no viesmīlības,» stāsta E. Bišere un norāda, ka lielākais audzēkņu ieguvums no saskares ar reāliem apmeklētājiem ir nedrošības pārvarēšana.
Tiesa, šādas degustāciju zāles atvēršana skolai nav viegla. Pilsētas uzņēmēji nav mierā, ka ēdiens zālē tiek piedāvāts tik lēti - trīs ēdieni, dzēriens un pašceptas maizītes par 11 eiro. Bet direktore uzsver, ka šis «mācību poligons» ar īstiem restorāniem un kafejnīcām negrasās konkurēt, un bilst, ka arī 11 eiro daudziem potenciālajiem viesiem liekas liela nauda, tāpēc skola centīšoties audzēkņu pakalpojumus degustācijas zālē piedāvāt arī korporatīvajām vakariņām.
Frizē skolotāju uzraudzībā
Pavisam ierasta prakse, kad sastopas kādu profesiju vēl tikai apgūstošs jaunietis un reāls klients, ir skaistumkopšanas nozarē. Rīgā ir vairākas mācību frizētavas, un Rīgas Stila un modes profesionālajai vidusskolai (RSMPV) tādu ir pat četras. «Cenrādis ir draudzīgs, strādājam ar profesionālu matu kosmētiku, un audzēkņi darbojas skolotāju uzraudzībā. Jārēķinās gan, ka audzēkņi strādā gausi, gadās arī kļūdas. Bet pedagogs jauniešu neveiksmes var izlabot,» stāsta RSMPV Frizieru nodaļas vadītāja Ligita Kvēpa. Viņa uzsver, ka klientiem mācību frizētavā jābūt gataviem, ka viņi tomēr piedalās jauniešu mācību procesā, kur bez kļūmēm neiztikt, līdz ar to vēlams būt saprotošiem un neizvirzīt pārliekas prasības. Mācību frizētavu klientu lokā ir gan seniori ar mazākiem ienākumiem un bezdarbnieki, gan strādājoši un normāli pelnoši cilvēki, gan pašu topošo frizieru radi, draugi un paziņas.
Skolas audzēkņiem mācību frizētavā notiek praktiskās mācības, kas sākas jau no 1. kursa - paralēli profesijas teorijas apgūšanai. «Ieguvums jauniešiem ir iespēja reāli strādāt ar īstu klientu. Tas nav tas pats, kas sēdēt skolas solā, kur skolotājs saka - dari tā un tā. Audzēkņi te apgūst arī komunikāciju, saskarsmi ar klientiem, kas ir ļoti dažādi,» saka L. Kvēpa. Viņa gan norāda, ka arī pašu audzēkņu attieksme pret mācībām izvēlētajā specialitātē ir ļoti atšķirīga - ir tādi, kam trūkst motivācijas un vēlmes darboties, jo šķiet, ka viņu galvenā interese ir tikai urbšanās telefonā, bet ir arī tādi, kas pozitīvi «moka» pasniedzēju, jo profesija viņus aizrauj un gribas visu zināt un pamēģināt praktiski.
Konsultācija pie studenta
Reālu klientu un viņa vajadzības savā mācību procesā sāk iepazīt ne tikai profesionālo skolu audzēkņi, bet arī augstskolu studenti. Piemēram, LU Juridiskajā fakultātē jau 15. gadu maģistrantūras studentiem ir iespēja izvēlēties praktisku studiju kursu Juridiskās palīdzības sniegšana I un II, kura ietvaros topošie juristi konsultē cilvēkus, kam nepieciešama juridiskā palīdzība. Šo kursu nodrošina Juridiskās prakses un palīdzības centrs (JPPC). «Tas ir izvēles kurss, uzņemti tiek 20-30 studentu. Jaunieši tiek teorētiski sagatavoti divu semestru garumā, bet paralēli jau no oktobra sākas viņu tikšanās ar klientiem,» stāsta centra direktore Sandra Zīle Gereiša, kas šo kursu īsteno kopā ar tā vadītāju, kolēģi profesori Jautrīti Briedi.
Studentu sniegtās bezmaksas konsultācijas ar klientu atļauju tiek filmētas (tā, lai klients paliek neredzams) un pēc tam analizētas, lai saprastu, kā studentam sokas ar intervēšanas prasmēm. Pēc intervijas topošais jurists sāk domāt par klienta problēmu, praktiski mācās uzsākt un risināt lietu. S. Z. Gereiša norāda, ka centrā pie studentiem var vērsties tikai ar darba, dzīvokļu un ģimenes lietām, taču tas nenozīmē, ka tās ir vieglākas - piemēram, ģimenes lietas mēdz būt psiholoģiski ļoti smagas. «Klienti ir informēti, ka konsultāciju sniegs students. Cilvēki mūs atrod paši, ierodas no visiem Latvijas reģioniem, viņus atsūta arī sociālie centri, bāriņtiesas,» S. Z. Gereiša stāsta, tomēr uzsver - centrā konsultācijas pieejamas tikai no oktobra līdz maijam un izņemot studentu brīvlaikus un sesiju periodus, tām obligāti jāpiesakās iepriekš, turklāt jāpatur prātā, ka centra primārais uzdevums ir nevis apkalpot pēc iespējas vairāk klientu, bet dot iespēju topošajiem juristiem gūt pieredzi darbā ar reāliem cilvēkiem un lietām. «Studentiem šī ir lieliska iespēja trenēties profesijā vēl pirms jurista diploma iegūšanas. Te viņi attīsta intervēšanas prasmes, māku strādāt komandā, mācās saprast, kā sākt risināt lietu, apgūst saskarsmi ar klientiem un kolēģiem, piemēram, sadarbību ar advokātu,» S. Z. Gereiša uzskaita. Centrā studentiem lekcijas lasa ne vien LU pasniedzēji, bet arī dažādu jomu profesionāļi, savukārt praktisko pusi brīvprātīgā kārtā uzrauga Latvijas zvērināti advokāti, kas sadarbojas ar JPPC. Šāda sadarbība patlaban notiek ar 32 juristiem, un teju trešā daļa no viņiem pirmos soļus darbā ar klientiem savulaik paši spēruši tieši JPPC.