Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +7 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Atcerēties vai aizmirst*

Lasot izstādes katalogā Arņa Balčus tēzi, ka «latviešu sabiedrībā nav populāri atcerēties un ļauties nostalģijai par pagātni un jo īpaši padomju gadiem,» gribas iesaukties - ūja, ūja, kur tad neizbēgamie stāsti par jaunību dažādu paaudžu sanākšanās, ieskaitot t.s. radošās aprindas? Vai tad amizēšanās par pagājības liecībām nav viens no «ejošākajiem» tematiem gan teātrī (piemēram, M.

Pormales un K.Jurjānes scenogrāfijās), gan fotogrāfijā (Rīgas modes, Ēriks Božis, Ieva Epnere u.c.) un pat kafejnīcu interjeros (_Austrumu robeža_, _Gauja_)? Tiesa, bieži runa ir vairāk par uzjautrinošu galantēriju un bižutēriju, nekā par eksistences noteikumiem. Nav nekāds brīnums - pieminot vien Balčus jaunās izstādes tēmu draugu lokā, uzreiz nācās dzirdēt šaušalīgas atmiņas - vienam skolotāja ar varu bāzusi mutē pelmeņus, otram - situsi ar lineālu pa pirkstiem, lai kreili padarītu par labroci. Kāda te nostalģija!

Prasa analīzi

Arī māksliniekiem, šķiet, nav problēmu atcerēties multenes un košļenes, bet traumas un bailes prasa analīzi. Tādēļ jāpiekrīt vien Sergejam Krukam (kataloga ievadā), ka «identitātes saturs - atbildes uz jautājumu: «Kas mēs esam?» - parasti tiek pielāgots kādam iedomātajam ideālajam «mēs» tēlam». Pat kultūras cilvēku memuāros laikmeta analīze šķiet iesprūdusi nacionāli kolektīvā ciešamajā kārtā - kā «mēs» pārdzīvojām, ko ar «mums» darīja. It kā jau tieši no mākslas - jomas, kurā personība rada, nevis absorbē realitāti, - vajadzētu varēt gūt iespaidu par laikmeta dramatismu, bet... padomju perioda mākslas vēsture no jauna nav uzrakstīta, «kanons» palicis tas pats režīma apstiprinātais, tādēļ, lai personiski apjaustu, cik šodienā ir vēstures, jāķeras kaut pie rekonstrukcijas, tēlainām detaļām. Ko ar tām iesākt - pateicoties Arņa Balčus prasmei analizēt savu iztēli, katalogā publicētās esejas noder par labiem orientieriem nopietnu pārdomu virzienā. Kaut vai, lai nenāktos brīnīties - kā tad tā - «mēs» taču Skroderdienas spēlējām, valdību lamājām, bet krīzes laikā tautai vairs nav naudas, lai «mēs» turpinātu tāpat, kā līdz šim?

Nostalģija un dziedināšana

Inscenējot Amnēzijā pazaudētās vēstures ainas, Arnis Balčus ir pamatīgi gatavojies. Par to katrs var pārliecināties interneta vietnē http://balcus.blogspot.com/. Te kā no pārpilnības raga birst attēli, kur pagājība ir dzīva mūsdienās - pilsētas nostūros, ēku kaktos, burtiski visriņķī apkārt. Iespaids ir spēcīgs - pats no sevis rodas jautājums, kā iespējams šādā vidē ievietot humānas vērtības - brīvību, prieku? Atbildi mēģināts rast izstādē redzamajās fotogrāfijās. Uzreiz jāsecina, ka tās izskatās kā tikai sākums kādam lielākam, izsmeļošākam ciklam. Attēlu vienkārši ir maz (11).

Lai gan nav šaubu, ka katras ainas iestudēšanā ieguldīts daudz - katra pionieru kaklauta, milicijas Volgas vai finierēta interjera atrašana ir kā īsta izmeklētāja uzvara, - izstāde kopumā vēl nerāda tādu informācijas piesātinājumu kā fotoblogs, lai pārliecinātu par visaptveroša, totalitāra spēka klātbūtni. Liekas, Balčus arī apzināti ir veidojis priekšmetu un personu aranžējumu tikai kadra robežās, liekot ar smaidu iztēloties, ka, kamerai kaut nedaudz pakustoties, redzes lokā neglābjami iekļūtu kaut kas no mūsu gadsimta.

Protams, zināms teatrālisms (kompozīcijas ar aktieriem centrā un kulisēm pa malām) atbalsta autora nolūku parādīt «dažādus rituālus, kas sociālo un politisko pārmaiņu rezultātā ir izzuduši», tomēr liek skatītājam ausīties, vai viņš no izrādes redzējis pašu galveno vai varbūt - tikai ainas no mēģinājuma.

Divi laikmeti

Uztveri sarežģī arī tas, ka vienā nelielā ciklā ietvertās stila liecības nāk no diviem laikmetiem - bez jau pieminētā padomju laika vēl ir arī 90.gadi - pavisam cita situācija gan ideoloģijas, gan estētikas ziņā. Arguments, ka autora personiskā vēsture tos apvieno, slēpjas aiz viņa klātbūtnes atturīguma.

Lai mīklu nepietrūktu, zināms laiku sajaukums ir iekodēts arī katra attēla iekšienē, piemēram, daži tēli vēsturiskā vidē šķiet iegriezušies no mūsdienām, bet citur - pagātnes rēgi apciemo savu mītnes vietu pēc pārdesmit gadu prombūtnes. Tā fotogrāfiju estētika pārvietojas no pseidodokumentālas rekonstrukcijas tuvāk pilsētas folkloras žanram.

Skatītājam tomēr ir izvēle - vērsties pie katra darba atsevišķi vai tvert izstādi kopumā un iztēloties tajā vēl trūkstošos posmus, lai saņemtu nostalģijas pacilājošo triecienu vai gluži pretēji - traumatiskas pieredzes dziedināšanu caur sašķeltas identitātes atkalapvienošanu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

* Latviešu padomju kinofilmas nosaukums

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?