Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Brāķa kuģi. Meklē pircēju

Modernākie un jaunākie Latvijas militārajā flotē. Ar šādiem vārdiem pirms četriem gadiem tika raksturoti lietotie mīnu kuģi, kurus no Nīderlandes nolēma pirkt Nacionālie bruņotie spēki (NBS). Tas bija viens no lielākajiem projektiem NBS modernizācijas plānā.

Pēc pāris gadiem Latvija saņēma divus pirmos kuģus, tika rīkotas svinīgas to saņemšanas ceremonijas, katrs mīnu meklētājs tika pie savas krustmātes. Prieks izrādījās īss. Kuģi bija jauni salīdzinājumā ar citiem NBS rīcībā esošajiem. Taču jūrā tie bija braukuši jau kopš 1984.gada. Radās dažādas ķibeles. Divos gados jau trim kuģiem nācies nomainīt turbīnas. Viens remonts maksājis gandrīz miljonu latu. Kuģu remonta izmaksas kļuvušas par smagu slogu Aizsardzības ministrijai (AM), kam gaidāma kārtējā tēriņu šķērēšana. Tā sākusi meklēt ne vien iespējamos vainīgos brāķu iegādē, bet arī iespējas, kā no tiem atbrīvoties.

Problēmas visiem kuģiem

Baltijas jūra ir pilna ar Pirmā un Otrā pasaules kara mīnām, tāpēc neviens neapšaubīja ap 2003.-2004.gadu NBS paustās ierosmes par jaunu kuģu iegādi to ārā vilkšanai. Vienlaikus jauniegādātie kuģi varētu iesaistīties NATO ātrās reaģēšanas spēkos, ES īstenotajās operācijās un glābšanas darbos.

Lai arī tas bija laiks, kad aizsardzībai Latvija naudu nežēloja, jaunus kuģus atļauties nevarēja, tāpēc meklēja lietotus. Polija piedāvāja kuģus pavisam sliktā stāvoklī, Vācijas nosauktā summa bija pārāk liela. Jūras spēki (JS) apstājās pie Nīderlandes piedāvājuma - pieciem mīnu meklētājiem, kas kopā maksātu 40 miljonus latu. Latvijai šī nauda būtu jāsamaksā līdz 2012.gadam. AM, ko tolaik vadīja Einars Repše (JL), radās jautājums, vai Latvijai vajag piecus kuģus, NBS atbildēja apstiprinoši. «Nīderlande pārdeva tikai piecus kuģus. Tas bija labākais piedāvājums, kas tajā laikā bija,» Dienai saka toreizējais NBS komandieris Gaidis Andrejs Zeibots. No JS nākušais viceadmirālis bija viens no aktīvākajiem šī projekta aizstāvjiem. 2005.gada augustā Jūras spēku komandieris Aleksandrs Pavlovičs parakstīja līgumu ar Nīderlandes militārpersonām par kuģu iegādi.

Pirmos divus kuģus - Viesturu un Imantu - saņēma 2007.gadā. Kuģi vēl nebija nobraukuši gadu, kad sāka parādīties problēmas. Imantai sabojājās stūres iekārta. Remonts izmaksāja 71 000 latu. Viesturam nācās mainīt gāzturbīnas. Valsts par šo remontu samaksāja 840 000 latu. Atklājoties nepilnībām uz kuģiem, daļu remonta izdevumu sedza arī Nīderlande. Tika atsūtīta rezerves daļu krava. Kaut gan JS apgalvo, ka pārējiem diviem kuģiem «globālas problēmas nav bijušas», sīkas ķibeles tos piemeklējušas laiku pa laikam. G.A.Zeibots Dienai atzina, ka turbīnas ir nomainītas ne vien Viesturam, bet vēl diviem mīnu meklētājiem. Pirms gada NBS noslēdza 2,5 miljonus latu vērtu līgumu ar Nīderlandes kompāniju Stork Turbo Service B.V. par mīnu kuģu gāzturbīnu apkopi un remontu. Līguma darbības termiņš ir divi gadi. Kompānijai šajā jomā ir monopolstāvoklis Eiropas tirgū, tāpēc lētākus piedāvājumus nebija iespējams sameklēt.

Pašās aizsardzības struktūrās dalās domas par to, vai tik bieža kuģu remontēšana uzskatāma par ierastu praksi. A.Pavlovičs skaidro, ka tas ir tāpat kā ar lietotām automašīnām, kam ik pa laikam kaut kas jāpielabo. Militāristi arī uzsver, ka modernam pretmīnu kuģim, kas aprīkots ar smalku aprīkojumu un mehānismiem, remonta izmaksas ir pamatīgas.

Garantijas nedeva

«Neticiet, ja jums saka, ka kuģi tehniski lūst, tek un vēl kaut ko! Viņi nav perfekti, kā varētu būt pilnīgi jaunie, bet viņi ir labi,» rakstiskajā vēstulē Dienai skaidro JS komandieris A.Pavlovičs. Atklātāks ir Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs Jānis Sārts: «Mēs bijām domājuši, ka kuģi būs labākā kārtībā.» Mīnukuģi, par spīti remontam, savas funkcijas pilda - piedalās gan mīnu meklēšanā, gan NATO rīkotās operācijās. Kā Dienai atzina augsta JS militārpersona, kas ir uzraudzījusi šo kuģu piedalīšanos operācijās, tie veikuši savus pienākumus un tehnisku problēmu operāciju laikā nav bijis.

Ir vairākas versijas, kāpēc Latvija tikusi pie brāķa. Tiek izteikti pieņēmumi, ka militārpersonas, kam bija jāuzrauga kuģu pārņemšana, nebija tos pietiekami rūpīgi pārbaudījušas. Tas būtu bijis īpaši svarīgi, ņemot vērā faktu, ka mīnu meklētājiem nedeva garantijas. «Vienīgais, ko garantēja, - ka tie spēj peldēt un viss kārtībā ar kuģu korpusu,» Dienai atzīst militāro struktūru pārstāvis, kas nevēlējās minēt savu vārdu.

Nav izslēgts, ka daļa atbildības būtu jāuzņemas arī kuģu apkalpēm. Savulaik augsti stāvoša Nīderlandes amatpersona Latvijas kolēģim bija paudusi šaubas par JS dienošo kompetenci. To, ka nepieciešams «sagatavot speciālistus», atzīst arī G.A.Zeibots.

Pārbaudi sācis KNAB

Taču ar brāķēto kuģu remontu šī sāga nebeidzas. Par iespējamo interešu konfliktu kuģu iegādes procesā pārbaudi ierosinājis KNAB, kas pagaidām no sīkākiem komentāriem atturas. «Ir aizdomīgi fakti, ko sadarbībā ar KNAB vērtējam, bet tas nav par visu kuģu iepirkumu kopā, tikai par daļu,» saka J. Sārts. Pārbaude ir par kuģu tehniskās dokumentācijas tulkojuma veikšanā iesaistītu personu. Šis cilvēks, kas saistīts ar firmu, kura nodrošināja dokumentācijas gatavošanu, vienlaikus bijis iesaistīts kuģu pirkšanas procesā.

Šābrīža valsts budžeta cirpiena apstākļos ikgadējais maksājums Nīderlandei par kuģiem (5,6 miljoni latu) kļuvis par papildu nastu. AM pārstāvji neoficiālās sarunās neslēpj - piekto kuģi, kuru Nīderlande vēl nav piegādājusi, viņi labprāt nesaņemtu. Tagad esot skaidrs, ka JS pieci mīnu meklētāji nemaz nav vajadzīgi. Tāpēc AM un NBS nebēdātu, ja tiktu vaļā arī no pāris jau Latvijas rīcībā esošajiem kuģiem. Dienas rīcībā esošā informācija liecina, ka šāda iespēja pārrunāta aiz slēgtām durvīm valdībā.

To, ka kuģu pārdošana apsvērta, neslēpj arī J.Sārts. Taču ekonomikas krīzes apstākļos to nebūs viegli izdarīt. Kuģi ir lietoti un, kā izrādās, ne perfektā stāvoklī. Tos var pārdot tikai NATO dalībvalstij, kas iespējamo pircēju loku sašaurina vēl vairāk.

Tāpēc nevar izslēgt iespēju, ka pāris mīnu meklētāju tiek atstāti dīkai stāvēšanai Liepājas ostmalā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Kuģu iegāde

Latvija 2005.gadā vienojās ar Nīderlandi par piecu Alkmaar klases mīnukuģu iegādi.
Viena kuģa cena ir astoņi miljoni latu.
Latvijai par kuģiem jānorēķinās līdz 2012.gadam, maksājot 5,6 miljonus latu gadā.
Kuģi būvēti Nīderlandē 1984.gadā, to garums ir
51,6 m, platums 8,96 m, ātrums - 15 mezglu.
Kopā NBS 2008.gadā kuģu remontam iztērēja 1,7 miljonus latu, no tiem 0,9 milj. - mīnukuģiem.
Lielākās remonta izmaksas rada gāzturbīnu nomaiņa vai labošana. Tās ir iekārtas, kas nodrošina kuģu gaitu brīžos, kad notiek mīnu meklēšanas operācijas un ražo kuģim nepieciešamo elektrību.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?