Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +14 °C
Daļēji saulains
Sestdiena, 28. septembris
Sergejs, Svetlana, Lana

Zelta likums - smaids un labs garastāvoklis

«Pirmajā darbadienā recepcijā ļoti uztraucos, jo negribēju, lai kādam par mani jāsarkst. Likās, ka man ies tik grūti kā nevienam,» smaidot atceras Ksenija Gordejeva, viesnīcas Islande Hotel vecākā administratore. Viņa teic, ka uz tādu darbinieku - iesācēju trīcošām rokām - var gadīties uzdurties jebkurā viesnīcā, arī ārzemēs, un pat lielajos viesnīcu tīklos, kam ir pašiem savi īpaši servisa standarti.

Tomēr kopumā gan Ksenijai, gan viņas kolēģiem ne reizi vien nācies secināt, ka viesnīcu servisa speciālisti Latvijā dažkārt strādā profesionālāk nekā dažā labā visai šikā Londonas vai Parīzes hotelī.

Rezervē arī naktīs

Kad Ksenija pēc vidusskolas iestājās tūrisma un viesnīcu vadības studiju programmā Informācijas sistēmu menedžmenta augstskolā, tūrisms Latvijā strauji attīstījās un jau bija visai populāra studētgribētāju izvēle. Tiesa, pēc 2. kursa Ksenija apprecējās un aizgāja dekrēta atvaļinājumā, tāpēc diploma iegūšana viņai vēl ir nākotnes plānu sarakstā. Rīgas četrzvaigžņu viesnīca Islande Hotel ir Ksenijas pirmā darbavieta pēc atgriešanās apritē. «Tā ir nozīmīga pieredze, jo viesnīca ir liela, ar 205 numuriem. Šajā jomā parasti sāk ar ko vienkāršāku - mazāku viesnīcu, kurā ir mazāks darba apjoms, vairāk laika iedziļināties profesijā, apgūt tās detaļas,» viņa atklāj.

Islande Hotel Ksenija sāka kā administratore reģistrācijā. Tas ir maiņu darbs (maiņa viesnīcās var ilgt astoņas vai 12 stundas), jāstrādā arī naktīs, jo reģistrācija ir atvērta cauru diennakti. Administrators reģistrē viesnīcas viesus, izsniedz viņiem istabas atslēgas, informē par brokastīm un citiem viesnīcā pieejamiem pakalpojumiem, palīdz tiem, kas viesnīcā ieradušies uz kādu pasākumu vai tikšanos. Jāatbild arī uz telefona zvaniem, naktīs jāpieņem rezervācijas pieteikumi. Pa dienu ar to nodarbojas viesnīcas rezervācijas nodaļa, kurā Ksenija vasarā pastrādāja arī pati, palīdzot kolēģiem tikt galā ar lielo tūristu pieplūdumu un apgūstot to, kā funkcionē viesnīcas sistēma gan attiecībā uz individuāliem viesiem, gan grupām un korporatīvajiem klientiem, kas hotelī ierodas ar ceļojumu firmu starpniecību.

Patlaban Ksenija ir vecākā administratore, kam jātiek galā arī ar ārkārtas situācijām, ja viesis, piemēram, kaut ko sajaucis un ieradies nelaikā vai kaut kas noticis numuriņā. «Mans uzdevums ir palīdzēt administratoriem, arī apmācīt viņus. Atbildu uz visiem e-pastiem, kas pienāk reģistrācijā, organizēju viesiem transfēru no lidostas un uz to,» Ksenija uzskaita. Tagad viņas darbalaiks ir no 8.00 līdz 17.30, taču sasniedzamai pa telefonu jābūt visu laiku un sezonā jāstrādā arī brīvdienās. Jautāta par tālāko karjeru, Ksenija teic, ka nākamā pakāpe ir viesu uzņemšanas daļas vadītājs, kas pārrauga gan reģistrācijas, gan saimnieciskās daļas - istabeņu, apkopēju u. c. - darbu, bet ar laiku var izaugt arī līdz viesnīcas direktora amatam - viss atkarīgs no cilvēka paša, viņa motivācijas un zināšanām.

Zināšanas un zvaigznes

Lai gan var likties, ka viesnīcas darba specifiku var apgūt, vienkārši pastrādājot viesnīcā, Ksenija uzskata - ja vēlas profesionāli augt, vajadzīga arī izglītība šajā jomā. «Viesnīca jau nav tikai recepcija, bārs un numuriņi, bet arī mārketings, grāmatvedība utt. Tāpēc tūrisma un viesnīcu menedžmenta studijas lieti noder.» Reģistrācijā labprāt strādā tie, kuri vēl studē, jo šo darbu ir ērti savienot ar mācībām.

Viesnīcas administratoram jābūt emocionāli ļoti stabilam jebkurā situācijā, kas mēdz būt ļoti dažādas, jo arī cilvēki ir dažādi, stāsta Ksenija. Zelta likums ir sakopts izskats, smaids un laipnība. «Viesis ir ieradies atpūsties, tāpēc reģistrācijas darbiniekam vienmēr jābūt labā omā un savas problēmas jāaizmirst. No pirmā kontakta ļoti atkarīgs viesa garastāvoklis, vēlme izmantot citus viesnīcas pakalpojumus - spa, bāru, boulingu.»

Šajā profesijā jābūt ļoti precīzam, godīgam un atbildīgam, jo tas ir darbs arī ar naudu. No svara ir arī pēc iespējas vairāku valodu prasmes. «Es pati pārvaldu trīs primārās - latviešu, krievu un angļu valodu, bet man ir kolēģi, kas prot arī vācu, franču, poļu, igauņu valodu. Jūs nevarat iedomāties, kā priecājas, piemēram, polis, kas ienāk mūsu viesnīcā un tiek uzrunāts poliski. Ar laiku uz standartjautājumiem jau iemanies atbildēt automātiski, sāc saprast arī dažādu valodu slengu, akcentu.» Viesnīcu servisa speciālistam jābūt veiklam datora lietotājam - jāpārzina Word, Excel, kā arī viesnīcas specifiskā profesionālā datorprogramma, kuras apguve prasa laiku un kura ikvienā hotelī var atšķirties. Vai prasības pret personālu atšķiras arī atkarībā no viesnīcas zvaigžņu skaita? Ksenija teic - jā. Jo augstākas kategorijas viesnīca, jo dziļākām un jau pamatīgi apgūtām jābūt visām minētajām prasmēm.

Nomierina piktos

Ksenija ir sabiedriska, tāpēc iespēju darbā kontaktēties ar daudziem dažādu tautību cilvēkiem viņa uzskata par savas profesijas plusu. Sarunas ar viesiem nereti aizvirzoties pat līdz iemīļotākajiem restorāniem dažādās pasaules malās. Viesnīcas administratoram jābūt gatavam viesiem gan izstāstīt ceļu līdz pilsētas centram, gan ieteikt, ko tajā apskatīt. Darba ikdiena sanāk visai raiba. «Gadās viesi, kas par skaļu priecājas, gadās tādi, kas ir pārāk mierīgi - neiziet no numuriņa piecas dienas. Tad ejam skatīties, vai viss kārtībā,» Ksenija smaida un piebilst, ka iemanījusies tikt galā arī ar piktiem viesiem, kas savu nīgrumu grib izlikt uz viesnīcas personālu. Galvenais - saglabāt mieru, maksimāli palīdzēt un parūpēties, lai par braucienu viesim tomēr paliktu tikai pozitīvs iespaids.

Ja profesija patīk, tās ēnas puses centies nemanīt, teic Ksenija, bet kā mīnusu min to pašu faktoru, ko visi viesmīlības un tūrisma jomā strādājošie, - kad citiem ir atpūta, šajā nozarē ir aktīvākā sezona un karstākais darbalaiks. Gadumijas un citos svētkos, arī vasarās jārēķinās ar intensīvu darbu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Ko dara
Uzņem un reģistrē viesus viesnīcā, informē viņus par tās pakalpojumiem un pieņem norēķinus par servisu, ko viesis izmantojis. Reģistrē istabu rezervācijas, atbild uz viesnīcas reģistrācijai sūtītajiem e-pastiem un telefona zvaniem, risina problēmsituācijas viesu izmitināšanā. Nelielās viesnīcās viesnīcu servisa speciālists gan reģistrē viesus, gan sagatavo viņu istabas un klāj, piemēram, brokastu galdu, savukārt augstas kategorijas viesnīcās ir dalīti dienesti - viesu rezervācija, viesu reģistrācija, tehniskais dienests, telpu uzkopšanas dienests.

Kur mācās
Profesionālo vidējo izglītību viesnīcu un viesmīlības servisā var iegūt četros gados pēc pamatskolas vai divos gados pēc vidusskolas par valsts budžeta līdzekļiem. To var izdarīt Valmieras profesionālajā vidusskolā, Ērgļu arodvidusskolā, Saulaines profesionālajā vidusskolā, Jelgavas Amatniecības vidusskolā, Barkavas arodvidusskolā, Rīgas Pārtikas ražotāju vidusskolā u. c. Viesnīcas pakalpojumu organizēšanu var studēt 2-2,5 gadus ilgā 1. līmeņa augstākās profesionālās izglītības programmā Biznesa augstskolā Turība (nepilna laika, Ls 970 gadā), Sociālās integrācijas valsts aģentūras koledžā (pilna laika - invalīdiem bez maksas, pārējiem - Ls 580 gadā), Biznesa vadības koledžā (nepilna laika, Ls 890 gadā) u. c. Bakalaura grādu uzņēmējdarbības vadībā vai vadībzinātnē, specializējoties tūrisma, restorānu vai viesnīcu darba vadībā, četros gados var iegūt LU Ekonomikas un vadības fakultātē (pilna laika - budžeta vietas vai Ls 1250), LLU Pārtikas tehnoloģijas fakultātē (pilna laika - budžeta vietas vai Ls 950), ISMA (pilna laika - Ls 1130).

Kur strādā
Viesnīcās, moteļos, hosteļos, viesu namos.

Darbarīki
Dators ar speciālām viesnīcu datorprogrammām, biroja tehnika, telefons, fakss, kases aparāts.

Cik pelna
No Ls 300-400 un vairāk. Atalgojums atkarīgs no nostrādāto stundu skaita, amata pakāpes (reģistrācijas darbinieks, vecākais administrators vai tml.), no viesnīcas lieluma, kategorijas.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?