Mafijas variants
Kāpēc sezonas vidū esi Rīgā?
Pārstāvu komandu, kas vairāk startē Itālijā. Tagad tur notiek Giro d'Italia un citu sacensību nav. Braukt citur nozīmē baigos izdevumus.
Pro Tour atgriezīsies nākamgad?
Vajadzētu braukt H2O komandā. Pērn augustā parakstīju līgumu, taču UCI (Starptautiskā Riteņbraukšanas savienība) neiedeva licenci. Formālais iemesls - ar 12 stundu nokavēšanos iesniegts pieteikums. Reāli tas bija mafijas variants. UCI gribēja naudiņu ielikt kabatā.
Kāda garantija, ka būs vieta H2O?
Ir mutiska vienošanās. Augustā būšot skaidrība.
Droši justies nevari?
Ja ies labi, būs citas iespējas. Varbūt atgriezīšos Saunier Duval - tagad Fuji-Servetto.
Kāpēc ceļi šķīrās?
H2O piedāvājums bija divreiz labāks. Turklāt Saunier bija finansiālas problēmas. Negribēju riskēt.
Kāda alternatīva H2O?
Meklēšu variantus. Varbūt Amerikā vai Japānā. Tikai laicīgi. Rezultāti man ir grandiozi. Viņi būtu ieinteresēti.
Velokurjera darbs?
[2005.gadā - I.K.] tas bija mēnesi ilgs treniņš. Speciāli ņēmu tālos objektus.
Kāpēc nonāca tik tālu?
Beļģijā pieņēma likumu, ka ārzemniekiem minimālajai algai gadā jābūt 60 000 eiro, un līgumam uz diviem gadiem. Beļģi solīja līgumu, bet uz Ziemassvētkiem atsūtīja sms: «Tevi neņemsim.»
Mānīšana ir izplatīta?
Latvija jau bija ES, bet Beļģijā vēl divus gadus skaitījāmies ārzemnieki.
Itālieši arī mēdz nesamaksāt?
Briesmīgākie ir beļģi - mānās, cik var. 2003.gadā, kad man bija labākie rezultāti, vilka garumā līdz sezonas beigām, lai beigās nebūtu iespējas parakstīt par normālu summu. Solīto nesaņēmu.
Cik reižu esi uzmests?
Vienreiz. Tāpēc uz variantiem Beļģijā neskatos.
Biezā garoza
Kur noteikti gribi nobraukt?
Visur jau ir startēts (smejas). Gribētu braukt Japānas tūrē. Patīk cilvēku attieksme, laipnība, organizētība, miers.
Sezonā ir tikai divas brīvas nedēļas!
Jā, 98 sacensības. Sliktāka dzīve nekā jūrniekam (smaida).
Ko vēl gribi sasniegt?
Sapnis bija uzvarēt pasaules čempionātā.
Atēdies neesi?
Jābrauc. Gads būs mīnusos, jāņem no iekrājumiem. Taču zaudēju mazāk, nekā sēžot vispār bez darba.
Komandas atbalsts?
Ungārijā un Latvijā algas ir līdzīgas. Vēl jāīrē dzīvoklis Itālijā, jālido.
Alga?
Zem UCI noteiktās minimālās.
Cik UCI ir noteikusi?
Profesionāļiem jābūt 1800 eiro mēnesī. Man ir mazāk. Kontinentālajā komandā piemēro valsts minimālo algu. Latvijā varētu maksāt 120 latu.
Kāda nākotne gaida Gati Smukuli?
Saulaina un gara. Tāda stila braucējs Francijai patīk.
Citi latvieši?
Pagaidām neredzu.
Dopings
Kā riteņbraucējs var izturēt tādas slodzes?
Problēma tā, ka sacensību organizētāji nav bijušie riteņbraucēji. Runā, ka nevajag dopingu, bet katru gadu taisa aizvien smagāku Giro, uz izdzīvošanu.
Protestos neklausās?
Viņi mūs nesaprot. Organizators ar vipiem aizbrauc uz finišu, redz skaistākos posmus, bet nezina, kas notiek aizmugurē.
Jālieto, lai finišētu, nevis lai uzvarētu?
Sanāk, ka jālieto, lai izdzīvotu. Vajadzētu būt 60 sacensībām gadā, lai būtu laiks trenēties, atjaunoties. Tīrs braucējs, kas visu sezonu labi brauc tik daudz sacensības, neeksistē. Jebkurš zinātnieks pateiks, ka gadā formu var pacelt divas līdz trīs reizes. Kā var turēt visu gadu?
Dopings ir komandu vai sportistu iniciatīva?
Lielākā daļa komandu cenšas būt tālāk no tā. Taču ir tādas, kas pieradušas.
Sportisti?
Vienmēr būs tādi, kuri gribēs piečakarēt. Cik sacensībām jābūt sarežģītām, jāvaicā braucējiem. Bet ne jau [amerikānim Lānsam] Ārmstrongam... Ja klausīs tikai tos, kas dod naudu, nekas nemainīsies.
Cik procenti braucēju Pro Tour ir «tīri»?
Varēs spriest pēc Giro d'Italia un Tour de France, bet domāju - aptuveni 25% vēl nav «tīri».
Kāpēc nepieķer? Naudas jautājums?
Pērn Tour de France tas bija tikai naudas jautājums.
UCI vide ir koruptīva?
Agrāk nebija. Pirms pieciem gadiem mainījās prezidents un sistēma - tagad Pro Tour licence ir jāpērk, nevis jākrāj punkti.
Kā mainīties?
Pārbaudes jāveic jau jauniešiem, lai līdz profiem netiktu «sliktākais» gals, kā ir tagad. Pozitīvi, ka cīņa notiek. Ja ir kontrole, sports kļūst tīrāks!