Ārpus Latvijas velosipēdu izmantošana policijas darbā izplatīta jau sen. Kā, piemēram, Nīderlandē, kur pieredzes apmaiņā jau iepriekš bijusi Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Sigita Pildava. Komandējuma mērķis bijis apkopot informāciju par policijas darba organizēšanu ārpus Latvijas, kā arī iepazīties ar dažādiem labas prakses piemēriem.
Kā stāsta Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja, iepriekš skeptiskā attieksme pret policistu velopatruļām strauji mainījusies, redzot divriteņu pielietojumu praksē, tie izrādījušies ļoti efektīvi: «Šī transporta kustība ielās gandrīz vai nav pamanāma, turklāt, ja kādā mikrorajonā fiksēta problēma, velopatruļa ātri vien nosūtāma uz konkrēto vietu. Būtiski, ka ar divriteni noziedznieku var noķert daudz ātrāk nekā kājām. Aizturēšanai ar velosipēdu ir sava veida taktika - apmācītie policijas darbinieki ar divriteni noziedzniekam neuzkrītoši piekļūst no aizmugures un nesāpīgi aiztur.»
Kā atzīst Sigita, divriteni var izmantot arī kā vairogu, savaldot protestantu grupas, tikai nepieciešams papildu aprīkojums un, protams, kvalitatīvs divritenis: «Pēc brauciena uz Nīderlandi arī mums radās doma, ka daudz ko varētu aizgūt un ieviest Rīgā, kā arī citās pilsētās, tikai šī mērķa īstenošanai jāveic rūpīga izpēte.»
Pēc Valsts policijas iniciatīvas ir izveidota Policistu velobiedrība, kuras mērķis ir popularizēt veselīgu dzīvesveidu, kā arī veicināt veloizglītību, atzīst Valsts policijas pārstāve. Nīderlandes kolēģu kontakti tagad ir arī pašvaldības policijas darbiniekiem, kas pamatā uzrauga kārtību ielās. Tas ļauj cerēt, ka pie atbilstošas līdzekļu piesaistes policisti Latvijā būs apmācīti, ekipēti un ar velosipēdiem patrulēs daudz vairāk nekā pašlaik.
Rīgas Pašvaldības policija videi draudzīgo patrulēšanu kā pirmā uzsāka 2010. gadā Mežaparka teritorijā, bet drīzumā to aktualizēja arī Daugavas promenādē un Latgales priekšpilsētā.
Pašvaldības policijas rīcībā šobrīd ir 28 velosipēdi, ar kuriem šosezon darbinieki pārvietojas Ziemeļu, Latgales, Centra, Kurzemes un Zemgales rajonā. Ar divriteni galvenokārt apseko parku, skvēru, zaļās zonas teritorijas, kā arī veloceļus.
Ņemot vērā policistu mobilitātes pieaugumu, arī elektrisko divriteņu ražotājs Blue Shock Bike padomājis par likumsargu darba efektivitāti, dizainējot īpaši policistu darbībai piemērotus velosipēdus ar elektromotora papildu piedziņu, kas aprīkoti gan ar nepieciešamajām gaismām, gan arī ar dokumentiem paredzētu somu.
Kā informē uzņēmuma pārstāvis Neils Kalniņš, speciālos policijas elektrodivriteņus šogad iegādājusies Smiltenes, Jūrmalas un Auces pašvaldība, savukārt Saldus policisti izmanto jau pērn iegādātos standarta elektrovelosipēdus. Veicot apkopes, uzņēmuma pārstāvji pārliecinājušies, ka šie transporta līdzekļi tiek arī intensīvi izmantoti -, piemēram, katrs no diviem Smiltenei piegādātajiem mēneša laikā nobraucis aptuveni tūkstoti kilometru.