Autobraucējs Rīgā domā vienu: kaut nu nebūtu sastrēgumu! Šoferīši paši ziņo radiokanāliem, ka sastrēgums tur-un-tur-nebrauciet-tur-un-tur. Ilgojas pēc kādas visuredzošās acs, kas no putna lidojuma pateiktu: brauc te. Kuriem nervi netur, tie brauc ar sabiedrisko transportu. Taču arī sabiedriskais transports nav sastrēgumiem pārlidojošs dirižablis.
Neticami, bet Rīgā kaut kas tāds arī notiks. Neņemot vērā opozīcijas iebildumus, Rīgas dome šonedēļ akceptēja atļauju Rīgas satiksmei (RS) dibināt meitasuzņēmumu Rīgas acs. Nosaukums nav joks!
Ko darīs visuredzošā Rīgas acs? Dibinātāji ar Leonu Bemhenu kā priekšsēdi sola ieviest «integrētās informācijas sistēmu» par 4,5 miljoniem. Proti, Rīgas acs dibinātāji pēc sistēmas ieviešanas sola Zelta Mutes cienīgas lietas - vēsta, ka samazinās sabiedriskā transporta kavējumus, apgalvo, ka jaunā uzskaites un auto vienību skaitīšanas sistēma «informēs pasažierus par transporta līdzekļu kustības grafikiem, ziņos nepieciešamo papildu informāciju, par nākamajā pieturvietā pieejamajām pārsēšanās iespējām». Pasažieriem jaunā sistēma radīs papildu drošību, jo «tiks ieviesta transporta līdzekļa salona un ārpuses videonovērošana».
Rīgas acs aprīkotas automašīnas vēros pilsētas satiksmi, izdarīs secinājumus, brīdinās un dos vērtīgus norādījumus. Mērķa vārdā jaunais veidojums iegādāsies RS 861 transporta vienībai telemātikas un videonovērošanas iekārtas, lai skaitītu sastrēgumos rīdzinieku un pilsētas viesu automašīnas.
Var apkārties ar videokamerām uz katra stūra, tomēr neatstāj sajūta, ka sabiedriskie transportlīdzekļi sastrēgumos stāvēs kā ierindnieki līdz ar citiem. Nav brīnums, ka daudzu jau tāpat redzīgo rīdzinieku deguni saož kārtējo naudas notērēšanu un jaunas struktūras izveidi un finansējumu uz iedzīvotāju rēķina, lai veikli zēni šo to pētītu un izdomātu projektus, kur trekni «uzvārīties». Kurš par to visu maksās? Kaut tiek runāts par plānotajiem (vēlamajiem) naudas gūšanas veidiem, ne bez pamata ir faktisko sabiedriskā transporta lietotāju bažas.
Kāpēc neviens neierosina izmantot, piemēram, Latvijas Tehnoloģiskā centra (LTC) izveidoto know-how? Īstais brīdis atcerēties, ka inovāciju centra izveidē piedalījusies arī Rīgas dome. Nu būtu laiks savulaik prātīgā lēmuma augļiem: LTC ir izstrādājis vienotu sistēmu, kurā saslēgt gan degvielas patēriņa kontroli, gan GPS, gan pieslēgt alkometrus un pat noteikt veselības stāvokli vadītājam brauciena laikā, lai, piemēram, šofera sirdstriekas gadījumā operatīvi rīkotos. Bet topošais veidojums akceptu saņēmis bez iepirkuma procedūras, tas var nozīmēt arī to, ka roka roku mazgā, lai Acs redzētu. Tur tad rodas neticība par šo darījumu.