Vairākās valstīs skolotājiem piedēvē ierēdņa statusu un lielu dāvanu pieņemšanu pirms izglītības iegūšanas definē kā korupciju. Tātad, ja dāvanu saņem 5.klases vai 9.klases skolotājs un bērni pie viņa turpina mācīties, iespējams, pret viņiem skolotājs izturēsies labāk nekā pret tiem, kuru vecāki nevarēja atļauties lielu dāvanu. Savukārt Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā paskaidroja, ka Latvijā sodīt par neatļautu labumu pieprasīšanu vai ņemšanu var valsts vai pašvaldības iestādes darbiniekus. Tādi ir skolu direktori un viņu vietnieki, ne skolotāji. Sodīt var, ja dāvana dota ar aprēķinu, piemēram, iegūt labāku atzīmi.
Pēc raksta publicēšanas man piezvanīja vairākas anonīmas skolotājas un pārmeta, ka necienu skolotāju darbu. Atbildēju, ka viņas neciena manu darbu, jo savācu daudz informācijas gan par citvalstu, gan Latvijas praksi. Bez mazākajām aizdomām, ka Latvijā kāds skolotājs pēc 9.klases izlaidumā saņemtās dāvanu kartes spa centrā saviem skolēniem liks labākas atzīmes.
Apdāvināšanai nav ne vainas, jautājums ir par mēru un izdomu. Beļģijā pieņemts dāvināt mazus niekus, piemēram, šokolādi. Dānijā svin mīļu skolotāju dzimšanas dienas, Vācijā skolēni veic praktiskus darbus skolas labā, Amerikas skolās vecāki samet naudu nelielām piemiņas lietām.
Šķiet, vecāki grib labu, taču pieklibo izdoma. Ne reizi vien dzirdēts no skolotājiem par kārtējās vāzes vai jau esošas enciklopēdijas saņemšanu. Protams, vieglāk ir nopirkt dāvanu karti, nekā izdomāt ko aizraujošu.
Kāda vidusskolniece man teica, ka 12.klases izlaidumu gribētu draudzīgi nosvinēt ar klasesbiedriem, nevis tā, kā to grib vecāki. Taču teikšana jau esot tiem, kam ir nauda. Ko dāvāsiet audzinātājai? Sākotnēji domājuši par kādu prāta spēli, lai pēcāk var, aizbraucot ciemos, uzspēlēt, taču neviens tā īsti negribējis apsolīt, ka baigi gribot ciemoties. Palikuši pie pašu veidotas videofilmas ar novēlējumiem. To gan gribēšoties pēc gada paskatīties.