Valsts kontrole (VK) uzskata, ka šāda juridisko pakalpojumu iepirkšana no ārpuses ir «liekais tauku slānis», uz ko iespējams taupīt. Pagājušajā piektdienā valdības ārkārtas sēdē valsts kontroliere Inguna Sudraba IZM tradīciju iepirkt juridiskos pakalpojumus minēja kā piemēru izšķērdībai, jo šis darbs būtu jāveic ministrijas juristiem. IZM mājaslapā publiskotā informācija liecina, ka ministrijas Juridiskajā departamentā strādā desmit darbinieku.
VK dati liecina, ka 2008.gadā IZM noslēgusi sešus līgumus ar vairākiem advokātiem par 42 000 latu. Pēc piektdienas valdības sēdes ministre Tatjana Koķe (ZZS) uzdevusi ministrijas valsts sekretāram Marekam Gruškevicam (TP) «iesniegt viņai šos līgumus un sniegt skaidrojumu par to lietderību», informēja ministres pārstāve Agnese Korbe. Atbildi ministre vēlējās saņemt 11.maijā, bet, ņemot vērā, ka rīkojumu M.Gruškevics saņēma tikai pirmdien no rīta, līdz pēcpusdienai tas vēl nebija izdarīts.
Dienas rīcībā esošā informācija gan liek domāt, ka IZM advokātu pakalpojumu apmaksai tērējusi divreiz vairāk naudas, nekā norādījusi VK. Pēc I.Sudrabas teiktā, līgums ar A.Grūtupa biroju nav starp tiem 2008.gadā noslēgtajiem līgumiem, kurus analizējusi VK. Ministrijas preses dienests Dienu informēja, ka līgums ar A.Grūtupa biroju noslēgts pērn novembrī. Uzaicinājumu piedalīties šajā iepirkumā ministrija izsūtījusi sešiem advokātu birojiem, bet atsaucies tikai A.Grūtupa birojs. Kas bija pārējie uzaicinātie advokātu biroji, IZM neatklāj.
«Minētais iepirkums ir ļoti sarežģīts, jo tajā iesaistīti vairāki piegādātāji, savukārt saņēmēji ir pašvaldības visā Latvijā,» nepieciešamību algot advokātu biroju skaidroja ministrijas pārstāve Dace Jansone-Klasiņa.
Uz sarežģītību norāda arī A.Grūtupa biroja vadītājs V. Tihonovs - piecus mēnešus astoņi biroja cilvēki izstrādājuši centralizētā iepirkuma dokumentāciju. Pats centralizētais iepirkums tiek veidots, lai nodrošinātu vienotu dabaszinātņu (matemātikas, fizikas, ķīmijas un bioloģijas) kabinetu aprīkojumu, kurā ietilpst ierīces, piederumi un dažādas vielas. «Juridiski bija sarežģīti izveidot tādu iepirkuma procedūru, lai, no vienas puses, būtu nodrošināta konkurence, bet, no otras, - skolas saņemtu kvalitatīvu, modernu un savstarpēji integrētu aprīkojumu,» - tā V. Tihonovs. Biroja pienākumos ietilpstot arī iepirkuma procedūras uzraudzīšana.
«Arī biroja advokātiem ir bērni, kas mācās skolās, un šajās skolās mācību kabinetu modernizācija ir bijusi tikai pirms gadiem desmit vai vairāk,» V.Tihonovs skaidroja motivāciju piedalīties iepirkumā.