Steidzamību ZM pārstāvji skaidro ar nepieciešamību atbalstīt Latvijas uzņēmējus, kas esot iecerējuši reliģiskos rituālos kauto lopu gaļu eksportēt uz ārvalstīm, kā arī kopumā veicināt Latvijas uzņēmumu konkurētspēju ES dalībvalstu vidū. Kā noskaidroja Diena, runa ir par diviem uzņēmumiem, kas sadarbojas gaļas eksportēšanā uz Zviedriju musulmaņu kopienai - ja Saeimas pretimnākšana nenotiktu šonedēļ, bizness pajuktu.
ZM sola, ka likuma grozījumiem, kas nosaka, ka kautuvēs tiek pieļauta dzīvnieku kaušana atbilstoši reliģisko kopienu (islāma un jūdaisma) tradicionālajām kaušanas metodēm, sekos grozījumi valdības noteikumos, kas paredzēs, tieši kā kaušana notiks. VM parlamentārā sekretāre Ligita Silaraupa sola, ka tā būšot humāna - dzīvnieki necietīšot sāpes un ciešanas - pēc grieziena kaklā dzīvnieks tiks uzreiz apdullināts. Līdz šim Latvijā pieļauta tikai kaušana, vispirms kaujamo dzīvnieku apdullinot. Tas būšot rituāls - «pie katra lopa skaita lūgšanas, kaušanu veiks reliģiskais pārstāvis, tad otrs kāvējs apdullinās, veterinārārsts sekos līdzi, lai netiktu pārkāpti dzīvnieku aizsardzības nosacījumi». ZM pārstāve Liene Ansone arī uzsver - Eiropas Kopienas likumdošana pieļauj dzīvnieku kaušanu bez iepriekšējas apdullināšanas, ja tas notiek saskaņā ar reliģiskiem rituāliem. Tiesa, četrās valsīs Eiropā - Zviedrijā, Norvēģijā, Šveicē un vēl šobrīd Latvijā - šāda kaušana nav atļauta.
Ļoti asu kritiku likumprojektam pauž Dzīvnieku aizsardzības ētikas padome. Tā šādu dzīvnieku kaušanas metodi sauc par nehumānu, esot arī bažas, ka dzīvniekiem šāda nonāvēšana sagādās ciešanas. Padomes priekšsēdētāja Solvita Vība arī norāda: «Visvairāk satrauc tas, ka šobrīd mēs jau apspriežam detaļas, kad griezīs, kad sitīs, bet nevis būtību. Latvijā nav bijušas šādas reliģiskas tradīcijas, līdz ar to - vai sabiedrība tādas vispār vēlas.» ZM arī esot apgājusi Dzīvnieku aizsardzības ētikas padomi, kā arī nesniedzot informāciju par likumprojekta virzību, līdz ar to neveidojot nekādas diskusijas.
Šobrīd vienīgā kautuve, kas, pēc VM pārstāvju teiktā, veiks reliģiskajām tradīcijām atbilstošo kaušanu, ir SIA Viesuļi Jēkabpils rajonā. Uzņēmuma īpašnieks Normunds Teicāns (TP) stāsta, ka ierosinājums kaut lopus pēc islāma tradīcijām nācis no Rīgas musulmaņu draudzes Iman, kas apmeklējusi Viesuļu kautuvi un to atzinīgi vērtējusi. Ar Piņķos esošo uzņēmumu Olan Sami esot sarunāts, ka Viesuļos kaus lopus, bet Piņķos ražos pelmeņus, ko sūtīs uz Zviedriju, Norvēģiju. «Ja šonedēļ mēs pateiktu musulmaņiem, ka nevarēsim, ka Latvijā tas nav pieejams, Olan Sami tāpat ievestu gaļu no citām valstīm,» skumji nosaka N.Teicāns.