Bitcoin maksāšanas sistēmas pievilcība no uzņēmējdarbības viedokļa slēpjas tajā, ka to ir ļoti viegli ieviest un uzturēt, par to papildus nav jāmaksā. Tomēr medaļas otra puse pagaidām ir bezjēdzīgums. Cilvēki algu saņem eiro, un kāpēc gan viņiem eiro būtu jāmaina uz Bitcoin, lai nopirktu to pašu, ko var nopirkt arī bez mainīšanas. Dienas aptaujātie Bitcoin ieviesēji gan uzsver - uzņēmumam tā ir laba forma, kā parādīt savu spēju būtu progresīviem, lai klienti redz, ka viņiem piedāvātās iespējas iet līdzi laikam.
Nepilns tūkstotis
Tagad Bitcoin ir pieklusis. Drīz būs pagājis gads, kopš airBaltic to ieviesa, bet darījumu skaits ar Bitcoin ir niecīgs. Dienā airBaltic ir pieejams gandrīz 20 000 sēdvietu, taču kopš pērnā gada vasaras rezervācijas par Bitcoin vēl nav sasniegušas pat tūkstoti. «Arī mūsu izpratnē tas ir ļoti maz,» secina kompānijas pārstāvis Jānis Vanags, tomēr norāda, ka airBaltic nenožēlo izvēli to ieviest. «Ja tev ir kaut kāda jauna lieta, uzreiz taču nevar pateikt, vai tā strādās vai ne. Priekšrocība ir tiem, kas to sāk darīt ātrāk. Pērn airBaltic tika atzīsta par vienu no Top 10 inovatīvākajām aviokompānijām pasaulē, un tas ir arī tāpēc, ka mēs nebaidāmies eksperimentēt. Bitcoin ir tikai neliela daļa no visiem jaunumiem, ko kompānija ieviesusi,» skaidro J. Vanags un atgādina, ka vēl nesen bijis daudz aviokompāniju, kas norādījušas, ka ir pilnīgi bezjēdzīgi tirgot internetā biļetes, ka to var darīt tikai zvanu centrā vai tūrisma birojos. Tagad tā ir ikdiena.
Kompānija Bitcoin ieviesa, lai paplašinātu klientu iespējas norēķināties. «Tas viss ir ļoti vienkārši - mums ir jārunā klienta valodā gan tiešā, gan pārnestā nozīmē. Mēs strādājam 30 pasaules valstīs, un biļetes var iegādāties visā pasaulē, kur vien ir pieejams internets. Mēs respektējam, ka ir viena daļa cilvēku, kas vēlas maksāt vai nu no Paypal, vai Bitcoin naudas maciņa,» saka J. Vanags.
Tikko Bitcoin vēsmas ienāca Latvijā, cits pēc cita parādījās brīdinājumi par jaunā maksāšanas veida riskiem. Gan Latvijas Banka, gan Finanšu un kapitāla tirgus komisija aicināja izvairīties no Bitcoin izmantošanas, jo tā neesot «oficiāla valūta, kuru kā likumīgu maksāšanas līdzekli emitē un garantē pēc nominālvērtības valstu centrālās bankas». Patērētāji tika brīdināti, ka Bitcoin īpašniekiem nav garantiju, ka virtuālo naudu varēs apmainīt pret reālu naudu.
Speciālisti uzsvēra, ka maiņas procesā naudu ir iespējams zaudēt, jo neviens maiņas platformas nekontrolē. Tā kā Bitcoin nav piesaistīts nevienai oficiālajai valūtai, tā vērtība var strauji mainīties un pat pazust.
AirBaltic pārstāvis Jānis Vanags norāda, ka kompānija pirms valūtas ieviešanas rūpīgi izvērtējusi un novērsusi visus iespējamos riskus. «Centrālajām bankām un regulatoriem ir pienākums brīdināt, bet mēs savu pozīciju esam gatavi aizstāvēt. AirBaltic klienti no šiem riskiem ir pasargāti. Biļete, kas ir iegādāta par Bitcoin, ir derīga neatkarīgi no tā, kas notiek ar Bitcoin. Ja biļete ir nopirkta, tā jums ir rokās neatkarīgi no Bitcoin vērtības svārstībām,» skaidro J. Vanags.
Lai būtu interesanti
Latvijā ir pāris citu uzņēmumu, kas papildus tradicionālajiem atbalsta arī šo maksāšanas veidu. Kafejnīcas Spot Kafe pārstāvis Artjoms Kušiks teic, ka to klientu skaits, kuri maksā ar Bitcoin, palēnām sarūk. Šomēnes ar to nav norēķinājies vēl neviens, aprīlī bijis viens cilvēks. Visaktīvāk virtuālā valūta izmantota pērn vasarā, kad uzņēmums nolēma to ieviest un izsūtīja preses relīzes. «Pēc tam kad uzzinājām, ka airBaltic ievieš, arī mēs to nolēmām izdarīt. Likās, ka ieviešana būs ļoti sarežģīta, ka būs jākārto daudz formalitāšu, bet viss izrādījās ļoti vienkārši,» atceras A. Kušiks un piebilst, ka ar piesauktajiem riskiem uzņēmums nav saskāries. Piegādātājs nodrošina momentānu valūtas konvertāciju uz eiro, tāpēc Bitcoin vērtības svārstībām nav nekādas nozīmes. Īsi pēc ieviešanas bija pat vairākas transakcijas dienā, taču palēnām klientu aktivitāte apsīka. «Latvijā tas vēl nav tik populāri. Cilvēki paeksperimentēja un saprata, kā tas darbojas. Ceru, ka tūrisma sezonā interese atjaunosies,» saka A. Kušiks. Viņš atzīstas, ka pagaidām izredzes gūt lielākus ieņēmumus tikai no tā, ka tiek akceptēts Bitcoin, nav. Cilvēki saņem algu eiro un arī tērē eiro. «Nedomāju, ka tuvākajā nākotnē Bitcoin sasniegs lielu popularitāti. Mēs to ieviesām tikai tāpēc, ka bija ļoti interesanti paskatīties, kā tas strādās. Turklāt atšķirībā no pārējiem maksāšanas veidiem nav nekādu lielo komisiju. Kartes apkalpot sanāk dārgāk nekā Bitcoin,» atklāj Spot Kafe pārstāvis.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrā Dienai norāda, ka no Bitcoin klientiem nav saņemta neviena sūdzība. Centra speciālisti sūdzību trūkumu saista ar to, ka jaunais maksājuma veids nav izplatīts. Ir bijuši atsevišķi gadījumi, kad uzņēmēji lūguši konsultācijas par to, kā ieviest Bitcoin. Ar tā popularizēšanu Latvijā neviens īsti nenodarbojas, iespējams, tāpēc interese noplakusi. Ir izveidota interneta vietne bitcoin.lv, bet tās vienīgais saturs ir, kur šo virtuālo naudu var iegādāties un pārdot. Ir arī norādes uz Bitcoin sociālo tīklu profiliem. Tomēr, kā pārliecinājās Diena, facebook.com profils neeksistē, savukārt twitter.com pēdējais ieraksts veikts 2013. gada nogalē.
Pagaidām virtuālā maksāšanas līdzekļa nākotne ir miglā tīta. Informācijas tehnoloģiju izplatība būtībā nodrošina labvēlīgu augsni tā attīstībai. Zvērinātu advokātu biroja VARUL korporatīvo un komerctiesību prakses vadītājs Ansis Spridzāns Dienai norāda, ka Bitcoin sabiedrības uzticība vēl ir jāiekaro un tieši uzticība lielā mērā nosaka naudas drošumu. «Sabiedrība ir konservatīva ne tikai Latvijā, bet pasaulē kopumā. Elektronisko naudu ir grūti asociēt ar kādu noteiktu stabilu vērtību - pretēji tam, kā tas ir, piemēram, ar ASV dolāru, aiz kura stāv ASV valdība un pasaules lielākā ekonomika. Pasaulē kopumā ir relatīvi maz uzņēmumu, kas strādā ar Bitcoin,» teic A. Spridzāns un piebilst, ka Bitcoin nav vienīgā elektroniskā nauda.