Daudz atvērtāks klientam
Salvi Rogu var dēvēt par jauno uzņēmēju krusttēvu. Viņš darbojas Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerā kā Ziemeļkurzemes nodaļas vadītājs un vada arī biznesa inkubatoru Ventspils Augsto tehnoloģiju parks. Slavenākais inkubatora «audzēknis» ir kokapstrādes uzņēmums Dendrolight Latvia, tomēr kā veiksmīgāko S. Roga min Ventspils Metināšanas rūpnīcu, kas metina lielas metāla konstrukcijas un nodarbina ap 80 darbinieku.
«Pamatā viss atduras komandā. Viens ir spēt izgudrot produktu un uzražot, un, godīgi sakot, to spēj daudzi. Tomēr ne visi spēj to izdarīt kvalitatīvi, bet vēl mazāk - savu ražojumu veiksmīgi pārdot.» S. Roga atzīst, ka lielākā jauno uzņēmēju kļūda ir maldi, ka kādam viņu produkts ir vajadzīgs, nereti trūkst objektīva skatījuma uz tirgu: «Tāpat tās ir ilūzijas par lielajiem ieņēmumiem, kuri gan būtu jādala ar divi, un zemajām ražošanas izmaksām, kuras savukārt ar divi būtu jāreizina.» Tāpat jaunie uzņēmēji pārāk lielas cerības liek uz potenciālajiem investoriem, kas atnāks un iedos uzņēmumam naudu tikai tādēļ, ka dibinātājiem ir laba ideja. «Dabūt sākuma kapitālu ir ļoti grūti, tāpat arī apgrozāmos līdzekļus, naudu ražošanas attīstībai. Jārēķinās, ka tas prasīs daudz vairāk nervu un pacietības, nekā iecerēts.» Taču S. Roga arī uzskata, ka pirmais bizness sniedz uzņēmējam lielu fleksibilitāti iecerētajā sfērā: «Iesācējs būs daudz atvērtāks klientam, no visas sirds centīsies padarīt pasūtītāju pēc iespējas apmierinātāku. Tas ir liels jauno uzņēmēju pluss.»
Saldais Caps!
Caps! - Captured Moments - ir Latvijā tapis saldumu zīmols. Firmas Taste Caps! īpašniece Ilze Garanča stāsta, ka pašā biznesa sākumstadijā ļoti piedomājusi pie tā, lai viss būtu maksimāli droši: «Sāku mājās, bez jebkādiem ieguldījumiem, radot saldumus ar to tehniku, kāda bija pieejama manā mājas virtuvē. Pat iepakojuma kastītes locīju pati. Pirmās bailes bija laikā, kad atvēru ražotni, - kā nodrošināt nepieciešamo ikdienas apgrozījumu, lai varētu samaksāt darbiniekiem algu, nomas maksu - nodrošināt uzņēmuma dzīvotspēju.» Uzkrājumu un investoru uzņēmējai nebija. Paralēli strādājot ar pārdošanu, I. Garanča meklējusi padomus pie pieredzējušākiem uzņēmējiem: «Mēģināju ne tikai «nenomirt», bet arī pēc iespējas ātrāk attīstīties.» Viņa atzīst, ka nenoliedzami vērtīgas bija mentoru programmas. «Mani mentori ir Aiva Vīksna no biedrības Līdere un Inese Andersone no Gateway Baltic, tiku arī Valmieras Biznesa inkubatorā, kur atsevišķām izmaksām varēju dabūt līdzfinansējumu.» Ieguvums bijis būt starp citiem jaunajiem uzņēmējiem - apmainīties ar pieredzi. «Galvenā atziņa šobrīd - turpināt spītīgi izturēt un strādāt arī tad, kad viss neizskatās tik rožaini. Un ticēt, ka izdosies. Esmu lepna un gandarīta par Caps! produktiem, uzņēmuma iekšējo vidi, uzticamo komandu. Domāju, ka šis ir stabils pamats uzņēmuma darbībai,» I. Garanča saka. Firmas saldumus var nopirkt lielveikalos Stockman, Sky, Rimi, tomēr uzņēmēja uzsver, ka viņas ražojums ir īpašs produkts, rokudarbs, tāpēc milzīgus ražošanas apjomus viņa pagaidām neplāno.
«Vai tagad ir zudušas kādas ilūzijas, kuras bija sākumā? Īsti laikam jau ne. Jau uzsākot biznesu, zināju, ka tādam specifiskam produktam kā mūsu saldumi Latvija ir mazs tirgus. Mazs, bet ļoti mīļš,» atzīst I. Garanča, stāstot, ka noteikti vēl nejūtas mierā ar sasniegto. Kā vienu nākotnes mērķi viņa atzīst eksportu: «Tas ir gan izaicinājums, gan azarts, gan nepieciešamība.»
Bizness kā laulība
Andrejs Vasiļjevs ir IT uzņēmuma Tilde valdes loceklis, viens no šīs firmas dibinātājiem. Stāstot par to, kas nepieciešams sekmīgai uzņēmējdarbībai, viņš atzīst, ka pastāv zināma analoģija ar laulību: «Stipra laulība parasti sākas ar aizraušanos, kaislību un mīlestību. Arī, lai jaunais uzņēmums gūtu sekmes, manuprāt, vajadzīga kaislīga aizraušanās ar to, ko dari, vēlme veltīt savu fizisko un mentālo enerģiju, lai kaut ko sasniegtu izvēlētajā jomā, un, protams, mīlestība pret savu darbu.» Uzņēmējs atklāj, ka sekmīgā biznesā, gluži kā cilvēku attiecībās, svarīgi ir fokusēties nevis uz to, ko gūsi pats, bet, kā izdarīt labāk citiem - saviem klientiem, uzņēmumam, darbiniekiem: «Ja viņiem būs labi, arī tev panākumi neizpaliks. Bieži atceros teicienu, ka savi klienti ir jāmīl. Gluži kā laulībā - nav jācenšas pārmainīt savu «otru pusīti» -, arī uzņēmuma neveiksmēs nedrīkst vainot klientus - viņus jācenšas saprast, jāmācās viņiem piemēroties.» A. Vasiļjevs uzskata, ka dažkārt klientus vajag arī izglītot, pamācīt un virzīt, bet tas jādara gudri un iejūtīgi, nekad nenostādot klientu zemāk par sevi. «Ar laiku pat ciešākajās laulībās un labākajos uzņēmumos rodas krīzes. Kaislīgo aizrautību nomaina ikdienas rutīna, rūpes, sarūgtinājumi, kad neizdodas tas, ko esi iecerējis. Ja saprotat, ka patiesībā tā bija tikai īslaicīga aizraušanās un jūs nemaz nesaista tas, ko darāt, mocīties nav vērts un jāmeklē cita nodarbošanās. Taču, ja jūtat, ka no sirds vēlaties atgriezt to aizrautību un entuziasmu, ar kādu uzņēmums sāka darbu, viss vēl ir jūsu pašu rokās. Uztaisiet atelpu, izleciet no ierastās rutīnas un kopā ar tuvākajiem kolēģiem mēģiniet iztēloties, kādam būtu jābūt jūsu uzņēmumam, lai jums, jūsu darbiniekiem un klientiem atkal atgrieztos prieks par to, ko un kā jūs darāt,» rezumē Tildes dibinātājs.