Tāda rosība kā pirms jaunā 308. modeļa parādīšanās Peugeot rindās nebija manīta kopš bestsellera 206 laikiem pirms piecpadsmit gadiem. Kopš spriganā Peugeot 206 pakāpeniska norieta mazās lauvas kompaktie automobiļi pārsvarā svārstījās starp totālu izgāšanos - kā «sviestainā telefona būda» Peugeot 1007 - un neievērojamu eksistenci - kā pašu franču nemīlētais Peugeot 207. Situāciju labāku nepadarīja arī tas, ka pēdējā cipara nomaiņa uz «8» nekonvertēja automašīnu par ko īpaši modernāku. Tāpēc pilnīgi jauna kompaktklases hečbeka apzīmēšana ar to pašu modeļa numuru «308» ir pat simboliska.
Peugeot grib parādīt, ka spēj izgudrot, uzzīmēt un saražot patiešām labu automašīnu, un lai tad tā visiem par spīti saucas tāpat kā modelis, kuru vairākums Peugeot dīleru labprātāk gribētu aizmirst.
Stūre klēpī
Iepriekšējā desmitgadē Peugeot pievīla ne tik daudz ideju, kā naudas trūkums, ar ko PSA koncerns cīnās vēl šodien. No jaunā 308 veiksmes atkarīgs Peugeot liktenis, tāpēc automašīna radīta, izmantojot jaunākos tehnikas sasniegumus. Tā ir par 140 kg vieglāka par iepriekšējo modeli, tai ir jauni dzinēji, piekare un salona arhitektūra. Tieši par pēdējo tiek diskutēts visvairāk. Mazā, tikai 35 cm diametra stūre pirmo reizi parādījās krosoverā Peugeot 2008 un tur tika uztverta kā kārtējais franču nepieradinātā dizaina izlēciens.
Taču tas pats stūresrats un instrumentu panelis t. s. mainstream modelī ir kas pavisam cits. Skatīties instrumentu panelim pāri stūrei pats par sevi nav nekas nosodāms, taču franči liedzas atzīt, ka Peugeot 308 vadītājiem var izrādīties dažādi augumi. Piemēram, 1,8 m gara persona, kas noregulējusi stūri un sēdekli pēc visiem drošas braukšanas kanoniem, atklās, ka stūresrata augša vieglprātīgi aizsedz daļu instrumentu.
Peugeot atspēko kritiku, iebilstot, ka stūri, pateicoties megalielam regulēšanas diapazonam, var nolaist zemāk, bet sēdekli - pacelt augstāk. Šo risinājumu dabā pārbaudījis arī vācu AutoBild, taču var izrādīties, ka ne visiem tas patīk.
Labāk sēdēt priekšā
Peugeot aizrāda, ka pie neparastās stūres varot pierast. Taisnība, var gan, un diezgan ātri. Turklāt viena un tā paša pagrieziena izdarīšanai mazāka stūre veic arī mazāku aploces gājienu nekā, piemēram, VW Golf vai Hyundai i30. Tikai jāpatur prātā, ka stūrīte tik un tā jāgriež pa lielāku leņķi un pārāk zemu nolaists stūresrats ierobežo vadītāja kustības ekstremālās situācijās, piemēram, apbraucot alni uz jaunā Maskavas ceļa.
Ja nebūtu šī dizainiskā untuma, Peugeot 308 salons būtu tuvu lieliskam - laba pārredzamība, labi materiāli, un pat daudzfunkciju displejs darbojas, kā nākas -, lai gan es dotu priekšroku modelim, kur klimata iekārtu vada tradicionāls kloķīšu bloks, jo ne pārāk jutīgā touchscreen lietošana novērš uzmanību no ceļa. Vairāk sarūgtināti ir aizmugurē sēdošie. Peugeot 308 ir tikai 4,25 m garš, tātad īsāks par veco, un, raušoties mašīnā pa otrajām sānu durvīm, to var manīt. Peugeot pretarguments: īsāks automobilis ir ērtāks lielpilsētas šaurajos apstākļos. Franči laikam nav pamanījuši, ka ne visi dzīvo Monmartrā, turklāt palaikam gribētu, lai ziemas zābaku zoles nesprūst starp priekšējo un aizmugurējo sēdekli. Vietas kājām ir mazāk nekā konkurentu automašīnās, arī jumts «nāk» virsū galvai.
Veiksme ir tuvu
Par Peugeot 308 tehniku rūpējušies ievērojami konservatīvāki ļaudis. Kā vairākums Eiropas ražotāju, Peugeot «spiež uz turbīnām». 1,6 litru THP dzinējs ar 125 zirgspēkiem ir optimāls no visiem aspektiem, turklāt vislabāk saprotas ar automašīnas šasiju. Skaņas izolācija, uzvedība uz nelīdzena vai grants ceļa, vadāmība - šajos un citos parametros jaunais 308 sasniedzis augstumus, par kuriem priekšgājējs nevarēja pat sapņot.
Tā paša dzinēja 156 ZS versija pārāk izaicina priekšpiedziņas auto, savukārt 1,2 VTi ir risinājums autoparkiem. Vienīgajam 1,6 litru dīzelim ir divas jaudas versijas, taču cena diez vai attaisno mazo patēriņu. Automātiskās pārnesumkārbas - jau atkal - nav nevienam dzinējam, taču nākotnē Peugeot 308 var cerēt uz pilnīgi jaunu divsajūgu transmisiju. Par spīti dažiem trūkumiem un tipiski franciskiem pārspīlējumiem, 308 ir izdevies automobilis, kas liecina par vērienīgu Peugeot restartu. Taču vai tas būs komerciāli veiksmīgs?
Par savulaik tik saldajām Peugeot cenām jāaizmirst, 308 nu maksā tikpat, cik Golf, taču vairākos parametros no tā atpaliek. Briesmas draud arī no pašu saimes, jo Peugeot 2008 ir augstāks, ērtāks un lētāks.