Publisko izdevumu un revīzijas komisijas priekšsēdētāja Elīna Siliņa piedāvājusi radikālu autobāzes optimizācijas plānu, kam Saeimas kancelejas direktors Māris Steins nevar piekrist, tomēr viņš sola samazināt automašīnu un arī darbinieku skaitu.
Šajās dienās ir noslēdzies iepirkuma konkurss par auto piegādi Saeimas autobāzei autoparka atjaunošanai. Automašīnas Saeimai piegādās SIA Domenikss, kas pārstāv Mercedes Benz, kā arī SIA Moller Auto Latvia, kas tirgo Audi un Volkswagen, ziņo LETA. Saeimas autobāzei bija nepieciešams viens augstākās klases automobilis augsta līmeņa delegāciju apkalpošanai, un te saņemts viens piedāvājums no SIA Domenikss par 60 990 latiem. Otrā iepirkuma daļa paredzēja 10 lielo premium klases automobiļu piegādi, uz ko pieteicās četri pretendenti. Viszemāko cenu piedāvāja SIA Moller Auto Latvia - 159 300 latu. Piedāvājumu iepirkuma konkursā bija iesniedzis arī Saeimas priekšsēdētājas Solvitas Āboltiņas (Vienotība) dzīvesbiedra Jāņa Āboltiņa pārstāvētais uzņēmums Mūsa motors Rīga, kura nav izraudzīto vidū.
Izvērtēt efektivitāti
E. Siliņa neiebilst pret to, ka Saeimas autobāze iegādājas labas mašīnas, taču uzskata, ka tās tēriņi un mašīnu noslodze ir jāizvērtē, jo tas ir «neefektīvā veidā nodrošināts pakalpojums». Deputāte domā, ka, mainot kārtību, varētu atteikties no frakcijām un komisijām «piestiprinātām mašīnām», paredzot iespēju tās pieteikt, kad ir nepieciešams. Publisko izdevumu un revīzijas komisijas priekšsēdētāja arī uzsvēra, ka lielākā daļa deputātu izmanto transporta kompensācijas. Arī viņa lieto personīgo auto un ir atteikusies no dienesta mašīnas, ar kuru nevar pa ceļam uz darbu pievest bērnu pie skolas vai vakarā piestāt pie veikala. Cīņā par efektīvāku autobāzes izmantošanu E. Siliņa jūtas diezgan vientuļa, viņa pieļauj, ka iemesls ir arī atšķirība domāšanā - jaunajiem politiķiem tā esot citāda nekā Saeimas darbiniekiem, kas šeit strādā kopš neatkarības atjaunošanas.
Imants Parādnieks (VL-TB/LNNK), kurš autoparka izmantošanu vērtēja iepriekšējā Saeimā, savu atbalstu E. Siliņai sola arī tagad. Toreiz I. Parādnieku konsultēja Baltic Taxi direktors Ingus Kļaviņš, un kuluāros runāja, ka politiķa finansiālie atbalstītāji, iespējams, iekārojuši autobāzes zemi. Tagad I. Parādnieks saka: «Ikreiz, kad kāds vēlas mainīt veco sistēmu, rodas šādas baumas.» Viņš tās nodēvēja par pilnīgi nepamatotām, I. Kļaviņš sniedzis padomu kā partijas biedrs. VL-TB/LNNK pārstāvis uzskata, ka Saeimas autobāzes darbība varētu būt efektīva, ja nodrošinātu visu ministriju un valsts institūciju apkalpošanu. Tagad tās pakalpojumu izmanto Valsts prezidenta kanceleja, vairākas ministrijas un dažas valsts institūcijas.
Optimizēs pakāpeniski
Saeimas kancelejas vadītājs M. Steins pārvietojas ar kancelejas lietošanā nodoto 1997. gada izlaiduma Volvo un ir ar to apmierināts, jo, pateicoties šofera un autobāzes servisa darbinieku profesionālismam, mašīna tiekot labi apkopta un uzturēta. Autoparkā ir arī senāki transportlīdzekļi, piemēram, automašīna VAZ. «Mēs nevaram samazināt komisiju un frakciju mašīnu skaitu bez to piekrišanas,» uzsvēra M. Steins, kurš līdz 3. septembrim plāno sniegt atbildi E. Siliņai, kura ir vērsusies kancelejā. Viņš piekrīt, ka automašīnu noslodze ir neregulāra, piemēram, Saeimas sēžu dienā šoferiem darbs ir tikai pēc sēdes beigām, bet, kad ir lieli pasākumi, automašīnu pietrūkstot. Pārmaiņas autobāzē notikšot, bet, nemainot tās statusu, un - ne tik radikālas. Kā iemaksu par jaunu auto iegādi ir plānots nodot 20 vecās mašīnas, bet vietā būs tikai 11 jaunu auto. Plānots samazināt arī darbinieku skaitu par 10 personām.
Saeimas autobāzē ir arī mikroautobusi, ar kuriem deputāti dodas uz izbraukuma sēdēm vai tiek vizinātas ārvalstu delegācijas, kā arī kravas mašīnas - tās izmanto, piemēram, lai atvestu tribīnes vai malku barikāžu ugunskuram. Ir arī viens traktors sniega tīrīšanai. Saeimas kancelejas pārstāvji norāda, ka autobāzes šoferi ir augsti profesionāli un šīs iemaņas ir svarīgas lielos pasākumos. M. Steins uzskata, ka līdz Latvijas prezidentūrai ES, kas būs 2015. gadā, radikālas izmaiņas autobāzē nebūtu veicamas, pretējā gadījumā autotransporta nodrošināšana šajā laikā varētu izmaksāt krietni dārgāk, jo tam ir jābūt drošam un centralizētam pakalpojumam.