Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Apgalvo, ka neveido barotni partijām

Ja topošā valsts akciju sabiedrība Gateway Latvia nodarbosies ar jaunu starptautisko kravu plūsmu piesaisti Latvijai, «nelīdīs» jau esošajā biznesā un nemēģinās atņemt tirgus daļu strādājošajiem nozares dalībniekiem, tad iecere ir atbalstāma - šādu viedokli pauž nozares eksperti, kas iepriekš bija skeptiski pret jaunās valsts akciju sabiedrības dibināšanu.

Diena jau rakstīja, ka iecere par «kravu superekspeditoru» profesionāļu vidē septembrī guva niknu kritiku - galvenokārt tāpēc, ka varētu tikt radīta augsne monopolam.

Idejas autors satiksmes ministra Aivja Roņa padomnieks Kaspars Briškens sola neveidot valsts monopolu, «loģistikas gigantu» vai «barotni partijām», jo Gateway Latvia fiziski neapkalpos kravas un arī netiek gatavota «platforma» valsts loģistikas aktīvu privatizācijai.

K. Briškens ir apņēmības pilns neklusēt gadījumā, ja kāds mēģinās politizēt Gateway Latvia amatus. Jauno kravu piesaistes menedžmenta kompāniju varētu izveidot līdz gada beigām, tās pamatkapitāls plānots 300 tūkstoši latu, pēc diviem gadiem uzņēmumam ir jāspēj pašfinansēties.

Jācīnās valdību līmenī

Gateway Latvia veida organizācija Baltijā ir inovatīva, tai nav analoga. Igaunijā pašlaik ir Loģistikas klasteris, bet Lietuvā - Intermodālā transporta tehnoloģiju platforma, savukārt Krievija, Kazahstāna un Baltkrievija izveidojusi Muitas ūniju.

«Mums vienreiz ir iespēja būt pirmajiem Baltijā - igauņu vietā,» saka Gateway Latvia koncepcijas līdzautors un Latvijas Loģistikas asociācijas pārstāvis Normunds Krūmiņš un uzsver, ka Baltijas valstu ģeogrāfiskais stāvoklis ir līdzīgs, tomēr potenciālajiem klientiem svarīgi, kura valsts var nodrošināt daudzpusīgu loģistikas pakalpojumu spektru.

Jārēķinās, ka cīņa par globālām kravām notiek valdību līmenī, tāpēc svarīgi, lai lielie ārzemju klienti vispār Latvijas piedāvājumā ieklausās, un vienatnē to izdarīt «ir nereāli». K. Briškens sola, ka uzņēmums nodarbosies ar jaunu starptautisko kravu plūsmu piesaisti Latvijai, neiejaucoties esošo kravu plūsmu apkalpošanā. Gateway Latvia prioritāte ir konteineru un ģenerālkravu piesaiste, kas pašlaik Latvijā ir salīdzinoši niecīgs segments, jo vairāk nekā trīs ceturtdaļas kravu ir cita rakstura: ogles, kā arī naftas un dažādi ķīmiskie produkti.

Latvijas preču zīme

N. Krūmiņš salīdzina pašreizējo situāciju ar «portfeli, kas pilns ar ķirurga instrumentiem», bet operāciju veikt neprotam. Nonākot pie klienta, ir svarīgi «salikt kopā» pilnu piedāvājumu (piemēram, termināļi, noliktavas, dzelzceļa pārvadātāji), ko Latvija var nodrošināt lielajiem Ķīnas, Ziemeļamerikas un citu reģionu klientiem. Pašlaik potenciālajam klientam Latvijā ir jāiet uz kādām astoņām adresēm, bet turpmāk - uz vienu. K. Briškens teic, ka Gateway Latvia būs nozares preču zīme mūsu valstij.

Gateway Latvia būs operatīvi jāatrisina tas, kā apdrošināt uzņēmuma atbildību pret dažādām problēmām līgumu izpildē, ja viens no ķēdes posmiem (piemēram, kāds terminālis) bankrotē, pakalpojums tik un tā ir jānodrošina, ķēde nedrīkst izjukt. K. Briškens un N. Krūmiņš sola, ka šādas ķibeles var atrisināt, bet ļoti svarīgi ir izveidot profesionālu pakalpojumu sniedzēju reģistru, kur apkopota informācija par ostu termināļiem, noliktavām, loģistikas centriem, dzelzceļa operatoriem, pārvadātājiem, kuģu aģentiem, muitas speciālistiem un autopārvadātājiem.

Ir politiskais atbalsts

Pašlaik jaunajai iniciatīvai ir atbalsts no diviem politiskajiem spēkiem: Vienotības un Saeimas neatkarīgo deputātu grupas Klāva Olšteina vadībā. Tagad priekšlikumu par Gateway Latvia izveidi plānots atkārtoti skatīt Ministru prezidenta Valda Dombrovska vadītajā Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomē, pēc tam tiks iesniegts valdībā.

K. Briškens uzsver - šī uzņēmuma amatus nedrīkst politizēt, jo tad projekts nomirs. Viņš sola, ka «personiski neklusēs», ja kādam būs vēlme politizēt cilvēku iecelšanu valdē vai speciālistu līmenī.

Vaicājot, kāpēc izvēlētais modelis ir valsts akciju sabiedrība, idejas autori uzsver, ka daudzi pasaules loģistikas tirgus līderi, tai skaitā Vācijas DHL, DB Schenker, Somijas Itella, Nīderlandes TNT, Francijas SNCF, ir valsts uzņēmumi.

Ideja jānoslīpē

Ekonomikas ministrija (EM) atbalsta Gateway Latvia veidošanas iniciatīvu, jo nepieciešams veicināt jaunu starptautisko kravu plūsmu piesaisti rietumu-austrumu virzienā, lai sekmētu Latvijas konkurētspēju globālajā transporta tirgū, Dienai pauda EM pārstāve Elita Rubesa-Voravko. Tomēr EM ir piesardzīga par ieceri veidot jaunu, tieši šim mērķim paredzētu valsts akciju sabiedrību, jo bažas bijušas tranzīta nozares asociācijām un uzņēmumu pārstāvjiem. K. Briškens gan atspēko šaubas - nozares speciālistu viedoklis par Gateway Latvia ir diametrāli mainījies, kad eksperti izpratuši idejas būtību - neatņemt tirgus daļu privātajam sektoram, bet veicināt jaunu kravu piesaisti.

Ideja Latvijas Tranzīta biznesa asociācijā (LTBA) nav noraidīta, un debates par Gateway Latvia izveidi jāturpina, saka Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs.

Latvija 76. vietā

Lai gan kravu apjoms Latvijā pieaug, tomēr nepieciešams paaugstināt loģistikas efektivitāti, ir pārliecināts LTBA izpilddirektors Ģirts Verners.

Šī gada deviņos mēnešos ostās pārkrauts par 13,7% vairāk nekā pērn tai pašā laikaposmā, bet pa dzelzceļu tranzītā caur ostām pārvadāto kravu apjoms audzis par 10,6%.

Ģ. Verners uzsver, ka Pasaules Bankas pētījumā par valstu loģistikas efektivitāti Latvijas reitings salīdzinājumā ar 2010. gadu krities par 47 punktiem. Latvija kopējā valstu reitingā nokritusi par 39 vietām uz leju, noslīdot līdz 76. vietai un palaižot pa priekšu ne tikai Lietuvu, kas ir 58. vietā, un Igauniju (65. vieta), bet arī Ukrainu (66. vieta), kas 2007. gadā neiekļuva pat pirmajā simtniekā.

LTBA vadītājs uzsver, ka rūpīgi jāizpēta, kāpēc klientu acīs pēdējo divu gadu laikā tik krasi krities Latvijas transporta un loģistikas pakalpojumu pievilcīgums.

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras pārstāvis Kalvis Vītoliņš domā, ka Latvijas tranzīts zaudējis kaimiņvalstu ostām milzīgus kravu apjomus.

«Uz mūsu ostu savstarpējo cīņu un nesaskaņu bāzes Baltijā izaugušas vēl divas ostas - Klaipēda un Tallina,» satraucas K. Vītoliņš un piebilst, «ja negribam zaudēt vēl vairāk, mums vajag vienu koordinatoru.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Gateway Latvia ieceres

Būs menedžmenta kompānija, kas nodarbosies ar jaunu starptautisko kravu plūsmu piesaisti, kam Latvijas uzņēmumiem nav tiešas pieejas, piemēram, Mitsubishi, Daimler vai Volvo
Jaunu projektu meklēšanai plānots aktīvi izmantot valsts amatpersonu ārvalstu vizītes, Latvijas vēstniecību tīklu un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvniecību tīklu ārzemēs. Saņemot informāciju par kāda liela kravu plūsmu īpašnieka (piemēram, elektronikas vai autoražotāji) plāniem loģistikas jomā, tiks izstrādāts Latvijas piedāvājums
Gateway Latvia neplāno fiziski apkalpot kravas, bet gan apkopot vienotā līgumā visu pakalpojumu klāstu
Katru projektu, ar ko nodarbosies Gateway Latvia, apstiprinās Satiksmes ministrija
Pamatkapitāls - 300 tūkstoši latu, pēc diviem gadiem jāspēj pašfinansēties
Plānoti 10-15 darbinieku
Gateway Latvia darbības atklātībai paredzēts ombuds - Transporta un tranzīta asociāciju sadarbības padome

Avots: Satiksmes ministrija

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vienotībai priekšā riskantas izspēles

Par scenārijiem, kā varētu attīstīties koalīcijas partneru attiecības, un dažādiem ministru sastāva restartēšanas modeļiem, kas varētu novest pie koalīcijas paplašināšanas vai valdības krišanas,...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?