Pelnīt griboša uzņēmuma veiksmes atslēga ir prasmīgi vadītāji, kas zina un saprot ne tikai darba specifiku, bet arī brīvi pārvalda galvenās vadītāja funkcijas. Motivēt darbiniekus labiem un izciliem sasniegumiem var tikai patiesi motivēti un prasmīgi vadītāji.
Protams, gadās visādi, piemēram, uzņēmumu vadītāji ir izcili speciālisti, bet iecelti par vadītājiem pat pret pašu gribu. Turklāt laika gaitā prasības pret uzņēmuma vadītāja sniegumu būtiski mainījušās. Ievērojami pieaugusi visu līmeņu vadītāju atbildība, kā arī spriedze, ko rada nenoteiktība un pārmaiņas uzņēmuma iekšējā un ārējā vidē, ekonomikā un politikā, pieaugošā konkurence, ierobežotie resursi, nepietiekamais darbaspēks.
Turklāt, mainoties paaudzēm un laikiem, vadītāju darba metodēm arī jāmainās. Iedomāties, ka divu dienu vadības seminārs, kas turklāt noticis pirms padsmit gadiem, ir pietiekami efektīvs instruments, lai patlaban nodrošinātu prasmīgu darbinieku vadību, labākajā gadījumā ir vieglprātīgi.
Darbinieka izpratnē darba devēja lomu ikvienā uzņēmumā ieņem darbinieka tiešais vadītājs - brigadieris, meistars, grupas, maiņas, reģiona, nodaļas vadītājs vai tamlīdzīgi. Tiešā vadītāja prasme uzturēt taisnīgas un cieņpilnas attiecības, ikdienā pārstāvēt darba devēju, uzdodot ikdienas darbus, piešķirot prēmijas un pieņemot nepopulārus lēmumus, nosaka kopējo uzņēmuma veiksmi, turklāt lielā mērā arī finansiālos panākumus.
Vadītāja darba lielākais izaicinājums un būtiskākais uzdevums ir sabalansēt neskaitāmas lietas vienlaikus. Turklāt jāspēj rast līdzsvaru starp privāto un darba dzīvi. Privātajā dzīvē prioritātes ir kā nu kuram - ģimene, hobiji, draugi, pašattīstība, māja, dārzs, sports un tā tālāk.
Bet darba dzīvē nav vieglāk - priekšnieks un padotie var būt katrs ar savu redzējumu un prasībām, dažādu līmeņa vadītāji arī var būt katrs ar savu redzējumu un pārliecību, vienā līmenī strādājošiem kolēģiem arī redzējumi un viedokļi var atšķirties. Tas no ikviena vadītāja prasa gan profesionalitāti un administratīvās iemaņas, gan arī cilvēku vadības prasmes.
Ņemot vērā biznesa darbības veidu, kapitāla turētāja, organizācijas kultūras un padoto skaita, mainās tikai uzsvari, bet nepieciešamība motivēt darbiniekus izcilai un efektīvai darba izpildei paliek nemainīga ikvienā uzņēmumā. Uzņēmums nepieciešamās prasmes vai vadītāju kompetenču attīstību var nodrošināt dažādos veidos, piemēram, sūtot mācīties esošos vadītājus, pieņemot darbā jaunus vadītājus ar jau atbilstošām vadības prasmēm vai izglītību, uzsākot vadītāju koučingu, ieviešot mentoringu vai arī supervīziju.
Katram no izvēlētajiem attīstības ceļiem ir priekšrocības un trūkumi, iespējas un ierobežojumi, kā arī riski. Atbilstoši uzņēmuma kultūrai, tradīcijām vai darbības specifikai atbildīgajam par uzņēmuma personāla funkciju ir jāizvērtē un jāizvēlas piemērotākais apmācību un attīstības veids.
*SIA L-Ekspresis personāla vadītāja, SIA Komercizglītības centrs pasniedzēja