Precīzāku matemātiku
«Nostājies šeit vakarā uz ielas un telefonā paskaties, kur ir tavi draugi, ko viņi pašlaik dara, kur ir forši un kur - ne tik ļoti,» uz Tērbatas ielas bruģi no otrā stāva biroja pamāj Ernests. Studējis biznesa vadību un būdams ar padziļinātu interesi IT lietās, viņš savā pērnā gada ceļojumā uz Portugāli sasējis kopā vairākas lietas. Nopirktais ceļotāju buklets nekam nederējis, jo masu gaumei domātās populārās vietas sevi Ernesta acīs nav attaisnojušas. Runājot par to, kā dzima bonvoyagee.com ideja, viņš atsaucas uz long tail jeb garās astes konceptu, kas saka, ka informācijas laikmets ir devis iespēju pelnīt arī ar daudzām mazām, precīzai auditorijai adresētām lietām. Ilustratīvākais piemērs ir amazon.com grāmatu tirgotava. Atšķirībā no Rīgas centra grāmatnīcām tā nav ierobežota ne sava ģeogrāfiskā novietojuma, ne pašas tirgotavas izmēru ziņā. «Kad brauc uz Parīzi, ceļveži tev iesaka Eifeļa torni un Luvru, un tā ir garās astes galva, kurā koncentrēti 20% no vietām, kas boļeje meņeje (vairāk vai mazāk - kr.val.) patīk lielākajai daļai auditorijas. Informācijas laikmets parāda pārējās vietas, tos apmēram 80%, un izrādās, ka internets ļauj ar tiem pelnīt,» uz «garās astes» autora Krisa Andersona idejām balstītās atziņas klāsta Ernests. Par domāšanu nišas pakalpojumu virzienā domā arī sociālais tīkls draugiem.lv, apliecina to radošais direktors Guntars Meluškāns. «Patlaban mums lielākā problēma ir ar jaunumu ieviešanu, jo informācijas ir tik daudz, ka tā pārsātina, cilvēks apjūk un jauno vienkārši nepamana,» atzīst G.Meluškāns. Reiz viņi ar kolēģiem saskaitījuši linkus, kas cilvēkam parādās sākuma lapā - sanākuši aptuveni 200. «Mēs domājam, kā nepārsātināt un dot cilvēkam tieši to, kas viņu interesē. Tomēr teikt, ka šauru nišas pakalpojumu dēļ sociālajiem tīkliem nav nākotnes, nebūtu pareizi,» viņš saka.
Tikmēr puiši bīda kopā precīzāku korelācijas vienādojumu, kas fundamentāli uzlabošot bonvoyagee.com darbu. Patlaban portāls no lietotāja prasa novērtēt kādu duci vietu, lai saprastu, kāda ir cilvēka gaume. Vietas būs jāvērtē arī turpmāk, taču jaunajā versijā, ko viņi grasās palaist pavasarī, matemātika būšot precīzāka. Mainīsies arī dizains un izkārtojums, jo pusgads šajā projektā puišus pārliecinājis, ka jāturas pie keep it simple, stupid (vienkārši - angļu val.) principa, padarot to lietotājam vienkāršāku. Pamatideja - personīgās rekomendācijas - gan tiks saglabāta, koncentrējot ap katru lietotāju cilvēkus ar līdzīgu gaumi.
Kā tviteris
Komandas lielais izaicinājums patlaban ir līdzekļi, jo attīstība prasa savu. Pagaidām bonvoyagee.com nepelna un uzņēmums velta daļu laika, lai pārdotu savas zināšanas un prasmes reklāmas aģentūrām un citiem klientiem. Par nopelnīto viņi dzīvo un investē atpakaļ portālā. Tomēr ideja, kā ar šo pelnīt, viņiem jau ir. Ernests negrib vēl stāstīt detaļas, vienīgi uzsver, ka tās nebūšot reklāmas. Viņiem gan neesot laika bumbas sajūtas tādēļ, ka projekts pagaidām naudu neienes, saka Ernests un velk paralēles ar pagaidām saviem īpašniekiem peļņu vēl nenesošo, bet pie pasaules slavas tikušo sociālo vietni twitter.com, sakot, ka tur investēti jau simts miljoni.