Balets režisora un horeogrāfa Havjera de Frutosa vadībā tiek uzvests Londonas dejas teātrī Sadler's Wells, kur būs skatāms no 17. līdz 26. martam. 14. martā tiks izdots Pet Shop Boys dubultalbums ar izrādes The Most Incredible Thing mūzikas ierakstu, kas tapis Polijā kopā ar Vroclavas orķestri un diriģentu Dominiku Vīleru.
Komponēt baletu Pet Shop Boys mūziķus pamudinājis viņu draugs - bijušais Londonas Karaliskā baleta premjers Ivans Putrovs. «Aptuveni pirms četriem gadiem Ivans man piezvanīja un pajautāja, vai Pet Shop Boys varētu sacerēt mūziku viņa priekšnesumam,» atceras Nīls Tenants. «Divas dienas vēlāk man piezvanīja Kriss Lovs un teica, ka ir nopircis Hansa Kristiana Andersena pasaku jauno tulkojumu apkopojumu, kurā atradis Visneticamāko. Krisam iepatikās šis nosaukums, un viņš ieminējās, ka no šā stāsta varētu sanākt izcila dejas izrāde, kaut gan mēs nekad agrāk nebijām apsprieduši ideju par baleta radīšanu. Apstākļu sakritība mūs iedvesmoja īstenot šo ieceri.»
Cik ir pulkstenis?
«Tas, kurš izdarītu visneticamāko, dabūtu ķēniņa meitu un pusi no valsts,» - tā sākas šī pasaka, kas Pētera Jankava jaunajā tulkojumā tiks iekļauta Andersena darbu apkopojuma trešajā sējumā, ko šogad izdos apgāds Atēna. Uzvarēt sacensībā cer jauneklis, kurš ir izgudrojis brīnumainu pulksteni - Visuma iemiesojumu. Katram pulksteņa ciparam ir simboliska nozīme: četri gadalaiki, piecas maņas, septiņas dienas nedēļā, deviņas mūzas, desmit baušļi... «Ar katru sitienu ārā iznāca dzīvas bildes, kas rādīja, cik pulkstenis sitis. Pavisam bija divpadsmit skati ar kustīgām figūrām un ar dziedāšanu un runāšanu,» teikts pasakā. Īsi pirms triumfatora sumināšanas negaidīti parādās sliktais varonis, kurš nežēlīgi iznīcina pulksteni, un visi saprot, ka šis vardarbības akts ir visneticamākā lieta. Taču pat pēc mākslas darba iznīcināšanas visas idejas, kas tajā bija iekodētas, atdzimst, turpina dzīvot un attīstīties. «Tas apliecina, ka mākslinieka ideju nav iespējams nogalināt un apklusināt,» piebilst Nīls Tenants.
Visneticamākais nav pārāk populāra Andersena pasaka, taču tā ir saturiski bagātīga un atvērta dažādām interpretācijām - ideāls materiāls izrādes veidošanai, uzskata režisors un horeogrāfs Havjers de Frutoss. Viņš ir dzimis Venecuēlā, mācījies Londonas Laikmetīgās dejas skolā un Mersa Kaningema skolā Ņujorkā, viņa darbi iekļauti gan britu trupas Rambert Dance Company, gan Londonas Karaliskā baleta repertuārā. «Man ir prieks strādāt ar laikmetīgo mūziku un tās autoriem. Šādā veidā - laikabiedriem sadarbojoties - tapušas labākās izrādes baleta mākslas vēsturē,» atgādina režisors, kurš iemantojis slavu ar skandaloziem un izaicinošiem iestudējumiem.
Viņš prognozē, ka jaunā baleta auditorija būs ārkārtīgi eklektiska: «Dejas teātra piekritēji īpaši vērtēs horeogrāfiju, mūzikas cienītāji - orķestra skanējumu. Protams, uzvedums piesaistīs Pet Shop Boys fanus. Daži skatītāji, kuriem ir zināms mans vārds, atnāks cerībā uz kādu provokāciju, kuru šeit nebūs!» Nīls Tenants un Kriss Lovs cer, ka balets sagādās baudu bērniem: «Šī ir izrāde visai ģimenei, tajā ir daudz burvestības.» Baletam ir izvēlēta klasiska triju cēlienu uzbūve, iestudējumā tiks izmantotas novatoriskas tehnoloģijas, video un animācija. Galveno lomu atveidos Ivans Putrovs.
Romantiskais dramatisms
Baleta partitūrā orķestra skanējumu papildina elektroniskā popmūzika, kurā nojaušams Pet Shop Boys unikālais melodiskais rokraksts - romantisks dramatisms disko ritmos. Duetam jau ir teātra pieredze: 2001. gadā Londonas Vestendā tika uzvests Pet Shop Boys sacerētais mūzikls Closer to Heaven/Tuvāk paradīzei, taču uz skatuves tas nenoturējās ilgi un par mūsdienu klasiku nav kļuvis. Pērn Nīls un Kriss uzrakstīja mūziku izrādei My Dad's a Birdman Londonas teātrī Young Vic. «Sacerēt mūziku baletam un sacerēt popdziesmas - tas nav viens un tas pats, lai gan jauniestudējumā arī skanēs dažas dziesmas. Balets ir lielās formas skaņdarbs. Mēs esam rakstījuši deju mūziku un esam sadarbojušies ar ielu stila un klasiskajiem dejotājiem, veidojot savas koncertprogrammas, tāpēc mūzika baletam ir loģisks solis mūsu daiļradē,» pārliecināti Pet Shop Boys mākslinieki. Dejas mākslai ir veltīts Pet Shop Boys videoklips Together, kas 2010. gada nogalē tika filmēts Tallinā, - klipa režisors ir igauņu uzņēmējs Pēters Rebane, kura kompānija BDG jau ilgus gadus Baltijā rīko visu lielāko popzvaigžņu koncertus.
Vēl viens ievērojams lielā formāta Pet Shop Boys skaņdarbs - mūzika Sergeja Eizenšteina filmai Bruņukuģis Potjomkins (1925) -, ko britu duets pirmatskaņoja kopā ar orķestri Dresdner Sinfoniker filmas brīvdabas seansā Trafalgaras laukumā Londonā 2004. gadā. Visiem projektiem, kuros iesaistās šie mūziķi, ir raksturīga gaumes un stila izjūta. Pet Shop Boys vārds jau sen ir ierakstīts mākslas kontekstā: 80. gadu otrajā pusē grupas videoklipu un koncertu režiju un noformējumu veidoja Dereks Džārmens, 90. gados Pet Shop Boys klipus uzņēma fotomākslinieks Brūss Vebers. Turnejas Performance (1991) koncepciju izstrādāja operas režisors Deivids Aldens. Šova Somewhere (1997) dizainu veidoja māksliniece Sema Teilore-Vuda, turnejas Nightlife (1999-2000) scenogrāfijas autore ir arhitekte Zaha Hadida. «Radikālā» klipa Home and Dry (2002) autors - slavenais vācu fotogrāfs, Tērnera balvas ieguvējs Volfgangs Tillmanss, kurš vairākas dienas pēc kārtas ar videokameru sekoja līdzi peļu dzīvei Londonas metro Tottenham Court Road stacijā. Kanāls MTV šo klipu atteicās demonstrēt.
Grupas «vizuālā retrospekcija» apkopota izdevniecības Thames & Hudson foliantā Pet Shop Boys Catalogue (2006), kurā visa līdzšinēja Nīla Tenanta un Krisa Lova «produkcija» detalizēti aprakstīta no dizaina un noformējuma viedokļa. Albuma Yes (2009) diska vāka dizains - minimālistiska perfekcija! - ir vācu gleznotāja Gerharda Rihtera iedvesmots. Viss, ko dara Pet Shop Boys, pierāda, ka arī popmūzika ir lielā māksla, - vajag tikai lielu talantu, centību un īsto kontekstu.