«Lielākais sasniegums - jaunajā Golf R ir pilnībā atslēdzams ESP,» teic Volkswagen Driving Experience braukšanas skolas instruktors un autosportists Matiass Kāle, piebilstot: «Stabilitātes sistēmu pilnībā nevar atslēgt nevienā citā modernajā Golf.» Vēl vācietis, kuru pērnvasar redzējām braucam rallijā Kurzeme 2013, norāda, ka inženieri un braukšanas eksperti mēģinājuši pierunāt ielikt Off funkciju arī iepriekšējā R modelī uz Golf 6 bāzes. Neizdevās. Varbūt tāpēc pirmais Golf R ar četriem, nevis kā agrāk ar sešiem cilindriem (R32) iznāca ātrs, bet neizteiksmīgs?
Bez liekas izrādīšanās
Jaunais R pirmajā mirklī arī neož pēc revolūcijas. Tas pats EA888 sērijas benzīna dzinējs (2 litri + turbo), aprīkots ar pāris jauniem palīgmehānismiem, attīsta apaļus 300 zirgspēku bijušo 270 vietā. Grūti iedomāties citu tik jaudīgu, kompaktu, ātru un tomēr ārēji tik atturīgu automašīnu. Lielākas gaisa atveres priekšējā bamperā, mazliet platāki sliekšņi, speciāli 18 collu diski un četri izpūtēja gali aizmugurē. Vēl pāris nelielu R nodaļas logotipu, un viss.
Taču izsvītrotā miglas luktura vietā aiz bamperā melnējošas atveres slēpjas iespaidīgs gaisa starpdzesētājs. Starp 18 collu riteņu disku spieķiem redzami jaudīgi bremžu suporti ar R burtu, un četru izpūtēju skaņa modulē ne sliktāk par Subaru STI un Porsche 911. Un vēl Golf R ir «nelabi» ātrs.
Sevišķi ātrais 4Motion
Pusotru tonnu smago Golf R līdz 100 km/h turbodzinējs paātrina nieka 5,1 sekundē, bet versijā ar DSG pārnesumkārbu un izmantojot Launch Control starta iekārtu - pat 4,9. Motora grieze tiek realizēta caur 4Motion visu riteņu piedziņu, un te sākas pats interesantākais. Pēc uzbūves un darbības principa 4Motion nav salīdzināma ar Subaru vai Mitsubishi Evolution sarežģītajām pilnpiedziņas sistēmām. Arī no jaunā Golf R puslīdz gaidījām priekšpiedziņas auto manieres ar periodisku aizmugurējo riteņu pieslēgšanos. Taču šoreiz Volkswagen izmantojis sevišķi ātrdarbīgu piektās paaudzes Haldex starpasu sajūgu, un vēl pats «paķīmiķojis» ar Golf GTI debitējušās XDS Plus sistēmas regulējumiem.
Atgādināšu, ka XDS Plus puslīdz ticami imitē diferenciāļa bloķētāja darbību, līkumos tā sašaurinot trajektoriju un neļaujot automašīnai stumt uz āru priekšgalu. Golf R tas viss salikts kombinācijā, kas līkumā vienlaikus piebremzē vienu priekšējo un vienu aizmugurējo riteni pa diagonāli, bet otram priekšējam palielina griezes padevi. Tik tālu viss vēl arvien atgādina parastu Golf 4Motion, bet - kas notiek, ja lodziņā parādās ESP OFF? Tad doktors Džekils pārvēršas par misteru Haidu.
Visa diena sānslīdē
Brīfingā pirms testiem instruktors desmit minūšu veltīja pamācībai, kā «noraut» Golf slīdē bez rokasbremzes raustīšanas. Lai gan ESP nu ir totāli off, elektronisko un jautrām izdarībām nederīgo Golf stāvbremzi te neviens nav atcēlis. Tāpēc nākas iešūpot Golf R, «pārsvarojot» no aizmugures uz priekšu. Uz plika ezera ledus tas izdarāms vieglāk, nekā izklausās, un tālāk 300 zirgspēku Golf ir gatavs jebkam, kaut vai Kena Bloka cienīgam garam driftam.
Neliegšos, ka mazliet palīdzēja arī mazpazīstamās, bet ļoti efektīvās Lappi ziemas riepas. Šī marginālā zviedru firma pārsvarā ražo ziemas rallija riepas, taču mazās sērijās piedāvā arī radžotu gumiju ar ielas pielaidi. Pielaide gan ir visai nosacīta, jo radžu riepās ir nedaudz vairāk nekā atļauts, un man ir aizdomas, ka tās ir nedaudz garākas par atļautajiem 1,2 mm ārpus protektora. Lai nu kā, mūsu apstākļos būtu visai noderīgi vienu 225/50 R17 komplektu izsniegt katram Golf R pircējam.
Golf izvēlīgajiem
Lappi riepas droši vien varētu sadabūt, bet cik reālu pircēju atradīsies ūbergolfam Latvijā un pat visā Baltijā? Tas ir vēl par 10 000 eiro dārgāks par Golf GTI, kas jau ir lielisks un ne lēts aparāts gan ikdienas braukšanai, gan izbraucieniem trasē. R GmbH gan par to neraizējas, jo Vācijā jau pasūtīti 5000 jauno R, turklāt krietns tūkstotis - jau pirmajā nedēļā. Taisnības labad gan jāsaka, ka Golf R ir diezgan bagātīgs standartaprīkojums - sporta sēdekļi, duālā klimata sistēma, ksenons. Un īpašais režīms Race no Drive Profile datora. Tad izpūtēju skaņa kļūst sevišķi līdzīga Subaru dobjajam «burbulim», lai gan daļu efekta ražo neuzbāzīgs skaņas sintezators turpat salonā. Atšķirībā no sarkani akcentētā GTI interjera Golf R rādītāji un citas sīkas detaļas ir zilas. Par spīti cenai un jaudai, Golf R ir apbrīnojami praktisks - tam var uzlikt 17 collu riteņus, un tas ir tikai 5 mm zemāks par GTI (un 20 mm par parastu Golf).