Saruks lētā alus patēriņš
Tomēr nākamajos gados alus tirgū sagaidāmas arī pozitīvas tendences - lai gan noieta apjomi kritīsies, palielināsies alus tirgus vērtība, norāda Aldara izpilddirektors Marguss Kasteins un skaidro, ka tam ir vairāki iemesli. Viens no galvenajiem - turpmākajos gados Latvijas ekonomika turpinās attīstīties, kas pozitīvi ietekmēs iedzīvotāju labklājību un pirktspēju. Un alus cienītāji varēs atļauties iegādāties augstākas cenu klases alu. Tādējādi pašlaik Latvijā lielākais alus segments - lētā alus, kas lielākoties tiek pildīts plastmasas (PET) pudelēs, - piedzīvos strauju lejupslīdi.
Pētījuma autori prognozē, ka PET alus segments Latvijā līdz 2018. gadam samazināsies līdz 30% no kopējā alus tirgus. Pašlaik tie ir 50%, un tas ir augstākais rādītājs Baltijas valstīs. Jāpiebilst gan, ka ne visi iedzīvotāji, kas līdz šim patērējuši PET alu, dzīves apstākļiem uzlabojoties, kļūs par vidējas cenu kategorijas alus cienītājiem, daļa pāries uz stipro alkoholu un alkoholiskajiem kokteiļiem. Tāpēc sagaidāms, ka stiprā alkohola patēriņš līdz 2018. gadam pieaugs, savukārt alus īpatsvars kritīsies. «Mana prognoze ir, ka tikai 2018. gadā alus nozare pilnībā varēs nodoties alus kultūras attīstībai, jo tirgū vairs nedominēs alus PET iepakojumā,» pārliecināts M. Kasteins.
Aldara izpilddirektors arī atgādina, ka «2009. gada ekonomiskās krīzes laikā tika pieņemts lēmums palielināt akcīzes nodokli alum. Tā rezultātā alus patēriņš pat pieauga, bet tas notika uz PET alus rēķina. Pašlaik liela daļa no PET alus tiek pārdota tieši lauku reģionos. Tas, ka visvairāk tiek patērēts lētais PET alus, nozarei noteikti nav ieguvums. Tāpēc Aldaris pērn pieņēma lēmumu par stratēģijas maiņu un šobrīd koncentrējās uz Premium jeb augstākas cenu klases alus un ekskluzīvo jeb Craft alus segmentu,» skaidro M. Kasteins.
Craft revolūcija
Pētījumā arī norādīts, ka lielākais ieguvējs no PET alus īpatsvara sarukuma būs mainstream alus segments, kam turpmākajos gados gaidāma strauja augšupeja - no 15,5% līdz 35%no visa alus tirgus -, turpretim Premium īpatsvars paliks nemainīgs - 14%.
Pieaugums sagaidāms arī Craft alum, kur dominē mazo alus darītavu brūvējumi un dažādi ekskluzīvie alus veidi. M. Kasteins stāsta: «Pasaulē šobrīd vērojama Craft alus revolūcija. Tomēr Latvijas tendences būtiski atšķiras no pasaules tendencēm, kurās dominē trakas un jaunas idejas. Latvijā tikai 17% no visiem Craft alus patērētājiem ir gatavi izmēģināt kaut ko nebijušu, dažkārt, iespējams, pat netipisku klasiskai alus izpratnei. Šajā kategorijā par salīdzinoši nelielu alus cienītāju skaitu patlaban sīvi konkurē ap 200 dažādu alus veidu. Turklāt aktīvākie inovāciju ieviesēji ir tieši lielie tirgus spēlētāji.»
Lielveikalu pieredze
To, ka sarūk PET alus patēriņš, apliecina arī veikalu tīklu Rimi, Maxima Latvija un Elvi pārdošanas rādītāji. Rimi pārstāve Laura Podskočija stāsta: «PET segmentā pašlaik vērojams neliels kritums, savukārt pudeļu un skārdeņu segmentā vērojama izaugsme. Aizvien vairāk pircēji izvēlas Craft alu.» Līdzīga situācija ir lielveikalu ķēdē Maxima. Tajā vispopulārākais ir alus stikla iepakojumā, ko izvēlas 40,5% pircēju, 32,5% pircēju izvēlas alu skārda iepakojumā, bet PET pudelēm priekšroku dod 26,7% pircēju. Kopumā pieprasījums pēc alus Maxima veikalos pērn salīdzinājumā ar 2013. gadu samazinājies par 2,4%. Veikalu tīklā Elvi pērn pircēju pieprasījums pēc PET alus sarucis par 5,5% salīdzinājumā ar 2013. gadu, bet alum skārda bundžās patēriņš pieaudzis par 3%. Radikāli atšķirīga situācija ir veikalu ķēdē top!, kur PET alus noiets 2014. gadā salīdzinājumā ar 2013. gadu pieaudzis par 2%, tāds pats pieaugums ir alum skārdenēs, taču alum stikla pudelēs patēriņš samazinājies par 4%.
Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe atzīst, ka nozares orientēšanās uz vidējās un Premium klases alu ir solis pareizā virzienā. Tomēr I. Gulbe izsaka šaubas, vai PET alus segmentu izdosies samazināt par 20% jau līdz 2018. gadam: «Nedomāju, ka strauji pieaugs iedzīvotāju pirktspēja, īpaši laukos, kur PET alus patēriņš ir lielāks nekā pilsētās. Lētā alus patēriņš samazināsies, bet, iespējams, ne tik strauji, kā nozare vēlētos.»