Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Alus nozarē pārmaiņas

Pēdējos gados Latvijas alus tirgus ir samazinājies, un līdz 2018. gadam Latvijā kopējais alus patēriņš varētu samazināties par 2,6%, secināts alus darītavas Aldaris un neatkarīgo ekspertu veiktajā tirgus pētījumā Vai alus nozarei Latvijā ir nākotne?.

Saruks lētā alus patēriņš

Tomēr nākamajos gados alus tirgū sagaidāmas arī pozitīvas tendences - lai gan noieta apjomi kritīsies, palielināsies alus tirgus vērtība, norāda Aldara izpilddirektors Marguss Kasteins un skaidro, ka tam ir vairāki iemesli. Viens no galvenajiem - turpmākajos gados Latvijas ekonomika turpinās attīstīties, kas pozitīvi ietekmēs iedzīvotāju labklājību un pirktspēju. Un alus cienītāji varēs atļauties iegādāties augstākas cenu klases alu. Tādējādi pašlaik Latvijā lielākais alus segments - lētā alus, kas lielākoties tiek pildīts plastmasas (PET) pudelēs, - piedzīvos strauju lejupslīdi.

Pētījuma autori prognozē, ka PET alus segments Latvijā līdz 2018. gadam samazināsies līdz 30% no kopējā alus tirgus. Pašlaik tie ir 50%, un tas ir augstākais rādītājs Baltijas valstīs. Jāpiebilst gan, ka ne visi iedzīvotāji, kas līdz šim patērējuši PET alu, dzīves apstākļiem uzlabojoties, kļūs par vidējas cenu kategorijas alus cienītājiem, daļa pāries uz stipro alkoholu un alkoholiskajiem kokteiļiem. Tāpēc sagaidāms, ka stiprā alkohola patēriņš līdz 2018. gadam pieaugs, savukārt alus īpatsvars kritīsies. «Mana prognoze ir, ka tikai 2018. gadā alus nozare pilnībā varēs nodoties alus kultūras attīstībai, jo tirgū vairs nedominēs alus PET iepakojumā,» pārliecināts M. Kasteins.

Aldara izpilddirektors arī atgādina, ka «2009. gada ekonomiskās krīzes laikā tika pieņemts lēmums palielināt akcīzes nodokli alum. Tā rezultātā alus patēriņš pat pieauga, bet tas notika uz PET alus rēķina. Pašlaik liela daļa no PET alus tiek pārdota tieši lauku reģionos. Tas, ka visvairāk tiek patērēts lētais PET alus, nozarei noteikti nav ieguvums. Tāpēc Aldaris pērn pieņēma lēmumu par stratēģijas maiņu un šobrīd koncentrējās uz Premium jeb augstākas cenu klases alus un ekskluzīvo jeb Craft alus segmentu,» skaidro M. Kasteins.

Craft revolūcija

Pētījumā arī norādīts, ka lielākais ieguvējs no PET alus īpatsvara sarukuma būs mainstream alus segments, kam turpmākajos gados gaidāma strauja augšupeja - no 15,5% līdz 35%no visa alus tirgus -, turpretim Premium īpatsvars paliks nemainīgs - 14%.

Pieaugums sagaidāms arī Craft alum, kur dominē mazo alus darītavu brūvējumi un dažādi ekskluzīvie alus veidi. M. Kasteins stāsta: «Pasaulē šobrīd vērojama Craft alus revolūcija. Tomēr Latvijas tendences būtiski atšķiras no pasaules tendencēm, kurās dominē trakas un jaunas idejas. Latvijā tikai 17% no visiem Craft alus patērētājiem ir gatavi izmēģināt kaut ko nebijušu, dažkārt, iespējams, pat netipisku klasiskai alus izpratnei. Šajā kategorijā par salīdzinoši nelielu alus cienītāju skaitu patlaban sīvi konkurē ap 200 dažādu alus veidu. Turklāt aktīvākie inovāciju ieviesēji ir tieši lielie tirgus spēlētāji.»

Lielveikalu pieredze

To, ka sarūk PET alus patēriņš, apliecina arī veikalu tīklu Rimi, Maxima Latvija un Elvi pārdošanas rādītāji. Rimi pārstāve Laura Podskočija stāsta: «PET segmentā pašlaik vērojams neliels kritums, savukārt pudeļu un skārdeņu segmentā vērojama izaugsme. Aizvien vairāk pircēji izvēlas Craft alu.» Līdzīga situācija ir lielveikalu ķēdē Maxima. Tajā vispopulārākais ir alus stikla iepakojumā, ko izvēlas 40,5% pircēju, 32,5% pircēju izvēlas alu skārda iepakojumā, bet PET pudelēm priekšroku dod 26,7% pircēju. Kopumā pieprasījums pēc alus Maxima veikalos pērn salīdzinājumā ar 2013. gadu samazinājies par 2,4%. Veikalu tīklā Elvi pērn pircēju pieprasījums pēc PET alus sarucis par 5,5% salīdzinājumā ar 2013. gadu, bet alum skārda bundžās patēriņš pieaudzis par 3%. Radikāli atšķirīga situācija ir veikalu ķēdē top!, kur PET alus noiets 2014. gadā salīdzinājumā ar 2013. gadu pieaudzis par 2%, tāds pats pieaugums ir alum skārdenēs, taču alum stikla pudelēs patēriņš samazinājies par 4%.

Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe atzīst, ka nozares orientēšanās uz vidējās un Premium klases alu ir solis pareizā virzienā. Tomēr I. Gulbe izsaka šaubas, vai PET alus segmentu izdosies samazināt par 20% jau līdz 2018. gadam: «Nedomāju, ka strauji pieaugs iedzīvotāju pirktspēja, īpaši laukos, kur PET alus patēriņš ir lielāks nekā pilsētās. Lētā alus patēriņš samazināsies, bet, iespējams, ne tik strauji, kā nozare vēlētos.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?