Pagājušās ziemas katastrofālie sniegputeņi likuši padomāt par drošu braukšanu pat tādās valstīs, kur «ziemas riepas» ir svešvārds, piemēram, Lielbritānijā. Daži autoražotāji, piemēram, BMW, šogad Apvienotajā Karalistē pirmo reizi piedāvā speciālas ziemas riepu programmas ar gariem un izsmeļošiem paskaidrojumiem, kas tas ir par zvēru «ziemas riepa» un kāpēc pie temperatūras zem +7 grādiem un kur nu vēl pa sniegu nav ieteicams braukt ar vasaras riepām. Jūs neticēsiet, taču tā sala ir pilna ar indivīdiem, kas uzskata, ka ziemas riepas nemaz nevajag, ja automašīnai ir 4x4 piedziņa. Pēc tam viņi ar saviem _Range Rover_ nogāž žodziņus franču slēpošanas kūrortos. Vācieši savējiem savukārt skaidro, ka īsta ziemas riepas ir tikai tāda, uz kuras ir sniegpārsliņas attēls, lai gan vēl nesen pilnīgi pietika ar vecumveco M+S. Tad par ko vēl šaubīties mums, kam pusi sezonas bez striķa, trīsstūra un aptieciņas obligātajā automašīnas aprīkojumā ietilpst arī sniega lāpsta? Tikai par to, kāpēc dienvidu kaimiņi lietuvieši ziemas riepas pieprasa jau no 1. novembra un kāpēc gan smalkie policijas radari bez OCTA un apskates nevarētu «izcelt» satiksmē arī tos vieglprāšus, kas visu ziemu brauc ar vasaras vai - kas tikpat slikti - pārāk nobrauktām ziemas riepām, t. i., tādām, kam protektora dziļums ir mazāks par četriem milimetriem. Ceļu policisti uz ielas taču to nepārbauda.
Pērk, un labākās
Lai gan teorētiski oficiālo ziemas riepu sezonu iespējams pagarināt no oktobra sākuma līdz pat aprīļa beigām, riepu servisi parasti teic, ka tā sākas ar pirmo sniedziņu. Tomēr ar gandarījumu jāsecina, ka Latvijas autobraucēji un autoparku īpašnieki kļūst arvien tālredzīgāki. Pie lielākajiem riepu tirgotājiem karsta rosība sākās, vēl pirms tika izziņota vētras un sniegputeņa trauksme, tāpēc piektdienas rītā daudzi jau varēja pašapmierināti smaidīt un ar pelnītu pārākuma sajūtu noskatīties uz citiem, kas kūlās pa sniega putru lēnīgi kā samiegojušies lāči. Un, lai gan milzums automašīnu patlaban piebeidz vecās ziemas riepas, kas pa vasaru nemaz netika noņemtas, gumijas tirgus ir atdzīvojies. «Riepas pērk!» līksmi apstiprina SIA Laneks riepu eksperts Tāls Meļķis. «Turklāt, atceroties iepriekšējo sniegaino ziemu, pērk radžotas, kas pērn vispār negāja, un vispār pērk labas (tātad dārgas - aut.) riepas. Septembrī kāds vēl meklēja vissezonas riepas, kas bija ļoti populāras krīzes periodā, tagad prasa tikai īstas ziemas riepas.» Tikpat optimistiski noskaņoti arī citi AutoDienas aptaujātie tirgotāji, kas īpaši norāda uz atjaunojušos interesi par ziemas apaviem komerctransportam un smagajiem auto. 2009. gada beigās interese par šādiem produktiem izsīka gandrīz līdz nullei, bet tagad tas ir deficīts. «Var just, ka ekonomika atsilst, komercauto kustas un vecās riepas ir nobrauktas,» atzīmē Freibi Riepas tirdzniecības vadītājs Ainars Millers. «Jā, vecās busu riepas ir nobrauktas līdz pēdējam,» kolēģim piekrīt SIA Atlas Motors direktors Pēteris Priede. «Firmas pērk pa četriem pieciem komplektiem uzreiz, turklāt nevis pašas lētākās kā pagājušogad, bet labākās un dārgākās.»
Ķīnieši pazuduši
Riepu tirdzniecības renesansi gan sabojā dažas darvas karotes medus mucā. Pirmā ir jau minētais riepu deficīts jeb, latviski sakot, trūkums. Recesijas dēļ samazinātās ražošanas jaudas nav tik viegli atjaunot, turklāt riepas tiek pasūtītas un iepirktas sezonu vai pat gadu uz priekšu. Krīzes perioda atlikumi noliktavās izsīkst, bet jaunu vienkārši nav. «Visjautrāk ir kravas riepu grupā,» stāsta Kumho pārstāvis Edgars Vabulis. «Tur ir jaunu riepu deficīts. Jebkurš izmērs ir jāmeklē rokā ar uguni, un cenas jau ir cēlušās, jo tirgotājiem nākas pārpirkt vajadzīgos izmērus citam no cita.» Kā AutoDienai atklāja Bridgestone Baltics tirdzniecības menedžeris Sergejs Pušņakovs, dažus kravas riepu izmērus pat nākas meklēt Amerikā, kas, protams, prasa laiku un naudu. AutoDiena jau rakstīja, ka izejmateriālu - galvenokārt dabiskā kaučuka un jēlgumijas - sadārdzināšanās izraisījusi arī galaprodukta cenu kāpumu. Vieglo automašīnu riepām tas ir aptuveni 5%, savukārt kravas transporta apriepojumam - pat 10%. Glābiņu šoreiz nesola arī atjaunotās riepas. E. Vabulis: «Riepu karkasi atjaunošanai Eiropā plačos kļuvuši dārgāki par 10-20%. Kvalitatīvu atjaunoto riepu cenas ir paaugstinājušās, ko vēl vairāk veicina atjaunošanas protektoru un materiālu cenu kāpums. Šogad tāds bijis kādas četras piecas reizes, kas ir ļoti daudz salīdzinājumā ar vienu divām reizēm parastos gados.» Augstā dolāra kursa dēļ no piedāvājuma pazudušas ķīniešu riepas vai vismaz pazudusi to «saldā» cena. 195/65 R15 izmēra riepa ar mazpazīstamu nosaukumu lielveikalā vairs nav nopērkama par 20-25 latiem, bet gan 35-40. «Par tādu naudu labāk pirkt kaut ko no «otrajiem brendiem», piemēram, Kleber vai Barum, kas ir zināmas, normālas riepas,» iebilst P. Priede.
Vecāki modeļi lētāki
Par spīti cenu kāpumam un pērnās sezonas iznīcinošā cenu dempinga beigām, ziemas riepas var dabūt par labu cenu, sevišķi, ja modelis nav pirmā svaiguma. Freibi Riepas piedāvā teicamo Dunlop Graspic DS-2 izmērā 195/55 R16 par 44 latiem, bet lieltirgotāja Dalans introducētais zīmols Neuton gandrīz par tādu pašu naudu - 49 latiem - pārdod jauno ziemas riepu KOOL, bet jau 205/55 R16 izmērā. «Tas ir ejošākais riepu izmērs jauniem auto, ko pagājušā gadā gandrīz vispār nepirka, jo brauca ar vecajām, un daudzus jaunos auto taču atņēma līzings,» skaidro P. Priede. «Deficīts - tas ir labi,» nosmaida A. Millers no Freibi Riepām. «Mums noliktavā ir tādas riepas, kas citiem nav un varbūt vairs nav pat pašam ražotājam.» Kopējo tendenci, kas pircējam gan bieži paliek neredzama, iezīmē E. Vabulis: «Cenas ar dažādiem konkursiem un savstarpējām cīņām tirgū ir nospiestas diezgan zemā līmenī, taču riepu jau pietrūkst vai arī tās atnāks par vēlu.» Grūtāk atrast arī ziemas riepas virs 200 latiem, kas domātas lieljaudas auto.
Eksperti izceļ daudzpusību
Bet kuras riepas šogad ir labākās no labākajām? Sezonas nagla bez šaubām ir Goodyear Ultra Grip Ice+, kas atzīta par labāko riepu ziemeļvalstu ziemām. Šo riepu AutoDiena testēja jau gada sākumā. Salīdzinot ar konkurentiem uz ledus un sniega, nekādus sevišķos talantus sākumā nemanījām - līdz brīdim, kad atskārtām - Ice+ turas tikpat labi kā mīkstās riepas, taču patiesībā tā ir pa pusei cietā riepa ar augstāku ātruma indeksu (T jeb 190 km/h). Ideja uzlabot ziemeļu riepas īpašības uz slapja asfalta, izmantojot divējādu gumijas sastāvu, attaisnojusi sevi visā pilnībā. Radžu fani savukārt sveic Goodyear UG500 atgriešanos, tiesa gan, ar citu nosaukumu Dunlop Ice Response un arī citu cenu. Tomēr šīs ziemas hits ar «naglām» ir jaunā Continental Ice Contact. Testu laureātei ir sarežģīta radžu daudzskaldņa forma, protektorā iestrādātas daudzdimensiju lameles un ap radžu vietām parādījusies speciāla sniegu aizvadoša josla. Turklāt radzes pirmo reizi ielīmētas protektorā kā rallija riepās, lai vēl labāk pasargātu tās no izkrišanas. Pie 2010. gada jaunumiem ierindojama arī Kumho Kumho I'Zen KW31, kas ļoti atgādina Nokian Hakkapeliitta R, un tai pat piemērots somu izdomātais papildu ātruma indekss R jeb 170 km/h. Parasti mīkstajām riepām tas ir Q = 160 km/h. Cits korejietis Hankook atbild konkurentiem ar pilnīgi jaunu Centrāleiropas tipa riepu Hankook Winter I*cept Evo, kurā ražotājs pirmo reizi izmantojis trīsdimensiju lameles. Tās nodrošina saķeri un vienlaikus arī stabilitāti.