Ar nākamā gada novembri auto riepas, kuras ražotas pēc 2012. gada 1. jūlija ražotājiem būs jānodrošina ar marķējumu, gluži tāpat kā patlaban tiek marķēti ledusskapji, veļas mašīnas un cita sadzīves tehnika, to nosaka Eiropas Savienības regula, kura būs jāievēro visās dalībvalstīs. Mērķis pavisam merkantils - samazināt zaudējumus, jo ceļu satiksmes negadījumos Eiropā 2009. gadā gāja bojā trīsdesmit pieci tūkstoši cilvēku, cietuši 1,5 miljoni, zaudējumi sasnieguši 130 miljardus eiro. Eiropas Komisija izvirzījusi mērķi samazināt šos zaudējumus uz pusi desmit gadu laikā.
Uzlīme ar informāciju par riepas rites pretestību, apstāšanās ceļa garumu uz slapja seguma un trokšņu līmeni palīdzēs izvēlēties katram dzelzs rumakam piemērotus apavus. Viens no marķējuma likumdošanas izstrādes dalībniekiem Goodyear Dunlop autoriepu ražotājs pavēra priekškaru testēšanas procesam, kas notiek Goodyear inovāciju centrā Luksemburgā.
Katru reizi, kad pienāk laiks mainīt nobrauktās riepas, rodas jautājums, kuras izvēlēties. Vai iegādāties kādu no labi pazīstamo ražotāju darinājumiem vai tomēr ietaupīt - riepa paliek riepa, nav jau apģērbs, neviens jau nepētīs vai ir «D&G» vai nezināms nosaukums. Tomēr auto apavu kvalitāte ir daudz būtiskāka nekā tām kurpēm, ko ikdienā velkam kājās. Auto, liels vai mazs, ar ceļu saskaras tikai četros punktos, šīs saskares kvalitāte var tieši ietekmēt mūsu veselības stāvokli kritiskos brīžos, kad rodas kļūmīgas situācijas uz ceļa. Riepu izstrādes un testēšanas procesā ražotāji analizē vismaz piecdesmit dažādu kritēriju, pašlaik izdevies vienoties un izstrādāt metodiku trijiem. Vērtējums atbildīs septiņām kategorijām no A līdz G, kur G atbilst minimālajām prasībām.
Poligons
Agrajā rīta stundā apsarmojušais Goodyear Dunlop inovāciju centra zāliens līdzinājās labi koptam angļu parka mauriņam, pa kura celiņiem skraidīja baltas un melnas mašīnītes, gluži kā karalienes medību suņi. Baltie - labie ar situācijai atbilstošām riepām, melnie - palaidnīgie, kas riskē - varbūt izdosies izšmaukt ar esošajām. Attālākajā galā nopietni un rimti riņķoja bezpilota traktors, kuram ir uzdevums pārbaudīt riepu nodilumizturību, ilgstoši un nepārtraukti braucot.
Bremzēšana
Divi ar īpašām mērierīcēm aprīkoti golfi paralēli ieskrienas līdz 105 km/stundā un, sasnieguši posmu, kurā kā no plīsuša ūdensvada sulo slapjums, bremzē. Vienam auto ir A kategorijas, otram G kategorijas riepas. Melnais auto aizšļūc četrpadsmit metru tālāk, otrajā mēģinājumā sešpadsmit. Testi parāda, ka bremzēšanas ceļa starpība uz slapja seguma, ko nodrošina izmēros identisku A un G kategorijas riepu komplekti, braucot ar ātrumu 80†km/h, varētu būt līdz pat astoņpadsmit metriem. Tas ir apmēram četru vieglo automašīnu vai autobusa, vai lielgabarīta kravas mašīnas garums. Avārijas bremzēšanas situācijā uz ceļa attālums, kas šķir dzīvību un nāvi, var būt arī viens metrs.
Manam pirmajam auto žigulim, kuru iegādājos no ebreju tautības fotogrāfa, kas emigrēja uz Izraēlu, bija Good-year riepas - tas vērtību dubultoja. Toreiz tādu riepu pārdošanā nebija, nekādu nebija. Riepas man kalpoja vēl ilgi, lai gan bija krietni nobrauktas. Izbraucu ar testa auto, kuram bija uzmontētas apmēram tādas riepas, - izšļūcu cauri slapjajam sektoram un vēl pa sauso asfaltu ar, kopā kādus 130 metrus. Aukstas kājas, ar kādām riepām kādreiz esmu braucis...
Troksnis
Goodyear skaņas ierakstu studija atrodas prāvā angārā, kura sienas drapētas ar pelēkiem futūristiska dizaina paneļiem. Centrā solists - riepa trīs mikrofonu ielenkumā -, zem tā slīdbundulis ar dažādiem ceļa segumiem. Ieraksts notiek lēnām un nesteidzoties, kā jau nopietnā studijā, pati iekārta atrodas stāvu zemāk.
Riepu ar jauno ES marķējumu trokšņu skalas pamatā ir ISO trokšņu testi un ārējo trokšņu līmeņu mērījumi decibelos. Apzīmējums grafiski līdzinās bezvadu interneta uztvērēja signālam. Riepa, uz kuras marķējuma ir norādītas trīs melnas pusapaļas svītras, var radīt par apmēram 6 dB augstāku trokšņu līmeni nekā tā, kuras marķējumā ir tikai viena melna strīpa. Tas norāda uz aptuveni četras reizes zemāku trokšņu līmeni. Sareizinot to ar aptuveno automašīnu skaitu uz Eiropas ceļiem, atšķirība ir milzīga. Tas gan mazāk ietekmē stūresvīru, kas vada automašīnu, toties neapšaubāmi ietekmē kājāmgājējus, ja tie nav aizbāzuši ausis, un vidi kopumā.
Rites pretestība
Kā ietaupīt izdevumus par degvielu - tas rūp katram auto īpašniekam. Izrādās, izvēloties augstākas kategorijas riepas. Šī mērījuma veikšanu redzēju gan tikai videoierakstā. Riteni ievieto iekārtā un testē. Jo zemāka ir riepas rites pretestība, jo mazāk enerģijas izkliedē un mazāk degvielas patērē transportlīdzeklis. Rites pretestības atšķirība A un G kategorijas riepām ietekmē degvielas patēriņu vieglajām automašīnām līdz 20%, kravas auto - līdz 30%. Degvielas patēriņa samazināšanai jāpieskaita vēl viens bonuss - mazāki CO2 izmeši. Izvēloties riepas ar augstāko energoefektivitātes rādītāju, četru ripuļu komplekts ekspluatācijas laikā var ietaupīt līdz trim simtiem eiro, samazinot automašīnas degvielas patēriņu līdz pat 7,5%. 5
Video skatieties diena.lv