Laika ziņas
Šodien
Smidzinošs lietus
Rīgā +13 °C
Smidzinošs lietus
Sestdiena, 28. septembris
Sergejs, Svetlana, Lana

Braucot nesprādzējas katrs piektais

20 procenti autovadītāju joprojām braucot nelieto drošības jostas, bet aptuveni katrs desmitais runā pa mobilo telefonu, liecina Dienas vairāku nedēļu garumā veiktais novērojums dažādās vietās Rīgā. Aptaujātie ceļu satiksmes drošības eksperti atzīst - reālā statistika tiešām varētu atbilst Dienas novērojumiem vai pat būt vēl bēdīgāka. Netiek izslēgta arī iespēja, ka nākotnē fotoradari varētu tikt piemēroti drošības jostu lietošanas kontrolei, kā tas jau notiek vairākās pasaules valstīs.

Pēdējo mēnešu laikā notikuši vairāki traģiski negadījumi uz Latvijas autoceļiem, kuros gājuši bojā cilvēki, un vairākos no tiem braucēju dzīvību, iespējams, būtu glābusi piesprādzēšanās. Piemēram, augusta vidū Vecumniekos avārijā nositās ģimene, ieskaitot trīs gadus vecu bērnu, kurš nebija piesprādzēts bērnu sēdeklītī. Tomēr sankcija par braukšanu bez drošības jostas joprojām ir visai maiga - brīdinājums vai divdesmit latu naudas sods. Policija sola, ka līdz ar fotoradaru ieviešanu, kas ieplānota oktobra beigās, daudz vairāk uzmanības tiks pievērsts arī šī ceļu satiksmes noteikumu (CSN) pārkāpuma novēršanai, kas līdz šim palicis pabērna lomā, salīdzinot ar ātruma pārsniegšanu.

«Skaidrs, ka salīdzinājumā ar 2004. gadu situācija ir strauji uzlabojusies, bet tas, ka katrs piektais autovadītājs joprojām nesprādzējas, varētu atbilst patiesībai,» Dienai atzina Valsts policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš. Viņš piebilda, ka braukšana bez drošības jostas joprojām ir viens no «populārākajiem» CSN pārkāpumiem, par ko šī gada pirmajos deviņos mēnešos vien sodīti 30 000 autovadītāju.

Jautāts, vai drošības jostu kontrolei nevarētu pielāgot fotoradarus, kā tas jau notiek dažviet pasaulē, E. Zivtiņš atbildēja, ka tas esot jautājums nākotnei. «Šis ir ļoti svarīgs jautājums, jo drošības jostas faktiski ir viens no vislētākajiem, bet efektīvākajiem papildu drošības līdzekļiem. Tas nebūs rīt vai parīt, bet valsts pozīcija ir tāda, ka jāatbrīvojas no ļoti dārgā roku darba, kur vien var, un jāaizstāj tas ar automātiskām ierīcēm, kas turklāt izslēdz arī subjektivitātes faktoru. Ar fotoradariem varētu kontrolēt ne tikai drošības jostas, bet veselu virkni citu jautājumu, piemēram, braukšanu pie sarkanās gaismas. Tas ir programmnodrošinājuma jautājums, ko nākotnē varētu ieviest,» uzskata E. Zivtiņš.

Savukārt Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta direktora vietnieks katastrofu medicīnas jautājumos Mārtiņš Šics uzskata, ka reālais nepiesprādzējušos autobraucēju skaits varētu būt vēl lielāks nekā Dienas uzskaitītais. Viņš norāda, ka jo sevišķi bīstami braukt nepiesprādzējoties ir autovadītājam un priekšējā sēdeklī sēdošam pasažierim.«Krūšu kurvja ielaušana pret stūri, kāju traumas ir autovadītāja riski. Vēl bīstamāk ir pasažierim, jo autovadītājam, sākoties avārijai, zemapziņas līmenī refleksi liek sevi glābt, bet pasažieris avārijas sākšanos var arī nepamanīt, tādēļ sekas ir smagākas.» Viņš norāda, ka gadījumos, kad pasažieris ir piesprādzējies, pat ja avārija bijusi smaga, bieži vien iztiek ar tādām traumām, kuru dēļ pat nav jāguļ slimnīcā. Savukārt, ja pasažieris nav piesprādzējies, bieži vien var iegūt dzīvībai bīstamas kakla un galvas traumas, kas var novest arī pie neārstējamas invaliditātes.

Arī M. Šics lielas cerības liek uz jaunieviestajiem fotoradariem: «Redzu tajos nākamo lielo pozitīvismu - jostu kontrole varētu būt nākamais posms to lietošanā. Turklāt, lietojot drošības jostas, cilvēki gūst maigākas traumas, kas noved pie ļoti būtiska ārstniecības un sociālās apdrošināšanas izdevumu ietaupījuma valsts budžetā.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Visā Eiropas Savienībā (ES) gadā ceļu satiksmes negadījumos iet bojā 40 000 cilvēku, bet ievainoti tiek 1,7 miljoni. Tas rada ES budžetam zaudējumus 2% apjomā no IKP
Procentuāli Latvijā autoavārijās bojāgājušo skaits ir divreiz lielāks par ES vidējo. Vidēji diennaktī uz Latvijas ceļiem mirst viens cilvēks
2010. gadā veiktā socioloģiskā aptaujā tikai 56,9% Latvijas iedzīvotāju norādījuši, ka drošības jostas lieto vienmēr. Tas tomēr bijis straujš pieaugums, salīdzinot ar 2008. gadu, kad jostas lietojuši par 20% mazāk respondentu
Pētījumā konstatēta tendence, ka sievietes drošības jostas lieto biežāk nekā vīrieši
Drošības jostas biežāk lietojuši jaunieši, sēžot priekšējā sēdeklī, tās vienmēr lietojuši 87% respondentu. Savukārt, sēžot aizmugurē, drošības jostas lietojusi viena trešdaļa sieviešu un ceturtdaļa vīriešu
Salīdzinājumā ar citām valstīm Latvijā šajā rādītājā situācija bijusi labāka nekā Lietuvā, bet sliktāka nekā Igaunijā. Piemēram, Somijā drošības jostas lietojuši 90% aizmugurējos sēdekļos sēdošo

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?